Nekromanti Bästa publicerade rollspelsdefinitionen?

Targon

Hero
Det vore kul att höra andras ståndpunkter i följande spörsmål. I varje grundregelbok värd namnet brukar det oftas stå en rubrik som lyder ungefär: "Vad är rollspel?" eller liknande. Därpå följer en kortfattad beskrivning som med varierad framgång försöker fånga in för den oinitierade vad hobbyn egentligen handlar om. Nåväl, vilken är den bästa beskrivningen av rollspelhobbyn som levererats i ett publicerat rollspel?

Rising

Vila i frid
Gamla svarta DoD.

Nu var det visselrigen länge sedan jag läste den, men jag antar att den var pedagogisk, och så vitt jag kommer ihåg så var den rätt smart också. Man fick ju ett solospel med som förklarade grunderna rätt bra, och de gjorde en smart liknelse med "pang! Du är död!"-lekar, för att visa vilken betydelse spelledaren skulle ha.

Nå, det som verkligen gör att jag tycker att gamla DoD var bäst var för att deras spelexempel på rosa papperet var så bra. De visade att man inte behövde spela framgångsrikt för att lira bra. Det viktigaste är ju att man spelar stämningsfullt.

---

Som bubblare tycker jag att gamla Sagan om Ringen var rätt bra, för de hade ett helt grymt suveränt stridsexempel, (vilket faktiskt var ett exempel på hur man ska spela rollspel i stort, med fantastiska karaktärer som försökte lura varandra, fumlade, och var rädda för Shardrer. Helt suveränt exempel, alltså)

/Rising

Zire

Swashbuckler
Västmark

Jag har faktiskt lånat ut mitt ex till nybörjare för att de ska kunna få en bild av vad rollspel är, även om jag inte rekommenderar dem att börja med att spela Västmark (tycker inte riktigt att det är ett nybörjarspel).

- Zire

Ackerfors

Alas, your rapids!
Gemini

Trots många stavfel och annat tjafs så gillar jag beskrivningen av rollspel. Den är enkel, men det som gör att jag faller för de är att den inte riktigt är som andra.

Västmarks "vad är rollspel?"-kapitel är också riktigt bra.

Man Mountainman

Storsvagåret
Pendragon

"rollspel är ett system för att rationellt kunna interagera med en fantasivärld"

Inte så pedagogiskt kanske, men jag är en sucker för sådana här snitsiga formuleringar. :gremtongue:

Johan K

Gammal & dryg
För min del så gillar jag SW & DoD med deras beskrivningar. Mycket basic & så finns det med ett testa-själv-äventyr.. Sånt är ju alltid bra !

G

Guest

Guest
Helt klart Star Wars, den gamla svenska versionen. Har inte kollat i de senare men jag antar att de är ungefär lika bra.
Något mer användarvänligt och pedagogiskt har jag aldrig sett, halva spelet förklarar begreppet rollspel med solospel, spelexempel och utförliga spelledartips.
Det är så pass mycket att det är lite irriterande när man väl lärt sig vad rollspel är för något :gremsmirk:...