Nekromanti Bärförmåga och läkeregler

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Läkeregler
Jag HATAR läkeregler. Alla ska slå sitt Medicinkast i tid och otid. Misslyckas du tar du skada. Ta skada är bajs. Det ska ske vid viktiga incidenter - inte då man ska lägga förband.

Alltså: Du läker x antal T genom att offra en pryl på x antal T.

Johan vill läka 2T. (läs KP för er som inte är insatta i systemet). Han offrar sina 2 facklor på 2T (läs 2 i bonus för att se i mörker)

Bärförmåga
Jag har varit inne på det och fått stryk för det. OK, ett MG hack: Du har tio rader för skador och utrustning. En skada kan vara "Hugg i höger arm" eller "Huvudvärk". Du kan droppa utrustning för att kunna ta mer skador. Man tar alla skadepoäng man får i en pott. Då den når ett visst tal är det över! Man kan reducera skadepotten genom att spendera dem på skador. Mer utrymme för fler skador = möjlighet att spendera sina ackumulerade skadepoäng på fler skador vilket gör att varje skada tar mindre skadepoäng.

Har man mycket utrustning så har man färre skador att ta skadepoäng i och då kommer man få mer skadepoäng per skada. Och det gör det svårare för dig att agera!

Vad jag vill veta är om det är coolt att mycket utrustning kommer göra att man måste ta mycket mer stryk än om man bär lite utrustning.

Edit: Jag funderar också på att låta karaktärens sammansättning bestämma vad man bör plocka på sig. "DEN TAR JAG!" snacket om en rostig kroksabel känns bläsch och tenderar att dyka upp då och då. Är din karaktär en arkeolog tar hon svärdet. En krigare? Aldrig. Så länge hon är bättre beväpnad. Det här är också ett sätt att hindra spelare att omotiverat plocka på sig saker så de kan läka men kanske ännu mer ett sätt att stoppa lootingen.

Genesis

Ni dés ni maître
Niklas73 said:
Jag HATAR läkeregler.
Så varför har du då skrivit läkeregler? Varför inte bara låta skador försvinna när striden är över, eller när man sover en natt?

Rickard

Urverk speldesign
Vad vill du egentligen att skador ska innebära? Ska de vara "realistiska" eller någonting folk kan använda för att påverka fiktionen? Ska skador sänka en person eller ska de vara filmiska skador? Vad är syftet med skadorna? Svara på det och du kommer att ha lättare att fundera ut ett passande läkesystem.

Jag förstår inte riktigt vad läkesystemet som du snackade om i en annan tråd hade för fel, med begränsande attribut som följde erfarenhetssystemet. Jag tyckte att det var en snygg lösning (alla regellösningar som använder sig av tidigare etablerade regler är snygga).

---

Vid sidan av trådstarten. Det känns som att fysisk grundförmåga×2 är väldigt många skador innan det börjar ge tärningar till traumapölen. Jag skulle nöja mig med "värdet" i fysisk grundförmåga enbart.

/Han som gillar kopplingen traumapöl, begränsande attribut och konfliktklocka

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det var så det blev också. Good point. Jag saknar dig som regelläsare.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag löste läkesystemet på ett bra sätt tycker jag. Begränsande attribut som följde erfarenhetssystemet?
Menar du att de tickade ner mot 0 efter ett visst antal utspel? I så fall så fungerar det nästan likadant idag men ännu lite snyggare.

Jag vill gärna ha din feed back på bärförmågan som jag fick idé av då du berättade om MGs utrustningssystem (då listan är full är det "över").

Kul att du gillar traumapöl, konfliktklocka, begränsande attribut. Det var faktiskt skadesystemet som fick mig att börja skriva om förra versionen. Skadesystem är ju begränsande. Begränsande är tråkigt. Hur gör man det kul? Det var mitt mantra.

Rickard

Urverk speldesign
Niklas73 said:
Bärförmåga
Jag har varit inne på det och fått stryk för det. OK, ett MG hack: Du har tio rader för skador och utrustning. En skada kan vara "Hugg i höger arm" eller "Huvudvärk". Du kan droppa utrustning för att kunna ta mer skador. Man tar alla skadepoäng man får i en pott. Då den når ett visst tal är det över!
Ersätter det här kaosklockan?

Jag tycker det är en jätterolig idé. En idé som jag hade till ett spel där man spelade grisar. Jag ritade en bild som visade effekten av detta där en gris fick på trynet och det exploderade av saker som grisen tappade. Bokstavligen knocking your socks off.

Jag antar att det inte är den bild du hade i huvudet..? :gremsmile: Det problem jag ser är om rollpersonen har en sköld så får den mindre "hit points" eller om rollpersonen har en lägenhet, en bil eller någonting annat som inte är i närheten. Dessutom finns det inget som säger att man inte bara har allting i ryggsäcken. Skriver man upp ryggsäck då eller?

Fast jag antar att det inte är det du menar, utan att man offrar saker för att rädda sig själv. Tja, det funkar väl. Vad vill du uppnå med bärförmågan? Kan jag skriva upp "skyskrapa" och bära runt på den? Kan jag skriva upp "tuggummi" på fyra rader?

/Han som har mumsat pizza

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Den ersätter inte kaosklockan. Kaosklockan simulerar stress och tidspress.

Jag antar att jag måste speca regler för vad man kan bära."Du kan inte bära en skyskrapa och ett tuggummi behöver di inte föra upp". Enklaste är att låta det vara godtyckligt. Helt okej då jag är _ganska_ ointresserad av bärregler men det här ändå ett kul sätt att hantera det.

