Nekromanti Bästa kommersiella äventyr

Dilandau

Myrmidon
Ännu en fråga i kategorin "vilket är den bästa X?":

Vilket äventyr till xD&D tycker ni är bäst?

Min personliga favorit är "Golden Voyages" av David "Zebb" Cook, till Al-Qadim för AD&D 2nd Edition. En serie äventyr i bästa Sinbad-stil.

Al-Qadim är f.ö. min kandidat till bästa kampanjvärld någonsin.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"

Rosen

Myrmidon
ToEE-anekdot (SPOILERS)

<I>Tempel of elemental evil.....enough said!</I>

Snackade en gång med en kille vars spelgäng <I>hatade</I> ToEE för att den tog livet av deras favoritkaraktärer så snöpligt. Av nån mysko anledning hade de hamnat så att de inte gick i samlad tropp utan kom gående en och en efter varandra. Sen kom de till det där rummet med en bassäng av syra... Han som berättade det hade kommit dit sist; spelarna var utkörda i ett annat rum och blev inkallade till DM en efter en. När han kom in märkte han att de andra spelarna satt och såg trumpna ut.

DM: "Ja, du kommer in i ett rum, du ser ingen annan där. Det är en bassäng nersänkt i golvet."
han: "En bassäng?"
annan spelare: "Just det. (suckar) Ska du inte hoppa i?"
han: "Okej."

Och det, skulle det visa sig, hade de gjort allihop. En efter en. (-:

(I mitt gäng blev vi misstänksamma och jag testade pölen genom att doppa ett hörn av min mantel i vätskan. Jahapp och ut därifrån; tänkte inte mer på det rummet sen. Sen dog vi allihop på andra delar av stället, men det är en annan femma.)

--
Åke

teddy

Warrior
Re: Finns det så dumma spelare?

Är den där historien värkligen sann? Finns det så jävla dumma spelare??? Det låter ju mer som en Bellman historia!
*Fattar ingenting*

Skillnaden mellan en bekant och en vän är si dåär 100år /Dväriskt talesätt =)

Mörkrets Furste

Organ

Out of time, out of mind
Snöpliga sätt att dö på (OT)

>...den tog livet av deras favoritkaraktärer så snöpligt

Ja det var ju inte direkt nått vidare heroiskt sätt att tas av daga på. Det är aldrig särskilt kul att se sin favvo-karaktär trilla av pinn, om det dessutom sker på ett så fånigt och meningslöst sätt strös bara mer salt i såret. Det är väl en grej att dö om man tar draken som terroriserat den lilla byn med sig, men detta...

Det värsta exemplet på sådant jag själv råkat ut för var i en traveller-kampanj för länge sedan. Rollfigurerna hade kommit i konflikt med ett lokalt gangstergäng och min karaktär hade blivit kidnappad och hölls fången på en plantage ute i djungeln. De andra spelarna bestämde sig naturligtvis för att försöka befria mig och iscensatte en räddnings-aktion i värsta SAS-stil. Det hela gick naturligtvis inte lika smidigt som planerat utan det hela utvecklade sig till en större eldstrid. En av spelarna hade en skottväxling med en av skurkarna som sköt från ett fönster i en av byggnaderna på området. Spelaren lyckades få in en träff och när skurken säckade ihop sprang han fram till fönstret och lobbade in en handgranat. Det hade varit en riktigt bra åtgärd om inte rummet innanför fönstret ifråga var den lilla cell där min karaktär satt fastkedjad i väggen. Ka-boom! Det var bara att ta fram ett blankt karaktärsblad :-(

Så kan det gå...

/Anders

Dahl

Veteran
Re: ToEE-anekdot (SPOILERS)

ahhaahaa!!
Som när jag kärde ett spån, och HELA värstingpartyt (tio pers lvl mellan 8-10 varje snubbe)
sitter förskansade i en borgruin med en massa monster utanför.

Då börjar belägrarna skuta in bylten med diseases i..
Jag trodde inte att det skulle bli så farligt, men ALLA misslyckades med sina saves! tom en Paladin som skulle slå två eller typ 3-4 eller bättre!!

