Bästa fantasy boken (som jag läst) under varje årtionde sedan den moderna fantasy genrens början!

God45

#PrayersForBahakan
Bästa fantasy boken (som jag läst) under varje årtionde sedan den moderna fantasy genrens början!

Gör era egna listor! :D

1850-tal: The Lifted Veil av Mary Ann Evans under namnet George Elliot! Du trodde jag skulle säga Phantastes för att det är den första moderna fantasy romanen och inspirerade alla men nej! För den är sjukt tråkig! The Lifted Veil är Sjättesinnet fast med en själlös giftmörderska och blod-necromancy!

1860-tal: Alice i Underlandet av Lewis Carroll av alla de självklara anledningarna. Ni har läst den, ni vet att det här är bra konstig skit som fortfarande håller som en barnbok.

1870-tal: The Coming Race av Edward Bulwer-Lytton. Ni vet typen av spelledare som egentligen bara vill världsbygga och sedan berätta om det för spelarna? Edward hade varit en av dem! Det bor en uråldrig genetiskt överlägsen art av människoliknande telepatiska varelser inuti Jorden. De flydde ner där för att ducka syndafloden. Vår ganska shitty huvudperson ramlar ner och lär sig om dem innan han flyr tillbaka till ytan efter hans försök att gifta sig med en av dem gått åt skogen. Det är konstigt och coolt, här ser man inspirationen som alla snodde från boken också.

1880-tal: Ingenting bra skrevs i genren under 1880-talet! Pinocchios äventyr av Carlo Collodi får priset fastän det är både ganska kass OCH mardrömsbränsle eftersom jag inte kan hitta något bättre.

1890-tal: The Jungle Book av Rudyard Kipling. Mänsklighetens inneboende motsättningar mellan samhälle och vildhet har kanske aldrig illustrerats bättre genom metafor. Men ja, det är SUPER rasistiskt. (Dracula räknas som skräck av mig annars hade den vunnit.)

1900-tal: Det här årtiondet skämmer bort mig! The House on the Borderland! The Man Who Was Thursday! OZ!!! Men jag tänker ge priset till Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige av Selma Lagerlöf.

1910-tal: The Book of Wonder av Lord Dunsany. Faaan vad bra den här samlingen av noveller är! Alltså, alla är ju inte vinnare, men The Hoard of the Gibbelins är den mest D&D fictionen någonsin skriven! Dunsany skriver målande men snabbt och hanns sinne för dramatisk ironi är vasst!

1920-tal: The Call of Cthulhu av H. P. Lovecraft. Behöver ingen motivation.

1930-tal: Hur väljer man ens?! Jirel of Joiry av C. L. Moore är så sjukt bra och Black Gods kiss stod länge här. Men vi har också Conan i The Tower of the Elephant av Robert E. Howard. Tolkien med The Hobbit! Meeeennn… At the Mountains of Madness av H. P. Lovecraft är bäst. Två årtionde till Lovecraft.

1940-tal: Ja, det borde vara Titus Groan av Mervyn Peak som är ett stilbildande mästerverk som jag inte står ut med att läsa. Så jag tänker ge priset till The Screwtape Letters av C. S. Lewis som är kristen propaganda med en badass demon byråkrat som huvudperson/brevskrivande berättare. För det är så jävla kul!

1950-talet: Jag är sjukt frestad att säga The Once and Future King av T. H. White som är en viktig bok för mig… Men vilken bov ger inte priset till J. R. R. Tolkiens Lord of the Rings?

1960-talet: The Stealer of Souls av Michael Moorcock är det bildstormande anti-Conan och anti-Tolkien mästerverket där en dekadent och sjuk anti-hjälte på droger karvar sig genom en dömd värld med ett själättande demonsvärd.

1970-talet: The Stand av Stephen King är Sagan om ringen återberättad som ett krig mellan ont och gott i ett postapokalyptiskt USA. Intima personporträtt blandade med episka händelser.

1980-talet: Guards! Guards! Av Terry Pratchett är den bästa av hans Discworld böcker. Det är mer än bara en parodi utan snarare en full dekonstruktion (och en briljant humoristisk sådan!) av hela fantasy genren. Det här Watchmen för fantasy romaner där vi följer vakterna som rusar in och blir slaktade av hjälten i andra fantasy böcker.

