Det jag egentligen saknade var dels en röd tråd i äventyret
Ja, det är en del av det huvudsakliga med det som är så fantastiskt med Vildhjarta. Det saknar röd tråd, i vanlig bemärkelse. Det finns inget "gå till punkt A -> B -> C" på samma sätt som det brukar göra i klassiska äventyr, speciellt då i Drakar & Demoners fall.
Det finns punkt A, B, C och så vidare, men det går ingen tråd rakt igenom dem. Istället är de utspridda åt alla möjliga håll. Varje SLP har en koppling eller så som det står i Vildhjarta, >>stig<<, till någon annan SLP. Det är just dem man måste ha en bra överblick på. "Om jag går till punkt A, vart kommer jag sedan därifrån?" Man kan säga det att man till exempel kan gå från punkt A till punkt E, från punkt E till punkt B och kanske därifrån till punkt A igen.
Platserna ligger alltså inte i någon speciell ordning (i det stora hela, dock i förhållande till varandra). Tillsammans bildar de istället ett spindelnät, eller en labyrint där en plats leder till en annan. Det har en dold struktur kanske man ska säga. Istället för att följa den klassiska strukturen där vägen är rak då har man förvrängt den genom att droppa en massa korsningar och sidovägar överallt. Ett tips är att göra en mindmap över alla platser med linjer som visas vilken som leder till vilken.
Tänkt dig att du ska åka bil från Stockholm (Wooops, inne i Vildhjarta, vill ut!) till Malmö (Aha, jag fann alla hemligheterna och kan sticka härifrån!). Det är helt plötsligt inte bara att ta en karta och dra hela vägen ned i ett stråk. Vägen har huggits upp i bitar och spridits ut runtom i Sverige. Du måste hitta dem. Så istället måste du först köra till Umeå för att hitta vägen till Södertälje, sedan från Södertälje till Örebro för att kunna köra till Nyköping, och därifrån leder vägen tillbaka till Södertälje, fast där kan du också köra till Linköping och finner på en ny väg...
... Tillslut, när du lite varstans runtom i Sverige samlat alla vägbitar/hemligheter du behöver för att komma till Malmö kan du slutligen köra dit/ta dig ut ur skogen.
Nu är min förklaringar säkert inte den bästa men förhoppningsvis kanske du förstår vad jag menar i alla fall.