Nekromanti Bärbar dator?

solvebring

Superhero
Min Eee 1101HA är typ ute ur leken; batteriet är utbränt och adaptern eller kontakten i datorn glappar. Sedan några dagar har den blivit oanvändbar, den dör praktiskt taget hela tiden. Det känns så där att åtgärda det, att köpa batteri + adapter slutar på runt tusenlappen och det är mer än vad datorn i sig är värd idag. Eller?

Så, jag funderar på om jag inte borde köpa en ny. Kanske.

Revidering av önskemål:
Så, bärbar, helst Asus, hem-/familjedator, prestanda före allt annat – hellre snabb och stabil än snygg eller finessig, hellre lite tyngre/klumpigrae dator än lövtunna bräckligheter, 12-16"-skärm, bör klara bruksuppgifter som surfning, filmgluttning, spel av ickekrävandespel, bildregidering i typ Photoshop eller Gimp, kännas bra att skriva och arbeta på i sin helhet. Budget, i runda slängar någonstans runt 4000-5000:-, ungefär.

I laptop-väg är jag som sagt van en Eee 1101HA sedan innan och min stationära är antik, så jag är inte bortskämd eller för den delen kräsen. Jag vill ha en dator som känns lagom och pigg för den summan, helt enkelt. Ju mer bärbar dator för pengarna desto bättre.
Budgeten skulle i så fall vara runt 4000:- kanske 5XXX:- ... Vad kan man få för (helst svensksåld) bärbar för det?

Mina krav är väldigt enkla; jag vill egentligen bara ha en pigg hemdator som även är portabel. Mitt bruk är så att säga vardagligt i all mening: jag surfar, använder office-paket eller motsvarande, redigerar en och annan bild med typ gimp, kollar på lite film och lyssnar på Spotify. Sambon användande motsvarar ungefär detsamma. Prestanda och hållbarhet går före lull-lull som lack, kameror osv.

Hittills tittat lite på en sådan ...

/solvebring – vill bolla med bättre vetande.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag skulle ta nånting härifrån:

http://www.elgreen.se/sv/rekonditionerade-asus/asus-pris-3000-3999/

De flesta datorerna där är typ företagsburkar, som inte har de värmeproblem många moderna laptops annars har. Jag köpte en U36SD därifrån som tjänat mig MYCKET väl. Både för spel, photoshop, indesign och annat. Jävligt nöjd.

Nitt heta tips är att utgå från listan hos elgreen, och kolla lite recensioner. De flesta burkarna har ju likartad modellbeteckning (typ fyra eller så första tecknen) så man kan utgå från att de har liknande prestanda. Det viktigaste är egentligen värmen.

Jag gillar elgreen; de brukar vara billiga och så gillar jag hela grejen med refurbished...

solvebring

Superhero
krank said:
Jag skulle ta nånting härifrån:

http://www.elgreen.se/sv/rekonditionerade-asus/asus-pris-3000-3999/

De flesta datorerna där är typ företagsburkar, som inte har de värmeproblem många moderna laptops annars har. Jag köpte en U36SD därifrån som tjänat mig MYCKET väl. Både för spel, photoshop, indesign och annat. Jävligt nöjd.

Nitt heta tips är att utgå från listan hos elgreen, och kolla lite recensioner. De flesta burkarna har ju likartad modellbeteckning (typ fyra eller så första tecknen) så man kan utgå från att de har liknande prestanda. Det viktigaste är egentligen värmen.

Jag gillar elgreen; de brukar vara billiga och så gillar jag hela grejen med refurbished...
Okej, tackar för tipset. Verkar vara grymt bra priser där. =)

Har förresten funderat på om det kan vara mjjukvaruproblem på Eee:n. Har läst om att Ubuntu inbland inte tar emot batteriet rätt. Och jag har numera 19% batteri konstant, de stunder den går. Något du känner igen? ... Skulle vara skönt att kunna utesluta det – även om nu min adapter också är glapp, för den delen.

krank

solvebring said:
Något du känner igen? ... Skulle vara skönt att kunna utesluta det – även om nu min adapter också är glapp, för den delen.
Jag kan inte uttala mig utan att ha undersökt laptopen själv, men mjukvaran borde inte få batteriet att inte laddas. Det är en grej om batteriet visas felaktigt, men det borde ändå laddas.

