Nekromanti Axis & Allies

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Två snabba frågor om Axis & Allies:

1. Är det bra?
2. Vilken utgåva ska man välja?

/Anders
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Organ said:
Två snabba frågor om Axis & Allies:

1. Är det bra?
2. Vilken utgåva ska man välja?

/Anders
Helt OK spel.

Jag har inte koll på de nyare utgåvorna, men jag skulle inte rekommendera ur-spelet, eftersom det oftast avgörs av tärningen på de första två rundorna på östfronten, sedan är resten en transportsträcka.

Jag gillar Pacific.

Tämk också på antal spelare. Originalet är för 5, Europe 4, Pacific 3 och D-Day 2. Det går att vara färre, men det funkar bäst om man är det antal som spelet är designat för.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Organ said:
Två snabba frågor om Axis & Allies:

1. Är det bra?
2. Vilken utgåva ska man välja?

/Anders
1. Nej.
2. Vet inte. Men om du ska spela det tycker jag att det viktigaste är att spela med de inofficiella low luck-reglerna. A&A är för trögt och långsamt och kräver för mycket engagemang för att det ska vara ok att det är så slumpmässigt. Low luck.

Men really är det ett skitspel.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,653
Location
Stockholm
Organ said:
Två snabba frågor om Axis & Allies:

1. Är det bra?
2. Vilken utgåva ska man välja?
/Anders
1. Nja. Kriget avgörs i princip helt slumpmässigt den första rundan, och sedan sitter man och nöter i sex timmar till innan det är klart på riktigt. Tyskarna förlorar alltid, för övrigt, så om du inte är nippofil med magiska tärningar kan ni lika gärna låta bli att ens packa upp.

2. Europe är nog det bästa och mest balanserade av dem jag spelat. Men det är lite kul att detalja sig med ubåtar och sånt där som man aldrig orkar med i orginalspelet. Pacific är sämst; Japan kan typ bara vinna på ett enda sätt och transportbåtar (som är det tråkigaste i hela orginalspelet) har fått en ännu större roll.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
2. Vet inte. Men om du ska spela det tycker jag att det viktigaste är att spela med de inofficiella low luck-reglerna. A&A är för trögt och långsamt och kräver för mycket engagemang för att det ska vara ok att det är så slumpmässigt. Low luck.
Fast det är inte så slumpmässigt (förutom första rundorna på östfronten i standardvarianten). Kom ihåg, det rullas massor av tärningar, och då jämnar slumpen ut sig i längden. Ju fler tärningsslag desto mindre slump.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Troberg said:
2. Vet inte. Men om du ska spela det tycker jag att det viktigaste är att spela med de inofficiella low luck-reglerna. A&A är för trögt och långsamt och kräver för mycket engagemang för att det ska vara ok att det är så slumpmässigt. Low luck.
Fast det är inte så slumpmässigt (förutom första rundorna på östfronten i standardvarianten). Kom ihåg, det rullas massor av tärningar, och då jämnar slumpen ut sig i längden. Ju fler tärningsslag desto mindre slump.
Fast det funkar inte så. Enskilda slag avgörs i stor utsträckning av slumpen. Det har i sin tur stor betydelse för spelets utgång. Visst, skulle du samla alla tärningar du slår under ett parti och rulla dom skulle du såklart få en jämn fördelning. Men det är irrelevant. Hela det strategiska elementet faller ju bort, och det kommer inte tillbaka av att alla slag i slutändan jämnar ut sig. I ett spel som A&A är ju olika slag (slag-slag och tärningsslag) olika viktiga för spelets utgång.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,219
Location
Malmö
Jag sällar mig till kören här. Urspeler är så hysteriskt dåligt att det har ett eget ord i min spelgrupp. Axis&Allies-effekten betyder, när man pratar om ett brädspel, att spelet är uppbyggt som så att efter en ganska kort stund är det uppenbart för alla involverade vem som har vunnit. Men spelar man enligt reglerna kommer spelarna sitta och slå tärningar i ett par timmar till innan spelet är över.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,653
Location
Stockholm
Det är extra tydligt i större sjöslag med battleships, som tål två träffar och läks automatiskt. Den som råkar ha tur och vinna striden, har oftast sina (oskadade) battleships kvar, medan förloraren torskat hela sin flotta och aldrig i helvete kommer ha råd att bygga upp den ogen till en nivå som spelar roll. Har för mig att battleships åtminstone behövde repareras i äldre utgåvor.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,653
Location
Stockholm
Kanske blir OT här, men finns det några bra alternativ till A&A? Jag menar, man spelar ju faktiskt skiten trots att det inte är nåt vidare... Var kan man annars få sin storskaliga WW2-fix i brädspelsvärlden?
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Tycker Attack från eagle games (boardgameg geek länk) är grymt. Kräver expansionen för att bli superbra men det är i min mening A&As överman på alla plan. Rekomenderas!
Framförallt är det händelsekorten som gör det syrligt och tillför det där elementet att allt kan hända.

