Nekromanti Bästa förklaringen av "vad är rollspel"?

Khan

Kondottiär
Efter att ha tjuvkikat en del i Sword Princess (dvs korrläst) slogs jag av en sak. Det är en av de bästa förklaringarna av rollspel jag sett. Kanske den allra bästa.

Mycket handlar om att stora delar av exemplen är presenterade i serieformat, vilket ger en snygg överblick och ett logiskt flöde. Ni kan se en av dem här (bild lånad från Arferts bild i Sword Princess-tråden). Det är passande för nybörjare och man får en tydlig skillnad mellan rollperson och spelare. I en av de andra serierna syns spelarna vid ett bord med vad rollpersonerna vill göra tecknat i spelarnas pratbubblor. Hur tydligt som helst.

Detta fick mig att tänka till lite. Jag har inte riktigt något annat exempel på en förklaring där jag känt en sådan AHA!-faktor. Här känns det som om jag kan plocka upp spelet och köra utan att någon vid bordet spelat rollspel förr.

Har ni något exempel på ett förklaringskapitel eller en bra förklaring av "Vad är rollspel?" som ni tycker fått till det riktigt fint? Något rollspel som verkligen lyckats?

entomophobiac

Low Prep High Play
Låter som en riktigt cool grej, måste jag säga. Blir nyfiken på spelet! Brukar alltid tycka att det är en hobby som inte riktigt låter sig presenteras allt för enkelt annars.

Generellt brukar jag uppskatta när spel börjar med en beskrivning av vilka upplevelser man kommer få i just det spelet. När d20-Conan beskriver att äventyren gärna ska börja in medias res med rollpersonerna uppspikade på kors eller hängandes i träd utan ägodelar, men att de slutar med rollpersonerna som kungar. Bara för att börja om med dem in medias res igen nästa gång, långt senare (eller tidigare) i sina rollpersoners liv, i en helt annan situation. Som Conanhistorier gör.

Kanske kan man förlänga den "varför spelar jag *det här* rollspelet"-grejen till att förklara hur rollspel fungerar?

Tror det enda jag aktivt ogillar är när man försöker skriva ett tafatt manus som tänks illustrera interaktionen runt bordet. Det blir nästan oundvikligen torrt och svårtillgängligt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har varma minnen från den delen av Mutant Chronicles. Det kan såklart bero på nostalgi - det var mitt första rollspel, trots allt.

Men: En scen beskrivs in-game. Jag minns scenen som hårdkokt och noir:ig. Därefter beskrivs samma scen, fast mer som ett manus över vad som sades kring spelbordet. Det blev supertydligt. Jag har lånat in det enkla greppet till en del av mina egna skapelser.

Rangertheman

Myrmidon
Håller med om att förklaringen i Sword Princess är föredömligt pedagogisk.

Paal

Imaginär fantast
Supergänget är superpedagogiskt!

https://sites.google.com/site/tobiasradesater/super

Det är helt skrivet som en serietidning. Fokus ligger ju mer på att förklara spelets regler och hur man spelar Supergänget än på att allmänt förklara hur man spelar rollspel men det är extremt väl genomfört.

krank

Paal;n223966 said:
Fokus ligger ju mer på att förklara spelets regler och hur man spelar Supergänget än på att allmänt förklara hur man spelar rollspel
Som en parentes: det här tycker jag (numera) är rätt sätt att göra det på. Varför skulle man slösa läsarens tid med att förklara "rollspel i allmänhet"? Jag tror texten blir bättre, tydligare och mer pedagogisk när man förklarar just hur man spelar det här spelet.

Khan

Kondottiär
Det jag gillar med SP är just hur effektivt det blir att använda serieformen. Skillnaden spelare/rollperson är glasklar och man ser dessutom spelarna ha roligt som en liten bonus.

Krank - Hur känner du det funkar med bara text i MC? Är det den bästa du sett eller finns det andra exempel i samma kaliber?

Paal - Supergänget är fantastiskt det med, bild och text i finfin symbios.

krank

Khan;n224270 said:
Krank - Hur känner du det funkar med bara text i MC? Är det den bästa du sett eller finns det andra exempel i samma kaliber?
Jag har inte sett många i samma kaliber, men i ärlighetens namn bläddrar jag numera mest förbi de texterna. kanske skummar jag dem lite snabbt, men inget annat har liksom fastnat i minnet.

Jag föredrar nog text för egen del. Visst kan det vara praktiskt med visuell hjälp, men personligen är jag fortfarande mer av en bokläsare än en serieläsare - jag gillar att skapa mina egna bilder i huvudet. Vissa saker är bilder/serier bättre på att visa upp - action till exempel - men "folk sitter kring ett bord" tycker jag inte nödvändigtvis är en av dem.

Med det sagt är det egentligen inte fel att använda en serie, och för många funkar det säkert bättre (andelen av befolkningen som gillar att läsa böcker fortsätter vara mindre än jag skulle önska). Det beror på spelet och på målgruppen, helt enkelt.