Troberg

Sinister eater
Har inga specifika modeller att tipsa om, men jag har bra erfarenheter av följande märken:

* ASUS
* Toshiba
* HP
* Packard Bell (nyare)

Har dåliga erfarenheter av:

* Dell (tvi tvi tvi)
* Compaq (kräks på dem)
* Siemens-Nixdorf
* Acer
* Sony Vaio (överprisat skräp)

Några saker att titta på utöver vanliga prestanda är:

* Kolla att leden till skärmen är rejäl. Vanligaste felet på bärbara är att den går sönder.
* Kolla skärmen ur olika vinklar. Skitjobbigt att behöva ändra vinkel på den bara för att man lutar sig bakåt eller sätter sig mer upprätt.
* Var sitter pluggarna? Är man som jag och alltid använder mus, så är det skit när alla pluggarna sitter på högerkanten.
* Har den siffertangentbord? Jag gillar det.
* Hur är tangentbordet att skriva på.? Jätteviktigt för mig.
* Vilket OS ska du köra? Går det att få med i leveransen, eller är man tvingad att ta Windows 8? (Tips: Om man ringer och bråkar på MS INNAN man gått genom sista stadiet på installationen så är man berättigad att få pengarna tillbaka för OSet. Så länge du inte accepterat licensvillkoren så är det grönt.) (Tips2: Många handlare vägrar sälja utan OS, men ofta (säg 50%) så kan man efter lite tjat få utan OS med argumentet "Nej, då får det vara, då går jag till konkurrerande butik X istället!".)
* Var blåser den ut varmluften. Är det där du brukar ha handen så är det obekvämt i längden.

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Något du känner igen? ... Skulle vara skönt att kunna utesluta det – även om nu min adapter också är glapp, för den delen.
Jag kan inte uttala mig utan att ha undersökt laptopen själv, men mjukvaran borde inte få batteriet att inte laddas. Det är en grej om batteriet visas felaktigt, men det borde ändå laddas.
Som jag själv misstänkt då. Känns bra när andra säger detsamma. =)

... Batteriet ligger konstant på 19% och ibland kan det inte hittas alls. När adaptern glappar eller om jag drar ut den stendör datorn direkt. Har haft låg batterinivå på det hela taget det senaste året oavsett.

solvebring

Superhero
Troberg said:
Har inga specifika modeller att tipsa om, men jag har bra erfarenheter av följande märken:

* ASUS
* Toshiba
* HP
* Packard Bell (nyare)

Har dåliga erfarenheter av:

* Dell (tvi tvi tvi)
* Compaq (kräks på dem)
* Siemens-Nixdorf
* Acer
* Sony Vaio (överprisat skräp)

Några saker att titta på utöver vanliga prestanda är:

* Kolla att leden till skärmen är rejäl. Vanligaste felet på bärbara är att den går sönder.
* Kolla skärmen ur olika vinklar. Skitjobbigt att behöva ändra vinkel på den bara för att man lutar sig bakåt eller sätter sig mer upprätt.
* Var sitter pluggarna? Är man som jag och alltid använder mus, så är det skit när alla pluggarna sitter på högerkanten.
* Har den siffertangentbord? Jag gillar det.
* Hur är tangentbordet att skriva på.? Jätteviktigt för mig.
* Vilket OS ska du köra? Går det att få med i leveransen, eller är man tvingad att ta Windows 8? (Tips: Om man ringer och bråkar på MS INNAN man gått genom sista stadiet på installationen så är man berättigad att få pengarna tillbaka för OSet. Så länge du inte accepterat licensvillkoren så är det grönt.) (Tips2: Många handlare vägrar sälja utan OS, men ofta (säg 50%) så kan man efter lite tjat få utan OS med argumentet "Nej, då får det vara, då går jag till konkurrerande butik X istället!".)
* Var blåser den ut varmluften. Är det där du brukar ha handen så är det obekvämt i längden.
Många bra tips. Dock många som kräver att jag uppsöker en fysisk butik, men det kan kanske vara idé, för en gång skull. Ska klura på det.

Jocke

Man med skägg
Jag har nånstans (typ toms hardware) sett en graf som visar hur många supportärenden per såld laptop de olika märken har. Asus var absolut bäst. Just nu så sviker min googlefu mig, uppdaterar posten om jag kommer på vart den var nånstans.

krank

Det här är nästan en sån som jag har, och som jag kan gå i god för. Den har inget numeriskt tangentbord (i stort sett omöjligt att få på 13"-burkar) men jag gillar tangentbordet i övrigt.

