solvebring
Superhero
Min Eee 1101HA är typ ute ur leken; batteriet är utbränt och adaptern eller kontakten i datorn glappar. Sedan några dagar har den blivit oanvändbar, den dör praktiskt taget hela tiden. Det känns så där att åtgärda det, att köpa batteri + adapter slutar på runt tusenlappen och det är mer än vad datorn i sig är värd idag. Eller?
Så, jag funderar på om jag inte borde köpa en ny. Kanske.
Revidering av önskemål:
Så, bärbar, helst Asus, hem-/familjedator, prestanda före allt annat – hellre snabb och stabil än snygg eller finessig, hellre lite tyngre/klumpigrae dator än lövtunna bräckligheter, 12-16"-skärm, bör klara bruksuppgifter som surfning, filmgluttning, spel av ickekrävandespel, bildregidering i typ Photoshop eller Gimp, kännas bra att skriva och arbeta på i sin helhet. Budget, i runda slängar någonstans runt 4000-5000:-, ungefär.
I laptop-väg är jag som sagt van en Eee 1101HA sedan innan och min stationära är antik, så jag är inte bortskämd eller för den delen kräsen. Jag vill ha en dator som känns lagom och pigg för den summan, helt enkelt. Ju mer bärbar dator för pengarna desto bättre.
Budgeten skulle i så fall vara runt 4000:- kanske 5XXX:- ... Vad kan man få för (helst svensksåld) bärbar för det?
Mina krav är väldigt enkla; jag vill egentligen bara ha en pigg hemdator som även är portabel. Mitt bruk är så att säga vardagligt i all mening: jag surfar, använder office-paket eller motsvarande, redigerar en och annan bild med typ gimp, kollar på lite film och lyssnar på Spotify. Sambon användande motsvarar ungefär detsamma. Prestanda och hållbarhet går före lull-lull som lack, kameror osv.
Hittills tittat lite på en sådan ...
/solvebring – vill bolla med bättre vetande.
Så, jag funderar på om jag inte borde köpa en ny. Kanske.
Revidering av önskemål:
Så, bärbar, helst Asus, hem-/familjedator, prestanda före allt annat – hellre snabb och stabil än snygg eller finessig, hellre lite tyngre/klumpigrae dator än lövtunna bräckligheter, 12-16"-skärm, bör klara bruksuppgifter som surfning, filmgluttning, spel av ickekrävandespel, bildregidering i typ Photoshop eller Gimp, kännas bra att skriva och arbeta på i sin helhet. Budget, i runda slängar någonstans runt 4000-5000:-, ungefär.
Budgeten skulle i så fall vara runt 4000:- kanske 5XXX:- ... Vad kan man få för (helst svensksåld) bärbar för det?
Mina krav är väldigt enkla; jag vill egentligen bara ha en pigg hemdator som även är portabel. Mitt bruk är så att säga vardagligt i all mening: jag surfar, använder office-paket eller motsvarande, redigerar en och annan bild med typ gimp, kollar på lite film och lyssnar på Spotify. Sambon användande motsvarar ungefär detsamma. Prestanda och hållbarhet går före lull-lull som lack, kameror osv.
Hittills tittat lite på en sådan ...
/solvebring – vill bolla med bättre vetande.