ALLA strök med!!

FAN va sura de blev, får fortfarande höra då och då att jag alltid kan släng in lite BYLTEN om spelarna är för bra! ;-)

"Och allt som kan gå åt helvete gör det" =)

-Dahl

Dilandau

Myrmidon

Underskatta aldrig spelarnas dummhet! Den uppstår främst när de tänker "meta-game" och baserar sina handlingar på vad de tror DM har i kikaren.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"

Rosen

Myrmidon

<I>Är den där historien värkligen sann?</I>

De var så han berättade den - och de hade väl spelat den eftersom han kände till rummet.
Fast ovanligt trögtänkt låter det; det var ju rätt <I>uppenbart</I> att det var nåt mysko med den där poolen... (När jag tänker på't - var det inte ett spöke där i form av en snygg tjej som försökte locka ner en i den också? Desto mer uppenbar fälla isf.)

--
Åke

Rosen

Myrmidon

<I>Den uppstår främst när de tänker "meta-game" och baserar sina handlingar på vad de tror DM har i kikaren.</I>

"Det finns ju hur många rum som helst här, ju!"
"Näe, jag tror att vi har tömt den här våningen snart."
"Hurså?"
"... För att på min karta börjar den se ut som ett A4."

Autentiskt citat (-:

--
Åke

Nightowl

Champion

Anekdot: På Drakar-turneringen på MittKon... eh, det var en gång en Drakar-turnering som hette Puffdraken någonting som spelades på ett konvent i Örnsköldsvik. I ett mycket charmigt och avsiktligt klichéfyllt äventyr vill rollpersonerna ha upplysningar. Gruppens ledare är landets kejsare (inkognito!) så de har typ hur mycket pengar som helst.
Så de går in på ett värdshus, går runt till alla som sitter där, och ber dem välja mellan dvärgens Stora Yxa och den förklädde kejsarens Stora Påse Guldmynt; de senare får de om de berättar "alla rykten de hört på sistone".
Tja, när de avverkat ett tiotal förvirrade ölpimplare säger kejsaren (in character): "Nä, nu tror jag vi hört alla rykten man kan få höra - de börjar upprepa sig..."
Annan spelare (dito): "Men hur vet vi vilka rykten som är falska, sanna eller bara _delvis_ sanna?"

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Nightowl

Champion
Re: Snöpliga sätt att dö på (OT)

Haha!
Darra, dödliga! Ni har tryckt på Nightowls anekdot-knapp!
Muhahhaha!

Alltså, vi befann oss i en Forgotten Realms-kampanj vars DM var utbränd av extrem powergaming och således tenderade att gå för långt åt ANDRA hållet istället. Fast vi var 5-6 leveln var vi allmänt mesiga.

Således blir vi panikslagna när DM förklarar att en röd drake uppenbarar sig vid horisonten och definitivt har sett oss.

Min druid kunde summa en användbar spell för strid (detta var en variant på AD&D 1st ed där man inte automatiskt kunde alla spells som druid eller cleric). Det var "Tree", med vilken jag brukade bli ett träd och låta de andra slåss.

Så jag kastar Tree...
...varpå draken sprutar eld.

Har ni sett ett träd ducka någon gång (=få slå ett save vs. Dragon Breath)?

Näe. Tänkte väl det.

Nightowl

We're damned if we do.
So let's DO it, dammit!

Nightowl

Champion
Jag är omåttligt förtjust i den gamla Blackmoor-serien till Dungeons&Dragons (inte advanced, alltså). City of the Gods, Temple of the Frog, the Duchy of Ten... och en till vars namn jag glömt.

Sedan är jag toknostalgiskt förälskad i gamla Keep of the Borderlands också, men i retrospekt är det en dunk-dungeon av fånigaste slag, med ett fåtal redeaming features.

Nightowl

We're damned if we do.
So let's DO it, dammit!

Dahl

Veteran

HAHAHAAAHAAA!!
FAN va snörpligt!! hohoho!
Den var bra!

