Nekromanti "Bästa" äventyren

Staffan

Myrmidon
Enligt vad som sägs på ENWorld så har den senaste Dungeon en lista på de bästa (A)D&D-äventyren någonsin, utvalda av en jury vars medlemmar jag inte kommer ihåg. Listan är som följer:
30 - The Ghost Tower of Inverness
29 - The Assassin's Knot
28 - The Lost City
27 - The Sinister Secret of Saltmarsh
26 - City of Skulls
25 - Dragons of Despair
24 - City of the Spider Queen
23 - The Forgotten Temple of Tharizdun
22 - The Lost Caverns of Tsojcanth
21 - Dark Tower
20 - Scourge of the Slave Lords
19 - Against the Cult of the Reptile God
18 - The Hidden Shrine of Tamoachan
17 - Ruins of the Undermountain
16 - The Isle of Dread
15 - Castle Amber
14 - Dead Gods
13 - Dwellers of the Forbidden City
12 - The Forge of Fury
11 - The Gates of Firestorm Peak
10 - Return to the Tomb of Horrors
9 - White Plume Mountain
8 - Return to the Temple of Elemental Evil
7 - The Keep on the Borderlands
6 - The Desert of Desolation
5 - Expedition to the Barrier Peaks
4 - The Temple of Elemental Evil
3 - Tomb of Horrors
2 - Ravenloft
1 - Queen of Spiders

Jag finner listan ifråga rätt skum. Forge of Fury är en tämligen oinspirerande dungeon, Ruins of Undermountain består till stor del av tomma kartor och en uppmaning "fyll i dina egna monster", och Return to the Temple of Elemental Evil är till 80% att gneta sig genom en och samma dungeon i jakt på plot tokens för att ta sig in i mitten av dungeonen. Det finns säkert fler äventyr där som inte egentligen hör hemma, men det är dessa tre som jag har tittat något vidare på.

De har utelämnat Dragon's Crown (Dark Sun-äventyr som är ett föredöme när det gäller att utnyttja en världs utmärkande drag) och Night Below (lång kampanj som förvisso består av stora delar dungeonkräl, men det är mer av en underjordisk minikampanjvärld med en mycket intressant del ovan mark i början).

Kommentarer? Någon som har andra idéer om äventyr som hör hemma där? Någon som har spelat genom eller på annat sätt använt äventyren på listan och kan ge en beskrivning av dem?

Pom

Swashbuckler
Hm, ja det var en underlig lista. Undrar om alla i juryn spelat alla äventyren?

Själv har jag bara erfarenhet av en mindre del av listan och tänkte vara självupptagen nog att kortkommentera dessa:

27 - The Sinister Secret of Saltmarsh
Mitt intro till AD&D. Fullt godkänt äventyr bland spökhus och smugglare.

25 - Dragons of Despair
Jay! Epokgörande start på epokgörande kampanjsvit. Utomordentligt äventyr, fast lite kuperat om man inte spelar de följande 11...

16 - The Isle of Dread
Riktigt bra äventyr till gamla D&D. Expedition till vildarna på dinosaurieön. Jag hade enormt kul, men jag var också betydligt yngre än nu.

9 - White Plume Mountain
Rejält ologisk dungeon. Viss anakronistisk metahumor men de få sidorna rymmer inte mycket spelglädje.

5 - Expedition to the Barrier Peaks
Mycket trist och långdraget vandrande i det störtade rymdskeppets oändliga korridorer. Kul-det-är-ju-robotar skämtet håller bara en kort stund.

2 - Ravenloft
Mycket snyggt och borde vara bra. Många tycker att det är bra. Jag fann det för farligt för att vara roligt.

1 - Queen of Spiders
Om det i stort sätt är de antika GDQ-äventyren är detta alla grottkryps anmoder. I primitivaste laget men bitvis primalt kul att slåss mot monster i underjorden.

(Jag har en del av de övriga, men eftersom jag inte spelat dem tänker jag inte kommentera - första intrycket kan vara något helt annat än själva spelupplevelsen).

Isle of Dread och Dragons of Despair skulle hamna på min topplista också, men knappast de övriga.

Nästa vittnesbörd!

G

Guest

Guest
Skum lista...

