Nekromanti Axis and Allies Miniatures: War at sea

Foggmock

Myrmidon
Någon som har spelat det? Reglerna verkar hyfsat vettiga och WWII-sjöslagsspel har jag varit kåt på sen jag fick nys om Navy Field (och innan också, såklart).

Däremot är jag osäker på hur mycket pengar man behöver shella ut för att få något vettigt. Att köpa boosters med fem båtar för 150:- lockar mig inte jättemycket (man får dock fler båtar per krona om man köper starters vilket är lite konstigt...) och singlar vet jag jag ju inte riktigt hur jag ska jaga om jag inte testat spelet.

Tyvärr verkar det finnas lite väl klent utbud med skepp och det verkar inte ens som att man får segla med en task force om man inte spelar med poängtal som spelet inte riktigt är byggt för.

Så, well, spill era inälvor och/eller bönor.

Troberg

Sinister eater
Någon som har spelat det? Reglerna verkar hyfsat vettiga och WWII-sjöslagsspel har jag varit kåt på sen jag fick nys om Navy Field (och innan också, såklart).
Jag har inte testat det, men recensionerna verkar splittrade. Ska man läsa lite mellan raderna så är det ett OK spel, men en dålig simulering.

Tyvärr verkar det finnas lite väl klent utbud med skepp och det verkar inte ens som att man får segla med en task force om man inte spelar med poängtal som spelet inte riktigt är byggt för.
Japp. Varför kan de inte bara slänga ihop hela urvalet, komplett med dubletter för sådant som jagare och ubåtar, i en låda, tillräckligt mycket för att man ska kunna spela ordentligt? Jag skulle gladeligen betalat lite extra för att slippa samlaraspekten och det idiotiska lotterisystemet som det innebär att köpa figurerna.

Krille

Super Moderator
Det där sammanfattar ungefär min åsikt och erfarenhet också - okej spel, kass simulering, hata lotteriet. Just lotteridelen är världens fjompigaste grej, och det krävdes förmodligen alldeles för mycket engagemang och tid för att skaffa en nästan komplett brittisk flotta.

Det enda som egentligen ska tilläggas är att det är rätt ok modeller, om man nu skulle sitta på något annat WW2-sjöslagssystem. Jag vet folk som har använd både Full Thrust och Rocketmen som system för Star Wars rymdminisar med framgång.

Foggmock

Myrmidon
Ja, det var väl som jag trodde. Efter att ha browsat eBay (Tradera är blockerat på jobbet, men inte jänkiska eBay... flumfilter är bra skit) verkar det gå att få tag på färdiga flottor i jämna poängtal hyfsat billigt, särskilt rätt roliga Yank vs Japs-matchups.

Jag kanske Boardgamergeekkollar efter lite kombinationer och sen köper en eller ett par "färdiga" flottor per sida och sen en starter för att få allt jox, men det blir ett projekt för framtiden.