En ryggsäck you say. Det blir nog att ett föremål är ett föremål och verkar det mycket för rp att bära så har hon - POFF - en ryggsäck.

Vad jag vill uppnå är att man inte kan plocka på sig hur mycket junk som helst. Det måste ju vara måtta. och det kan svida lite att tappa saker. Frågan är väl om man för upp vapen här med. Troligen. En nöt att knäcka för rollformuläret möjligen.

Sen funderar jag på att ha en lootingstat: Den ska gå ut på vad karaktären normalt faktiskt brukar plocka med sig dvs sådant den är intresserad av eller behöver. Det gör att en krigare skiter i en brosch om han har lootingstat: Död och vandalisering. En vän liten varelse som har lootingstat: Smycken tar broschen. Men hon tar också en kroksabel om hon är obeväpnad i fiendeland pga att hon behöver den för sina mål.

Rickard

Urverk speldesign
Niklas73 said:
Den ersätter inte kaosklockan. Kaosklockan simulerar stress och tidspress.
Åh, jag menade konfliktklockan. Jag blandar alltid ihop dem. Jag kommer dock inte på några bra namnförslag.

Helt okej då jag är _ganska_ ointresserad av bärregler men det här ändå ett kul sätt att hantera det.
Det här låter lite som "andra rollspel har det så jag borde ha med det". Jag har själv varit i den situationen. :gremsmile: Jobba runt det istället.

...och det kan svida lite att tappa saker. Frågan är väl om man för upp vapen här med. Troligen. En nöt att knäcka för rollformuläret möjligen.
Det här har du ju redan i och med att föremål har bonusar. Tappar man föremålet så svider det. I och med att föremål är resurser i form av bonusar så har du redan en begränsning i vad rollpersonen kan ha med sig.

Du gav i en annan tråd ett exempel på när en liten ras skulle hantera ett jättestort vapen. Skalar verkligen bonusen på föremålet till dess storlek eller är det mer hur det används i fiktionen? Om det är det sista så kan Davids slunga skulle kunna ha 5T medan tanken som anfaller Hulken har 1T. Med andra ord finns inte ens det problemet om föremålets bonus anger dess "viktighet" i fiktionen.

Det gör att en krigare skiter i en brosch om han har lootingstat: Död och vandalisering. En vän liten varelse som har lootingstat: Smycken tar broschen. Men hon tar också en kroksabel om hon är obeväpnad i fiendeland pga att hon behöver den för sina mål.
Ett misslyckat slag skulle kunna skapa komplikationen att personen inte har det föremål som krävs för att använda färdigheten. I övrigt kan man gott anta att folk har med sig de prylar som inte ger bonus. Misslyckade slag säger annorlunda.

/Han som hoppas att han hjälpte med ett nytt tankesätt

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Åh, jag menade konfliktklockan. Jag blandar alltid ihop dem. Jag kommer dock inte på några bra namnförslag.
Tänkte messa dig och fråga på alternativ. Älskar dock ordet kaos då det finns med som en grundläggande kraft. Eller så är det dumt med risk för begreppsförvirring.

Det här låter lite som "andra rollspel har det så jag borde ha med det". Jag har själv varit i den situationen. Jobba runt det istället.
Nja jag tyckte mest det var en kul grej som jag tror jag ska köra vidare på. Speltest får utröna om det är kul. Det enklaste vore ju att skippa bärregel helt men jag gillar att man tvingas ta beslut.

Det här har du ju redan i och med att föremål har bonusar. Tappar man föremålet så svider det. I och med att föremål är resurser i form av bonusar så har du redan en begränsning i vad rollpersonen kan ha med sig..
Nej. Föremål är inte resurser vilket jag hoppas ska framgå klarare i det nya regelverket. Resurser finns i konfliktklockan. Föremål har en egenskap som heter prestanda som man får lägga till handlingspotten. Därför begränsar inte klockan föremålen. Det gör däremot utrymmet för skador/föremål där man får "lösa ut en skada" mot att offra ett föremål.

Du gav i en annan tråd ett exempel på när en liten ras skulle hantera ett jättestort vapen. Skalar verkligen bonusen på föremålet till dess storlek eller är det mer hur det används i fiktionen? Om det är det sista så kan Davids slunga skulle kunna ha 5T medan tanken som anfaller Hulken har 1T. Med andra ord finns inte ens det problemet om föremålets bonus anger dess "viktighet" i fiktionen.
Föremålet skalar mot hur pass väl designat det är för sitt syfte. En ficklampa kan ha Lysa 5T och Slå någon med 1T. Sen tror jag att jag hoppar det där med att liten ras inte kan hantera stort vapen. Det får gå. Det får vara hjälte. Men man kan inte bära en skyskrapa. Jag antar att jag ska gå på godtyclioghet. Och det gör jag av anledningen att bärregler är sugiga men det är kul då de plötsligt integrerar skador och ger spelaren möjlighet att påverka sina skador.

Ett misslyckat slag skulle kunna skapa komplikationen att personen inte har det föremål som krävs för att använda färdigheten. I övrigt kan man gott anta att folk har med sig de prylar som inte ger bonus. Misslyckade slag säger annorlunda.
Det skulle ge ett misslyckande och sådana finns inte i SC så länge man inte är under tidspress. Sen gillar jag just att man har PRYLAR som kan användas här och där. Det är en skada från soloäventyren kanske men det är coolt att bära omkring på ett kristallklot från Chaltes isvidder som kanske används om tre äventyr. Det är BÄRREGLERNA som är blä. Sen ger föremål som sagt bonusar så de får en liten annan funktion än i det som du föreslår. Men som alltid är jag tacksam för feed back!