Tanken är ju att de ska vara lika bra, men det är väl inte det svar du vill ha...
Tänker man helt och hållet på effektivitet (lite powergamigt, kanske) så blir det väl half-orc eller elf.
Spelar man som någon fighterliknande klass är strength väldigt viktigt, och int och cha är de abilities man satsar minst på i alla fall (om man inte vill spela en ful, dum "Hells Angels-wannabe på anabola steroider"-typ med dåligt bordskick är det lite värre, men nu är det principen det handlar om).
Spelar man någonting annat än en fighterliknande klass är det väldigt bra att ha hög dex, och om man (fortfarande) bara tänker på effekt är alver bättre än halflings, eftersom de kan springa fortare (för en rogue är det mycket viktigt). Att de dessutom har long sword och bow-proficiency oberoende av klass gör dem inte sämre.
Men det är inte särsilt ofta man väljer ras på det här sättet - förhoppningsvis är det viktigare att rasen passar med det slags karaktär man vill spela. Själv brukar jag oftast spela human, eftersom jag tycker att om man ska spela en icke-mänsklig character ska man göra det ordentligt, med annorlunda motiveringar och resonemang.
Det bli alldeles för lätt så att man spelar halvorcher som dumma men starka människor, dvärgar som korta skäggiga människor, halflings som små tjuvaktiga människor osv, och då tycker jag att man lika gärna kan spela människa. Valet av ras borde spela större roll än bara +2 till en ability och -2 till en annan. Tycker jag i alla fall.