Enligt vad som sägs på ENWorld så har den senaste Dungeon en lista på de bästa (A)D&D-äventyren någonsin, utvalda av en jury vars medlemmar jag inte kommer ihåg. Listan är som följer:
30 - The Ghost Tower of Inverness
29 - The Assassin's Knot
28 - The Lost City
27 - The Sinister Secret of Saltmarsh
26 - City of Skulls
25 - Dragons of Despair
24 - City of the Spider Queen
23 - The Forgotten Temple of Tharizdun
22 - The Lost Caverns of Tsojcanth
21 - Dark Tower
20 - Scourge of the Slave Lords
19 - Against the Cult of the Reptile God
18 - The Hidden Shrine of Tamoachan
17 - Ruins of the Undermountain
16 - The Isle of Dread
15 - Castle Amber
14 - Dead Gods
13 - Dwellers of the Forbidden City
12 - The Forge of Fury
11 - The Gates of Firestorm Peak
10 - Return to the Tomb of Horrors
9 - White Plume Mountain
8 - Return to the Temple of Elemental Evil
7 - The Keep on the Borderlands
6 - The Desert of Desolation
5 - Expedition to the Barrier Peaks
4 - The Temple of Elemental Evil
3 - Tomb of Horrors
2 - Ravenloft
1 - Queen of Spiders
Jag finner listan ifråga rätt skum. Forge of Fury är en tämligen oinspirerande dungeon, Ruins of Undermountain består till stor del av tomma kartor och en uppmaning "fyll i dina egna monster", och Return to the Temple of Elemental Evil är till 80% att gneta sig genom en och samma dungeon i jakt på plot tokens för att ta sig in i mitten av dungeonen. Det finns säkert fler äventyr där som inte egentligen hör hemma, men det är dessa tre som jag har tittat något vidare på.
De har utelämnat Dragon's Crown (Dark Sun-äventyr som är ett föredöme när det gäller att utnyttja en världs utmärkande drag) och Night Below (lång kampanj som förvisso består av stora delar dungeonkräl, men det är mer av en underjordisk minikampanjvärld med en mycket intressant del ovan mark i början).
Kommentarer? Någon som har andra idéer om äventyr som hör hemma där? Någon som har spelat genom eller på annat sätt använt äventyren på listan och kan ge en beskrivning av dem?
30 - The Ghost Tower of Inverness
29 - The Assassin's Knot
28 - The Lost City
27 - The Sinister Secret of Saltmarsh
26 - City of Skulls
25 - Dragons of Despair
24 - City of the Spider Queen
23 - The Forgotten Temple of Tharizdun
22 - The Lost Caverns of Tsojcanth
21 - Dark Tower
20 - Scourge of the Slave Lords
19 - Against the Cult of the Reptile God
18 - The Hidden Shrine of Tamoachan
17 - Ruins of the Undermountain
16 - The Isle of Dread
15 - Castle Amber
14 - Dead Gods
13 - Dwellers of the Forbidden City
12 - The Forge of Fury
11 - The Gates of Firestorm Peak
10 - Return to the Tomb of Horrors
9 - White Plume Mountain
8 - Return to the Temple of Elemental Evil
7 - The Keep on the Borderlands
6 - The Desert of Desolation
5 - Expedition to the Barrier Peaks
4 - The Temple of Elemental Evil
3 - Tomb of Horrors
2 - Ravenloft
1 - Queen of Spiders
Jag finner listan ifråga rätt skum. Forge of Fury är en tämligen oinspirerande dungeon, Ruins of Undermountain består till stor del av tomma kartor och en uppmaning "fyll i dina egna monster", och Return to the Temple of Elemental Evil är till 80% att gneta sig genom en och samma dungeon i jakt på plot tokens för att ta sig in i mitten av dungeonen. Det finns säkert fler äventyr där som inte egentligen hör hemma, men det är dessa tre som jag har tittat något vidare på.
De har utelämnat Dragon's Crown (Dark Sun-äventyr som är ett föredöme när det gäller att utnyttja en världs utmärkande drag) och Night Below (lång kampanj som förvisso består av stora delar dungeonkräl, men det är mer av en underjordisk minikampanjvärld med en mycket intressant del ovan mark i början).
Kommentarer? Någon som har andra idéer om äventyr som hör hemma där? Någon som har spelat genom eller på annat sätt använt äventyren på listan och kan ge en beskrivning av dem?