-Dahl

Dahl

Veteran
Det bästa/roligaste jag spelat som var ett köp, var nog Beneath the twisted tower fron Forgotten Realms-boxen..
Där hände en del kul! haha.. skrattat åt det mycket

-Dahl

Nightowl

Champion

Det finns mer... ;-)

Sällskapets cleric hade en scroll med två stone to mud eller vad den heter, och offrade en när draken landade på askhögen, f.d. druiden Jehlma Oakbark. Sedan slängde han den andra reversed och förvandlade gyttjan till sten när den irro draken kläggat fast sig.

Alltså, Jehlma var förvandlad till trä, bränd till aska, och sammasmält med och utspridd i massiv sten.

En magic-user: "Du, skall vi inte försöka få Jehlma resurrected?"
Clericen tittar på honom.
Magic-usern: "Näe, du har rätt..."

;-)

Nightowl

We're damned if we do.
So let's DO it, dammit!

Organ

Out of time, out of mind

>Den uppstår främst när de tänker "meta-game" och baserar sina handlingar på vad de tror DM har i kikaren.

"Det finns ju hur många rum som helst här, ju!"
"Näe, jag tror att vi har tömt den här våningen snart."
"Hurså?"
"... För att på min karta börjar den se ut som ett A4."

Har råkat ut för nått liknande. Vid ett tillfälle sa en spelare: "Nä, det kan inte vara nån lönndörr vid den väggen, för att den ligger mot kanten på pappret"

Sedan dess ritar jag alltid kartor på mitten av pappret ;-)

/Anders

Dahl

Veteran

Hahaha! Ball!
Jag har med flera skoj saker!
Älskar att snacka såna här minnen!

Ett annat äventyr jag själv gjort: Spelarna är i en glänta på en öde ö och har kraschlandat med en ballong.

Efter att ha kuskat runt en del, kommer de tillbaka till gläntan, där de bestämmer sig för att sova.
På natten, under vakten märker en eldvakten att ballongkorgen gungar..

Han klättrar upp i trädet, fast övertygad om att det är en RP som sitter däri,..HAHA! Spelaren kikar över kanten, varpå en gorillhanne nitar honom STENHÅRT! ahahahhaa!
bara det var ball!
Sedan faller han till marken medvetslös..
En annan spelare vaknar, och drar en båga och skjuter pilar på Gorillan, som hoppar ned, ger honom två snabba slaps, så han svimmar, och sopar bokstavligt talat lägret med honom!

När den andre,vaknar till och resten av gruppen återvänder till lägret efter en rek-runda hittar de bågskytten hängande helt blåslagen och sargad i ett träd över en gren.
Kläderna är i trasor, och han är sönderriven..
Nästan allt är vält/uppätet..

Vilken jävla scen det blev! =)

-Dahl

Nightowl

Champion

Garv!

SLP och monster kan också dö snöpligt.
I Marsklandet till EDD finns något jävelstort Bautamonstret Oskar i träsket.
I vårt gäng fanns en minotaur med en stor och elak morgonstjärna (två morgonstjärnor som hette Hilda och Hulda, egentligen, men bara Hilda är intressant i sammanhanget).
Vi sitter alltså på en flotte och paddlar framåt. Minotauren är uttråkad.
SL gnuggar händerna. Dags att släppa lös det Hemska TRäskmonstret.
SL slår för Upptäcka Fara.
Han säger till minotauren, som lyckades:
"Nitche*, du ser några bubblor i vattnet..."
"JAG SLÅR DOM!"
"Öh, initiativ..."
"SNABBSLÅ!"
"Öh, OK, slå attackslag..."
Perfekt plus skadebonus på flera T6 plus rimligtvis träff i huvudet...
Träskmonstret hinner typ höja huvudet en centimeter över ytan och börja säga "Grrr..." så dör det.

Vi andra hoppar upp:
"Nietche, vad händer!"
Nietche: "Äh, en liten fisk, bara..."

*Döpt efter Friedrich Nietchze (sp?), jo. Samt efter SL, som hette Nisse. :)

Nightowl

We're damned if we do.
So let's DO it, dammit!