Nekromanti bästa rasen?

MASten

Veteran
jag skulle vilja veta vilka raser ni tycker e bäst. jag har varit allt från halflings till halfogres. men jag skulle vilja ha eran åsikt endast om basraserna.

/MASten den överpowrade/

König

Hero
Jaha Ja

Det beror på vilken klass man skall spela....
....vilket enkelt svar.
Njae, lite till kan jag klämma ur mig. Då det kommer till basraser så menar du antagligen de från PHB. Då skulle jag säga Human eftersom den är versatil nog för alla klasser.

Då det kommer till andra raser så gillar jag planetouched, särskilt Tiefling eller Fey´ri..../images/icons/devil.gif

/images/icons/king.gif

Jaak

Warrior
bra fråga

skulle säga att de beror på vilken klass man ska spela t.ex är alven väldigt bra om man ska va pilbågsskytt men mindre bra om man ska vara slagskämpe.... en dvärg därimot är en riktig tuffing i närstrid men har knappast någon användning för en pilbåge utanför eldstaden....

det beror också på vilket humör man är på... i alla fall när jag spelar.. men också vad jag nyligen läst, sett och hört efter jag sett sagan om ringen för exempel var jag helt såld i alver bland annat för legolas.....

men mina favorit raser måste ändå om jag ska välja någon basras bli human, elf och half-elf och eftersom jag tycker human är bäst av dessa får det bli människan.... på grund av featen på level ett, plusen till skills men också att de flesta är vänligt sinnade till människan....

Quan'talis

Swashbuckler
Tanken är ju att de ska vara lika bra, men det är väl inte det svar du vill ha...

Tänker man helt och hållet på effektivitet (lite powergamigt, kanske) så blir det väl half-orc eller elf.

Spelar man som någon fighterliknande klass är strength väldigt viktigt, och int och cha är de abilities man satsar minst på i alla fall (om man inte vill spela en ful, dum "Hells Angels-wannabe på anabola steroider"-typ med dåligt bordskick är det lite värre, men nu är det principen det handlar om).

Spelar man någonting annat än en fighterliknande klass är det väldigt bra att ha hög dex, och om man (fortfarande) bara tänker på effekt är alver bättre än halflings, eftersom de kan springa fortare (för en rogue är det mycket viktigt). Att de dessutom har long sword och bow-proficiency oberoende av klass gör dem inte sämre.

Men det är inte särsilt ofta man väljer ras på det här sättet - förhoppningsvis är det viktigare att rasen passar med det slags karaktär man vill spela. Själv brukar jag oftast spela human, eftersom jag tycker att om man ska spela en icke-mänsklig character ska man göra det ordentligt, med annorlunda motiveringar och resonemang.

Det bli alldeles för lätt så att man spelar halvorcher som dumma men starka människor, dvärgar som korta skäggiga människor, halflings som små tjuvaktiga människor osv, och då tycker jag att man lika gärna kan spela människa. Valet av ras borde spela större roll än bara +2 till en ability och -2 till en annan. Tycker jag i alla fall.

Hasse

Hero
Bästa rasen är i grund och botten människan just för deras flexibilitet, man kan spela dem hur man vill.

Just nu spelar jag dock halvalv, jag tror faktiskt det är första gången jag spelar någon annan ras än just människa. Halvalver är oxå tämligen flexibla så det är oxå en bra ras.

userfriendly

Warrior
Raserna är väl ganska välbalancerad i Dungeons & Dragons.
De olika raserna är förstås bra på olika saker, och det beror
väl på vad man spelar för yrke.

Personligen tycker jag att »vilka är bäst«-diskussionen är
totalt ointressant. Jag väljer knappast ras efter vilka som har
högst stats, utan efter vad som känns roligast/mest passande.

Archer

Swashbuckler
Gillar half-orcs för deras utseende, gillar halflings för deras storlek. I stort sett så har alla av de grundläggande raserna drag som jag gillar, men den ras jag gillar mest är människorna. De är helt enkelt de mest varierande och de som jag anser har störst möjlighet till att vara eller bli vad som helst.

När det gäller rena monster gillar jag gnoller, deras sätt att vara och deras utseende tilltalar mig.

Ackerfors

Alas, your rapids!
ALVER!!!

Det är iaf det jag spelar mest.../images/icons/laugh.gif

Human om det ska vara någon av basraserna( Jag antar att du menar dom som nämns i PHB). Annars sun elf, iom att jag gillar att spela Wizard.

userfriendly

Warrior
Variation ...

»jaja men vilka "känns roligast/mest passande" att spela då?«

Jag tycker om att variera mig, alla raser är roliga. Dessutom
är jag av den åsikten, att det är karaktärernas nackdelar som
gör dem intressanta, inte fördelarna.

Feliath

Swashbuckler
Alver

Alver är absolut roligast - inte för att jag någonsin får tillfälle att faktiskt spela alv, märk väl, eftersom jag är ständig DM (och inte lider jag av det heller). Alver är dessutom bra till det mesta. Någon sade nedan att om man vill spela slagskämpe är alver mindre bra - ack, så fel. Se Bladesinger (den officiella, reviderade givetvis), Duelist m.fl. Även om man vill göra en Conan och vada in i strid klarar de sig bra - jag tror, även om jag inte har statistiska bevis, att alvernas +1 AC (från Dex) mer än uppväger deras -1 HP/level (från Con), särskilt på högre levels (HP samlar en fighter konstant på hög, AC är betydligt svårare att höja).

/Feliath - låter det här nicket halvorchiskt kanske?

teddy

Warrior
Drow...

Drow är nog den roligaste och bästa rasen jag spelat med...
Mycket bra fördelar, okey att dom hamnar efter i lv'ar men magic res går emot det! Plus att det är grymt roligt att spela en halvsnäll Drow ;P

Jaak

Warrior
Re: Drow...

håller fullständigt me men drows är ingen grundras (?) jaja spela roll

MASten

Veteran
Re: Alver

alver är också mina favoriter. men i ett krig tror jag att de skulle få stryk mot dvärgarna åtminstone.

/the world is not enough/images/icons/frown.gif/ MASten

Jaak

Warrior
Re: Alver

inte en chans alvernas magi skulle ta dvärgarna så jävla hårt.../images/icons/wink.gif