Nekromanti Bärbar dator

Björn den gode

Swashbuckler
Jo jag vet att det här området varit uppe förut, men utvecklingen går ju fort och det verkar finnas mycket trevlig expertis här på forumet....

Då jag nu lyckats förstöra inte bara batteriet utan även skärmen på min gamla bärbara så tänkte jag köpa en ny. Det jag tänker mig är:
13'3-skärm
Windows7
och den ska kunna spela upp hd-video utan hack.

Bra saker är:
batteritid,
hållbarhet (tex om det går att köpa nytt batteri utan att det kostar en massa så är det bra, eller om den helt enkelt har så bra kvalité att den håller säg 3-4 år),
lågt pris

Det jag hittat som verkar intressant är:
Lenovo thinkpad edge

samsnug 3-serie

Sony vaio

och lutar väl just nu åt den mellersta, men jag har ingen större koll på sånt här alls, så verkar den vettig?, har jag missat nåt annat som jag borde kollat på istället?, och vad ska jag egentligen tänka på?.. så många val...

Big Marco

Läskig
Snabba svaret - HP har laptops i bussiness-skicktet som är robusta och sköna. Lite dyrare men klart värt det.

Necross

Swashbuckler
Jag har själv en sån där Thinkpad Edge, och den funkar bra för mig. Lite tung (1,7) men rejäl, känns som en "riktig dator" till skillnad från den gamla plastiga LG jag också använder (1,2 kg). Också kanske du, som jag, vill byta plats på Ctrl- och Fn-knapparna, men det finns det en youtube-tutorial för :gremsmile: Batteritiden 5 timmar skulle jag ta med en nypa salt. 3,5 kanske är mer sant.

Upptäckte själv att det var lite av en jungel att hitta bra bärbar, särskilt om du vill ha riktigt Windows och det där andra du nämner. Men gå in på Prisjakt.se och ryck och dra i alla reglagen tills du är nöjd!

CapnZapp

Myrmidon
Har inte Acer ett gäng väldigt lätta laptops i 8 till 10 timmars klassen (batteritid)?

Annan punkt: fundera på att skaffa SSD som systemdisk! (Alltså lite förenklat "flashdisk istället för vanlig hårddisk").