Boldtaar said:
Tycker PSP är helt klart den bättre konsolen.
Större skärm, film och musik spelare, Internet och WLAN, Inbygg Playstation 1 emulator. Finns även möjlighet att hack PSP och köra hemgjorda spel och program (Nintendo, MSX pch DOS emulatorer, VNC client m.m) finns många bra hemma gjorda program att hämta hem.
VNC-klienten korrumperar iofs mitt minneskort genom att skapa filer med konstiga chars i filnamnet varje gång jag försöker använda den... Men annars; helt korrekt.
Boldtaar said:
Det som är bra med DS är att det finns många små roliga spel.
Och att den har PEKSKÄRM. Vilket är en miljon gånger bättre än analog spak när det gäller t.ex strategispel. har försökt köra UFO: Enemy Unknown med analog spak, det var verkligen inte kul. Krävs mus eller pekskärm för såna spel.
Vilket bevissas av Front Mission, som var spelet som gjorde att jag slutligen gav upp och köpte DS (förutom att remakesen av FFIII och VI bara finns till den då). Front Mission hade het enkelt inte funkat utan touchscreen.
Boldtaar said:
Några bra spel till PSP för att nämn några:
God of War - Chains of Olympus
Final Fantasy 1 till 7
Syphon Filter: Dark Mirror
Syphon Filter: Logan's Shadow
Grand Theft Auto: Liberty City Stories
Grand Theft Auto: Vice City Stories
Patapon
LocoRoco
Ratchet and Clank - Size Matters
Det största problemet PSPns spel lider av är enligt mig brist på antialiasing. Man kan inte ha 3d-spel på handhållen konsoll med relativt lågupplöst skärm utan antialiasing. Nu blir många spelgrötiga och fula bara därför.
God of War är riktigt bra, det håller jag med om. Remakesen av FFI och II är nog de bästa som finns, sitter och spelar tvåan as we speak. Trean och fyran däremot funkar bättre på DS eftersom de där fått ordentliga remakes. Sedan FFVI och VII måste man väl köra via emulator? De går väl knappast att köpa eller så?
GTAspelen var rätt OK, det håller jag med om. Sörde mig en hel del på bristen på antialias här. Syphoon Filter var jag inte så mpad av, men Patapon är ju helt lysande.
Själv vill jag återigen tipsa om megaman Maverick Hunter X, en helt OK remake av gamla hederliga Megaman X till SNES. Sedan tycker jag att Burnout- och Wipeoutspelen är lika bra och fartfyllda som sina motsvarigheter på PS2, och faktiskt riktigt bra (trots att bristen på antialias här verkligen känns och märks).
Metal Gear-serien har också ett par inkarnationer, både Metal Gear Ac!d (som jag råkade köpa en japansk version av häromdagen, nån som vill köpa begagnat?) och Metal Gear: Portable Ops.
Breath of Fire III har konverterats till PSP också. Alien Syndrome är rätt kul. Final Fantasy Tactics och Final Fantasy VII: Crisis Core imponerar också (fast DS:en har ännu fler FF-spel åtminstone native, ska man räkna emulerade vinner ju PSP:n stort). Metal Slug Anthology är ju ett måste för alla plattformsspelsfans, och Warhammer 40k Squad Commander imponerade verkligen på mig trots att kontrollen ibland kändes lite klumpig...
Sammantaget: PSP'n är inte utan bra spel, men man saknar ofta antialiasing eftersom spelen ofta är så fett 3d-fokuserade, och den analoga styrspaken är rätt mycket sämre än en pekskärm.
Jag är ganska glad över att ha båda maskinerna, faktiskt. Det bästa från två världar.