Jag tycker att DoD6 är den bästa, men då har jag inte spelat DoD1 eller Chronopia.
Anledningen? Jag tyckte att det var en ganska trevlig BRP-variant, och jag gillade yrkesnivåerna. Vidare tyckte jag om RM:s filosofi om kampanjvärlden och stämningen i spelet (märk väl att man från början avsåg att inte ge ut några världsböcker, och det var det jag gillade*). Nu var det länge sedan jag spelade det, men jag vill minnas att jag inte var helt nöjd med hur religionsfärdigheterna fungerade, och jag tyckte att reglerna för stridskapacitet var lite osmidiga.
Annars; ett av de bästa svenska rollspelen genom tiderna. Jag upplevde det som väldigt förlösande när DoD6 kom, eftersom det enda alternativet vid denna tidpunkt var Eon, vars simulationistiska komplexitet och överarbetade kampanjvärld aldrig passade min spelstil.
En sak som gjorde spelet ännu bättre var Vildhjärta, som jag anser är det bästa svenska äventyret som någonsin skrivits, och Snösaga som hade sina brister men som erbjöd en av de absolut häftigaste kampanjerna jag spellett.
*
Även om jag senare också uppskattade Osthem. Hade en fantastisk, men lite kort "road movie-kampanj" där.
Vilken version av DoD tror ni <forumpersonlighet> skulle tycka bäst om?
Ymir skulle gillat DoD6 bäst, om han någonsin spelat det med mig som SL.
Vilken version av Dungeons & Dragons är bäst?
Jag har bara spelat 3.x och 4E. Jag måste vara tråkig och säga att de är ungefär lika bra, eller svårjämförda eftersom de är två väldigt olika spel.
Jag tycker mest om 3.x, eftersom det bäst passar min uppfattning om vad som är roligt i rollspel.
Vilken version av D&D tror ni <forumpersonlighet> skulle gilla mest?
Nu vet jag ju ungefär vad folk gillar, men jag säger så här: Vitulv skulle verkligen uppskatta att spela ettan någon gång. Jag tror att han skulle tycka det var kul.