Jag håller med om att listan har en del underliga inslag. Då många äldre äventyr finns med, inte minst 8 av topp-tio är väldigt gamla, antar jag att en hel del nostalgi avgjort listans utformning. Jag noterar att de gamla originalutgåvorna slår sina omgjorda varianter. "Tomb of Horrors" slår sin "Return to..." och "Temple of Elemental Evil" slår sin "Return to...." Detta finner jag mycket underligt. Return to the Tomb of Horrors är det bästa D&D äventyr jag någonsin läst. Originalet Tomb of Horrors är ju inget mer än ett extremt svårt Dungeon Crawl, medan Return to Tomb of Horrors tar PCs runt bland en massa olika färgstarka miljöer. Överlag är ju nyutgivningarna bättre än de gamla originalen. Det vore ju konstigt om de publicerade en sämre nyutgåva. Dock listas inte ens Return to White Plume Mountain, som annars fick väldigt mycket beröm när den kom ut för några år sedan. Du nämner "Night Below" som absolut saknas i toppen. Jag skulle vilja betona "Dragonmountain" som jag anser är fullständigt galet att den utelämnas från topplistan. "Die Vecna Die" är bland det bästa som någonsin skrivits. Även "Axe of the Dwarvish Lords" är en självklarhet i toppen. Att "The Forge of Fury" listas som 12 all-time high är ju patetiskt, och låt mig gissa - dem som skrev det äventyret sitter i juryn...Det är ett riktigt simpelt äventyr utan värme eller färg. Som nr 7 listas "Keep on the Borderland". Ett väldigt tidigt och simpelt äventyr med dagens mått mätt. Att det skulle vara bättre än sin nyutgåva, "Return to the Keep on the Borderlands" (som vi spelar nu!) kan jag helt enkelt inte tro. Andra äventyr som borde vara med är klassikerna "Silverprincess Palace", "The Hidden City", "Fasornas Berg". Jag tycker också flera Greyhawk äventyr bör nämnas. "Borderwatch" är bland det bästa jag spelat. "Iuz the Evil", Rary the Traitor och "Patriots of Ulek" är alla riktigt bra. Som sagt, listan du visar är riktigt dålig även om de fått med några goingar. Det vore intressant få veta vilka som ligger bakom och varför?

Snurgla

Veteran
Några saker jag tycker (lite lagom slumpmässigt, naturligtvis):

Tomb of Horrors: Tja, en pastelldungeon som borde spärrats in av smakpolisen, med ORDENTLIGT ojämna utmaningar. Huvudsakligen byggt på att 'går man in här, så dör man'. Ologiskt, och faktiskt inte bra nog för topp 30 överhuvudtaget.

Expedition to the Barrier Peaks: Instämmer med föregående talare. Ursegt och trist. Det bästa med det äventyret kom i Reverse Dungeon. Nuff said.

Keep on the Borderlands: Tja, monster. Vad skall man säga?

Return to the Temple of Elemental Evil: Snyggt gjorda encounters. Men, varför är det ca 300 stycken av dem? Monsterslakt KAN bli enformigt.

White Plume Mountain: Udda, inte särskilt väl genomfört.

City of the Spider Queen: 3rd edition blev ett stort steg tillbaka till monsterslakt utan hjärna. Detta äventyr är något slags apoteos för detta.

Det var nog med kritik för den här gången. Bra grejer då:

Dead Gods: Urläckert. Bästa äventyret till den bästa kampanjvärlden. Bisarrt, annorlunda, och framför allt stort.

Reverse Dungeon: MYCKET annorlunda. Första scenariot i alla fall, där man spelar en goblinstam som får problem med äventyrare, var ljuvligt att spela.

Die, Vecna, Die: Lite mycket monster, men annars innovativt och alldeles nedlusat med STÄMNING.

Faction War: Utmärkt! Mycket storyline inom Planescape, så det bör inte vara det första man spelar där.

When a Star Falls: Ett 1st-edition-äventyr med mycket stämning och hjärna. Överhuvud taget är UK-serien bra gjord.

Four from Cormyr: Fyra äventyr med gemensam nämnare, hårt knutna till landet Cormyr i Forgotten Realms. Klart bra.

Feast of Goblyns: Förmodligen den enskilda anledningen att Ravenloft fortsatte som kampanjvärld. Inget annat blev någonsin lika bra igen.

Dragon Crown: Håller helt med. Detta är ett fantastiskt äventyr, men tyvärr starkt knutet till Dark Sun. Jag är inte heller säker på hur väl balanserat det är.

Till slut är jag kluven till Ruins of Undermountain. Det är en oerhört lockande setting (svårt att kalla det dungeon, egentligen), men kartan är för stor och har för lite detaljerat.