Apropå: Har någon forumit expansionen liggandes och vill sälja den skicka ett pm så gör vi affärer. Kan tänka mig att köpa grundreglerna också om man vill bli av med allt i ett paket. Mitt ex av expansionen söps bort i en flytt.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Troberg said:
Tämk också på antal spelare. Originalet är för 5, Europe 4, Pacific 3 och D-Day 2. Det går att vara färre, men det funkar bäst om man är det antal som spelet är designat för.
Hur gör man om man är färre spelare? Låter man bli att ha med alla nationer eller får någon sköta flera?

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
xyas said:
Axis&Allies-effekten betyder, när man pratar om ett brädspel, att spelet är uppbyggt som så att efter en ganska kort stund är det uppenbart för alla involverade vem som har vunnit. Men spelar man enligt reglerna kommer spelarna sitta och slå tärningar i ett par timmar till innan spelet är över.
Är denna effekt lika uppenbar i spelets alla olika versioner?

/Anders
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,653
Location
Stockholm
Organ said:
Hur gör man om man är färre spelare? Låter man bli att ha med alla nationer eller får någon sköta flera?
Alla måste vara med, annars blir det väldigt konstigt. Alltså får någon spela flera nationer om man är för få. Dock, om man är fem spelare i orginalspelet blir det lätt ganska tråkigt för de allierade då både Sovjet och USA egentligen har ganska lite för sig. Så att vara fyra spelare, med en som kör både sovjet och USA brukar vara lagom IMO.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag minns det som inte så kul alls, för min del för att områdena var för sjukt stora. Jag föredrar nog då hexagoner. Även om det tar tid att spela ett parti.


Storuggla, man kan ju dricka kaffe under tiden
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,219
Location
Malmö
Organ said:
xyas said:
Axis&Allies-effekten betyder, när man pratar om ett brädspel, att spelet är uppbyggt som så att efter en ganska kort stund är det uppenbart för alla involverade vem som har vunnit. Men spelar man enligt reglerna kommer spelarna sitta och slå tärningar i ett par timmar till innan spelet är över.
Är denna effekt lika uppenbar i spelets alla olika versioner?

/Anders
Har tyvärr bara spelat originalvaranten. Den var så off-putting att jag aldrig bemödat mig att prova några av de andra.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,653
Location
Stockholm
xyas said:
Organ said:
xyas said:
Axis&Allies-effekten betyder, när man pratar om ett brädspel, att spelet är uppbyggt som så att efter en ganska kort stund är det uppenbart för alla involverade vem som har vunnit. Men spelar man enligt reglerna kommer spelarna sitta och slå tärningar i ett par timmar till innan spelet är över.
Är denna effekt lika uppenbar i spelets alla olika versioner?

/Anders
Har tyvärr bara spelat originalvaranten. Den var så off-putting att jag aldrig bemödat mig att prova några av de andra.
Vill minnas att det inte är lika extremt i Europe (och kanske Pacific). Men det är exakt samma system med andra kartor, så principen finns där också men kanske lite nedtonat.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Brynolf said:
Organ said:
Hur gör man om man är färre spelare? Låter man bli att ha med alla nationer eller får någon sköta flera?
Alla måste vara med, annars blir det väldigt konstigt. Alltså får någon spela flera nationer om man är för få. Dock, om man är fem spelare i orginalspelet blir det lätt ganska tråkigt för de allierade då både Sovjet och USA egentligen har ganska lite för sig. Så att vara fyra spelare, med en som kör både sovjet och USA brukar vara lagom IMO.
Hur funkar det på två spelare, dvs att en spelare sköter de allierade och den andre axelmakterna? Blir det för mycket att hålla reda på?

/Anders
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Såhär är det: 4-5 spelare så är A&A som bäst. Det är fortfarande ett dåligt spel.

Med 2 spelare skulle jag vilja säga att den lilla poäng det en gång hade har försvunnit. Spela något annat.

Är det någon som tvingar dig spela Axis&Allies, Organ?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,653
Location
Stockholm
Precis, ju fler man är desto roligare. Men det är nog egentligen mindre spelets förtjänst, och mer bara att det är kul att umgås en fyra-fem polare på en gång.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Vimes said:
Troberg said:
2. Vet inte. Men om du ska spela det tycker jag att det viktigaste är att spela med de inofficiella low luck-reglerna. A&A är för trögt och långsamt och kräver för mycket engagemang för att det ska vara ok att det är så slumpmässigt. Low luck.
Fast det är inte så slumpmässigt (förutom första rundorna på östfronten i standardvarianten). Kom ihåg, det rullas massor av tärningar, och då jämnar slumpen ut sig i längden. Ju fler tärningsslag desto mindre slump.
Fast det funkar inte så. Enskilda slag avgörs i stor utsträckning av slumpen. Det har i sin tur stor betydelse för spelets utgång. Visst, skulle du samla alla tärningar du slår under ett parti och rulla dom skulle du såklart få en jämn fördelning. Men det är irrelevant. Hela det strategiska elementet faller ju bort, och det kommer inte tillbaka av att alla slag i slutändan jämnar ut sig. I ett spel som A&A är ju olika slag (slag-slag och tärningsslag) olika viktiga för spelets utgång.
Självklart, och man måste ju ha backupplaner för att kompensera för tärningarnas dåliga humör. Låt helt enkelt bli att lägga upp strategier som hänger på några få tärningsslag.

Man ska liksom inte ändra på spelet för att man har svårt att hantera de strategier som krävs. :gremsmile:
 
Top