Och man får med Windows 7 Home Premium, vilket jag gissar funkar utmärkt för dina behov.

Sedan funkar just U36S*-modellerna asbra med Ubuntu. Jag kör Ubuntu på min dagligen, och det är rentav så att vissa saker funkar bättre i Ubuntu. Till exempel nätverksstödet.

solvebring

Superhero
krank said:
Det här är nästan en sån som jag har, och som jag kan gå i god för. Den har inget numeriskt tangentbord (i stort sett omöjligt att få på 13"-burkar) men jag gillar tangentbordet i övrigt.

Och man får med Windows 7 Home Premium, vilket jag gissar funkar utmärkt för dina behov.

Sedan funkar just U36S*-modellerna asbra med Ubuntu. Jag kör Ubuntu på min dagligen, och det är rentav så att vissa saker funkar bättre i Ubuntu. Till exempel nätverksstödet.
Låter fint. =)

Kör du bara Ubuntu eller dual?

solvebring

Superhero
Jocke Kofot said:
Jag har nånstans (typ toms hardware) sett en graf som visar hur många supportärenden per såld laptop de olika märken har. Asus var absolut bäst. Just nu så sviker min googlefu mig, uppdaterar posten om jag kommer på vart den var nånstans.
Bra, för jag har kommit att gilla Asus.

Kan förövrigt försöka googla lite själv.

Troberg

Sinister eater
krank said:
Numera är det nästan utan undantag så att hårdvara funkar bättre med Linux. Med Windows är det en massa mickel med drivisar och sånt, medan det bara funkar i Linux.

krank

EDIT: Eller nä förresten, jag orkar verkligen inte.

solvebring

Superhero
Svårt det här!

Har dock tittat vidare på Asus och tydligen är det A-, K- och X-serierna som lutar mest åt det jag söker: billiga standarddatorer med normalgod prestanda. Dock svårt att hitta någon specifik modell som klaffar bra. Och tja, vad allt det som kommer efter bindestrecket i modellnamnet innebär har jag inte en susning om. ... Men jag gillar den här. X501 verkar trevlig helt enkelt. Verkar ha allt jag behöver, enda tydlig nackdelen enligt mina amatörögon tillsynes är att RAM-minnet är maxat vid 4GB; kan inte öka själva sen (fast behövs väl inte ...).

Vad tror man?

krank

solvebring said:
Svårt det här!

Har dock tittat vidare på Asus och tydligen är det A-, K- och X-serierna som lutar mest åt det jag söker: billiga standarddatorer med normalgod prestanda. Dock svårt att hitta någon specifik modell som klaffar bra. Och tja, vad allt det som kommer efter bindestrecket i modellnamnet innebär har jag inte en susning om. ... Men jag gillar den här. X501 verkar trevlig helt enkelt. Verkar ha allt jag behöver, enda tydlig nackdelen enligt mina amatörögon tillsynes är att RAM-minnet är maxat vid 4GB; kan inte öka själva sen (fast behövs väl inte ...).

Vad tror man?
http://www.elgreen.se/sv/rekonditionerade-asus/asus-pris-3000-3999/asus-x53sc-sx034v.html

Också X-serien, men bättre processor, billigare, stöd för mer RAM, större hårddisk.

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Svårt det här!

Vad tror man?
http://www.elgreen.se/sv/rekonditionerade-asus/asus-pris-3000-3999/asus-x53sc-sx034v.html

Också X-serien, men bättre processor, billigare, stöd för mer RAM, större hårddisk.
På så vis! Tackar, tackar! Ja, jag får nog börja jämföra mer sakligt.

Synd bara att man inte vet mer om Elgreen som firma ... Och att garantin i rekonditionerade fall är reducerad från 2-3 år till 6 månader.

/solvebring – lite paranoid.

krank

solvebring said:
Synd bara att man inte vet mer om Elgreen som firma ...
Tja, jag köpte min därifrån och hade noll problem... =)

Arfert

Facit
min stora stationära WindowsPC är ju ett neverending story med strul... :gremfrown:

Numera gör jag allt mitt jobb på min Macbook Air, trots att den på papperet är helt underlägsen den stationära super-pcn. Den är grym.