Helt OK spel.Organ said:Två snabba frågor om Axis & Allies:
1. Är det bra?
2. Vilken utgåva ska man välja?
/Anders
1. Nej.Organ said:Två snabba frågor om Axis & Allies:
1. Är det bra?
2. Vilken utgåva ska man välja?
/Anders
1. Nja. Kriget avgörs i princip helt slumpmässigt den första rundan, och sedan sitter man och nöter i sex timmar till innan det är klart på riktigt. Tyskarna förlorar alltid, för övrigt, så om du inte är nippofil med magiska tärningar kan ni lika gärna låta bli att ens packa upp.Organ said:Två snabba frågor om Axis & Allies:
1. Är det bra?
2. Vilken utgåva ska man välja?
/Anders
Fast det är inte så slumpmässigt (förutom första rundorna på östfronten i standardvarianten). Kom ihåg, det rullas massor av tärningar, och då jämnar slumpen ut sig i längden. Ju fler tärningsslag desto mindre slump.2. Vet inte. Men om du ska spela det tycker jag att det viktigaste är att spela med de inofficiella low luck-reglerna. A&A är för trögt och långsamt och kräver för mycket engagemang för att det ska vara ok att det är så slumpmässigt. Low luck.
Fast det funkar inte så. Enskilda slag avgörs i stor utsträckning av slumpen. Det har i sin tur stor betydelse för spelets utgång. Visst, skulle du samla alla tärningar du slår under ett parti och rulla dom skulle du såklart få en jämn fördelning. Men det är irrelevant. Hela det strategiska elementet faller ju bort, och det kommer inte tillbaka av att alla slag i slutändan jämnar ut sig. I ett spel som A&A är ju olika slag (slag-slag och tärningsslag) olika viktiga för spelets utgång.Troberg said:Fast det är inte så slumpmässigt (förutom första rundorna på östfronten i standardvarianten). Kom ihåg, det rullas massor av tärningar, och då jämnar slumpen ut sig i längden. Ju fler tärningsslag desto mindre slump.2. Vet inte. Men om du ska spela det tycker jag att det viktigaste är att spela med de inofficiella low luck-reglerna. A&A är för trögt och långsamt och kräver för mycket engagemang för att det ska vara ok att det är så slumpmässigt. Low luck.
Hur gör man om man är färre spelare? Låter man bli att ha med alla nationer eller får någon sköta flera?Troberg said:Tämk också på antal spelare. Originalet är för 5, Europe 4, Pacific 3 och D-Day 2. Det går att vara färre, men det funkar bäst om man är det antal som spelet är designat för.
Är denna effekt lika uppenbar i spelets alla olika versioner?xyas said:Axis&Allies-effekten betyder, när man pratar om ett brädspel, att spelet är uppbyggt som så att efter en ganska kort stund är det uppenbart för alla involverade vem som har vunnit. Men spelar man enligt reglerna kommer spelarna sitta och slå tärningar i ett par timmar till innan spelet är över.
Alla måste vara med, annars blir det väldigt konstigt. Alltså får någon spela flera nationer om man är för få. Dock, om man är fem spelare i orginalspelet blir det lätt ganska tråkigt för de allierade då både Sovjet och USA egentligen har ganska lite för sig. Så att vara fyra spelare, med en som kör både sovjet och USA brukar vara lagom IMO.Organ said:Hur gör man om man är färre spelare? Låter man bli att ha med alla nationer eller får någon sköta flera?
Har tyvärr bara spelat originalvaranten. Den var så off-putting att jag aldrig bemödat mig att prova några av de andra.Organ said:Är denna effekt lika uppenbar i spelets alla olika versioner?xyas said:Axis&Allies-effekten betyder, när man pratar om ett brädspel, att spelet är uppbyggt som så att efter en ganska kort stund är det uppenbart för alla involverade vem som har vunnit. Men spelar man enligt reglerna kommer spelarna sitta och slå tärningar i ett par timmar till innan spelet är över.
/Anders
Vill minnas att det inte är lika extremt i Europe (och kanske Pacific). Men det är exakt samma system med andra kartor, så principen finns där också men kanske lite nedtonat.xyas said:Har tyvärr bara spelat originalvaranten. Den var så off-putting att jag aldrig bemödat mig att prova några av de andra.Organ said:Är denna effekt lika uppenbar i spelets alla olika versioner?xyas said:Axis&Allies-effekten betyder, när man pratar om ett brädspel, att spelet är uppbyggt som så att efter en ganska kort stund är det uppenbart för alla involverade vem som har vunnit. Men spelar man enligt reglerna kommer spelarna sitta och slå tärningar i ett par timmar till innan spelet är över.
/Anders
Hur funkar det på två spelare, dvs att en spelare sköter de allierade och den andre axelmakterna? Blir det för mycket att hålla reda på?Brynolf said:Alla måste vara med, annars blir det väldigt konstigt. Alltså får någon spela flera nationer om man är för få. Dock, om man är fem spelare i orginalspelet blir det lätt ganska tråkigt för de allierade då både Sovjet och USA egentligen har ganska lite för sig. Så att vara fyra spelare, med en som kör både sovjet och USA brukar vara lagom IMO.Organ said:Hur gör man om man är färre spelare? Låter man bli att ha med alla nationer eller får någon sköta flera?
Självklart, och man måste ju ha backupplaner för att kompensera för tärningarnas dåliga humör. Låt helt enkelt bli att lägga upp strategier som hänger på några få tärningsslag.Vimes said:Fast det funkar inte så. Enskilda slag avgörs i stor utsträckning av slumpen. Det har i sin tur stor betydelse för spelets utgång. Visst, skulle du samla alla tärningar du slår under ett parti och rulla dom skulle du såklart få en jämn fördelning. Men det är irrelevant. Hela det strategiska elementet faller ju bort, och det kommer inte tillbaka av att alla slag i slutändan jämnar ut sig. I ett spel som A&A är ju olika slag (slag-slag och tärningsslag) olika viktiga för spelets utgång.Troberg said:Fast det är inte så slumpmässigt (förutom första rundorna på östfronten i standardvarianten). Kom ihåg, det rullas massor av tärningar, och då jämnar slumpen ut sig i längden. Ju fler tärningsslag desto mindre slump.2. Vet inte. Men om du ska spela det tycker jag att det viktigaste är att spela med de inofficiella low luck-reglerna. A&A är för trögt och långsamt och kräver för mycket engagemang för att det ska vara ok att det är så slumpmässigt. Low luck.