1990-talet: Så J.K. Rowling är en TERF men hon är också anledningen till att en hel generation läser fiction. Harry Potter and the Goblet of Fire är den bästa i serien med sin trollkarlsturnerings set-up. Kanske borde Game of Thrones få priset men jag kräks när jag försöker läsa mat scenerna så nej.

2000-talet: Order of the stick är en D&D 3.5 webcomic med streckgubbar som började när jag gick på högstadiet och inte är färdig ännu. Att den har lyckats bli en av vår tids bästa och djupaste fantasy berättelser medan den gör skämt om regler till ett spel ingen längre använder är antagligen häxkonst

2010-talet: Det blir inte mer grimdark än 2010 talet i genren och inget är mer grymt eller mörkt än Prince of Thorns av Mark Lawrence! Vår 13 åriga protagonist och Nietzscheanska överman Jorg leder en grupp brutala mördare i början av boken och sedan blir det bara värre.

2020-talet: Ännu så länge är det Piranesi av Susanna Clarke! Det var enormt länge sedan jag var så fascinerad av en fantastisk värld eller så fångad av ett mysterium.

Men vilken av dem skulle bli det bästa rollspelet som inte redan är ett rollspel? Den bästa kampanjen och det bästa äventyret?

God45

#PrayersForBahakan
Men vilken av dem skulle bli det bästa rollspelet som inte redan är ett rollspel? Den bästa kampanjen och det bästa äventyret?
Typ alla de här har redan direkt eller indirekt inspirerar en massa rollspel skulle jag säga.

Genesis

Ni dés ni maître
Är det 100% angloamerikanska författare? Dåligt betyg för resten av världen, får man väl säga.

God45

#PrayersForBahakan
Är det 100% angloamerikanska författare? Dåligt betyg för resten av världen, får man väl säga.
Vi har en svensk och en italienare på listan men ja, det är mycket angloamerikanskt. Det finns så klart en aspekt här i att jag bara kan två språk och därför läser mest på dem men det är nog också att det är de som man stöter på i populärkulturen.

God45

#PrayersForBahakan
Jag hade några från resten av världen som jag tänkte på men som inte kom med men det var inte många.

Liu Cixin hade nog varit på listan om det var sci-fi också. Låt den rätte komma in åkte ut för jag diskade Dracula som skräck och då kan inte den heller vara med. Kirill Eskov och Andrzej Sapkowski åkte båda ut för att jag inte gillar vart deras böcker går handlingsmässigt eller hur de är skrivna, men där har de uppenbart nackdelen av att jag läst dem översatta.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag vill skriva en lista, men vet inte om jag hinner.

En rättelse dock. De fem delarna i T H Whites epos skrevs 1938, 1939, 1940, 1940 och 1941 (men de två sista kom först ut 1958 resp 1977). Fyra av böckerna skrevs alltså på 30-talet.

Genesis

Ni dés ni maître
Man kan också hävda att "den moderna fantasygenren" är ett fundamentalt angloamerikanskt fenomen.
Ja, det gäller ju nördkultur generellt. Fantasy, scifi och superhjältar. Till och med noir och pulp. Det är väl scifi som har bäst spridning.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tänker nu begränsa mig till verk jag har läst och kan säga något om, och faktiskt gillar. Därmed blir vissa decennier tomma.

1900: Time and the Gods, Lord Dunsany (genren peakar typ här)
1910: The Last Book of Wonder, Lord Dunsany
1920: tycker inte Lovecraft är klassisk fantasy alls.
1930: The Hobbit, JRR Tolkien
1940: Titus Groan, Mervyn Peake (ingen bok jag älskar, men stämningen är inte att leka med)
1950: Lord of the Rings är svårt att komma runt.
1960: Elric är för dåligt skriven egentligen, men ack så stämningsfull och inflytelserik
1970: Viriconium, M John Harrison (även om egentligen uppföljarna behövs för storheten i en berättelse som omdiktas hela tiden)
1980: Book of the New Sun, Gene Wolfe (en av 1900-talets bästa böcker alla kategorier)
1990: har just nu svårt att släppa skämskudde-Wheel of Time?
2000: The Scar, China Miéville (fullkomligt makalöst bra, återförtrollar genren)
2010: inser att jag inte läser modern fantasy längre. Första Magicians är ju lite rolig, men ser att den kom 2009.
2020: men God45 påminner i alla fall om Susanna Clarkes Piranesi, som är på gränsen till genren men absolut bra nog.