Nekromanti Bästa frågesportsspelen

Mukwa

Swashbuckler
Jag och min sambo har förvisso rötterna i rollspel, men det blir sällan tid för det numera. Däremot gillar vi brädspel och frågesportsspel är nog, trots många andra starka hyllvärmare, favoritkategorin.

Vilka frågesportsspel gillar ni? Jag tänker mig främst fysiska spel, men vill ni rekommendera digitala så är det fritt fram.

Mina favoriter:

Besserwizzer - Jag älskar att det finns så många kategorier och taktiken handlar mer om att känna till sin egen och motståndarens förmåga, men i slutändan handlar det ändå om att den som svarar rätt på flest frågor vinner. Det är snabbspelat och intuitivt. Många frågor i boxen också, vilket gör det lätt att spela många gånger innan samma frågor dyker upp igen.

När & Fjärran - Det är sällan franchise-spel är bra imo, men detta är ett vackert undantag. Det är förvisso eurocentrerat men frågorna är kul och variationen mellan de vanliga frågorna och de speltypiska bildfrågorna och huvudstads- och flaggfrågorna gör det riktigt underhållande. Det är lite valutakrångel och det går att ha en del tur i spelet vilket sänker betyget, men ändå ett väldigt bra spel.

Så - vilka är era favoriter?

da_bohz

Swordsman
Jag håller med om både Besserwisser och När & Fjärran, men vill även lägga till TP-Master på listan. TP är ju en klassiker för sig, men jag tycker den där irriterande timern man får med gör spelet desto roligare. Har inte kollat upp hur den faktiskt ska användas, men har "husreglat" ihop en variant där vem som helst som kan svaret på en fråga får trycka igång timern (som jag tror är 20-30 sek). Har inte den som fått frågan svarat går det över till den som tryckte. Svarar den personen rätt får hen en plupp, eller får direkt svara på en ny fråga för den färg hen står på. Därefter fortsätter spelet i den vanliga turordningen (brukar för övrigt ha med regeln att man alltid får en plupp när man svarar rätt, och inte bara på de stora rutorna som många verkar envisas med - det tar för lång tid!).

da_bohz

Swordsman
Kan förresten också rekommendera iKnow. Lite i stil med besserwisser eftersom man tjänar på att veta vad andra spelare är bra på och så, men nog snäppet mer intressant ändå eftersom man satsar poäng på om de andra har rätt eller fel på en fråga (efter att man fått höra ämnet). Finns i "pocket-varianter" också.

Mukwa

Swashbuckler
iKnow har vi också spelat en del, men det är en hel del gissande med frågor där man får lättare och lättare ledtrådar. Man måste gambla på att ta frågorna fast det finns ganska många outs på första ledtråden. Det är fortfarande ett schysst spel, dock.

TP Master har jag inte provat, men saker som går på tid är jag lite skeptisk till. Om någon tänker för länge så brukar de andra påpeka det och så brukar det inte vara något problem (sen är jag inte så snabbtänkt och det kan eventuellt färga min åsikt :p)