Nekromanti Bästa rollspelandet 2007

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Eftersom det är vild rusning efter "bästa 2007" trådar så...

Vad var den bästa rollspelshändelsen eller kampanjen eller konventsknappen eller.. Ja, faktiskt spelande och hobby, inte utkommet spel, en sån tråd finns ju redan.

För min del har det varit ett lysande rollspelsår.

Min första avslutade kampanj, med en hel serie oerhört trevliga sammankomnster och finmutor.

DeBracys spel Bläck som visade hur tåget skall gå.

Fallet Schlark på SnöKon alldeles i början på året, som blev en sådan fullträff, och gav mig/laget min första konventsseger.

Dubbelspelledandet på GothCon och SävCon med DeBracy.

Strindberg på SävCon, som iofs inte figurerade i något vidare äventyr, men gjorde den sena natten till fantastiskt minnesvärd underhållning.

thark

Hero
Jag skulle kunna vara lat och konstatera att sett till mina nära på 20 år med hobbyn så kvalar allt jag spelat i år in som "bästa rollspelandet".

Men ska jag se till årets absoluta höjdpunkter så:

Absolut bäst får nog bli sista scenen i årets sista speltillfälle, vilket väl får anses vara bra timing. Jag talar alltså om Yurikas konfronterande av sin fader i Shibetsu Explosion, vilket man kan läsa om i Krönikeforumet. När man känner av bokstavligen fysisk upphetsning under IRC-spel, då är det fanimej inte dåligt.

Andra höjdpunkter:

Sista två speltillfällena eller så i min TSOY-kampanj Fördömda Bonnlurkar. Fantastiska rollpersoner med fantastisk personlighetsutveckling som fick en fantastisk upplösning.

Årets näst sista spelmöte; avslutningen på vår PTA-kampanj Silent Sun, som helt enkelt kan sammanfattas med wilpers ord "Awesomeland". Rymdopera, actionäventyr, ljussabelduell mot ondskans mästare mitt under en fredskonferens som avgör sektorns framtid, rymdflotteslag, explosioner, och allt annat man kan begära av en Star Wars-Firefly-ripoff; gruppens energinivå på topp, coola tillägg som haglar i en strid ström, och en perfekt tillfredsställande upplösning. Mmmmys.

Johan K

Gammal & dryg
Oj, vad ska man svara här då..
Dels så känner jag mig nöjd med mitt spelande i min ordinarie 2 sppelgrupper. Det är lite som en volvo 240 kombi, det tuffar på utan nått större problem, trotts tidbrist inimellanåt.

Sedan så har vi ju GothCon, med ett synerligt trevligt spelande av Höstdimma. Var åxå en synnerligen trevlig upplevelse.
HalmiCon & spelandet av Dåranas Ö med MindlessGaming var åxå en trevlig överaskning. Speciellt på slutet... :gremtongue:

Så ja, jag är nöjd med årets rollspelande. Mycket nöjd till & med. Så det är med spänning jag ser ifram emot 2008 & se vad som komma skall där.

Flurtis

Hero
Dold Kärlek - GothCon. Defenetivt. Helt strålande, hela rummet förvandlades till en scen med egna små scener. Rollspel när det är som bäst.

//Flurtis

Mattis

Swordsman
Det har varit löjligt mycket rollspel i år och vår ensemble har vässats ordentligt. Men jag gör ett axplock:

* När vi drog igenom City of the Spider Queen som level 6-rollpersoner.
* 30+ sessioner Lacunakampanj

Mest har vi förstås spelat våra egna spel som nog ingen annan grupp skulle klara av att spela.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ja hua, vilket kanonår det har varit. Bäst hittills när det gäller rollspelande kan jag nog lugnt konstatera. Detta år har varit konventens, kreativitetens och kampanjernas år.

Konventen är i första hand SnöKon där det alltså spelades Fallet Schlark med Wilper, Fogge och Dnalor som övriga spelare och André Nordin (ej forumit såvitt jag vet?) i spelledarstolen. Det var friggin' magiskt. Scenspel, sömlöst, kickass, intensivt. Wow. Det gjorde SnöKon så himla kul att vi var tvungna att åka på GothCon. Där blev det som sagt dubbelspelledande med Wilper och det var förvisso ruggigt kul men... det som verkligen var teh shit där för mig i efterhand var nog ändå när han spelledde Dead of Night för mig och Yyy.

Här tar vi alltså steget över till kreativiteten. Efter att ha spelat det i princip förberedelselösa Dead of Night var jag jättepeppad - det var ju så man skulle spela! Inte en massa gnetande innan utan pang på rödbetan, saker och ting ska hända vid bordet! Inspirerad av detta och min nya bekantskap med Conan (kom mig äntligen för att börja läsa Howards originalberättelser) började alltså tankarna på det som nu går under namnet Bläck. Förberedelserna tar kanske 20-30 minuter i makligt tempo och sen är det bara att blåsa på. Det är det första av mina klur som faktiskt blivit spelat och bearbetat och... ja... det funkar. Jag blir lika förvånad varje gång. :gremsmile:

Så slutligen, kampanjerna. Jag är en såndär typ som nästan bara spelat one-shots eller i bästa fall kanske three-shots... :gremtongue: Men nu har jag faktiskt spelat kampanj på riktigt, med mål och allt! Kaisers spelande av The Shadow of Yesterday har verkligen bjudit på massor av häftiga grejer. Kärlek, svek, regelfinesser, karaktärsspel, härlig samvaro, massor av god mat, mutor... ja. Listan kan göras längre. Det blev standardfantasy med ett par twistar och det kändes verkligen lite som en boktrilogi eller nåt. Smask.

Den andra kampanjen är inte i mål än men har haft en spin-off som är klar redan och har mer sånt planerat. Det gäller förstås Shibetsu Explosion, vår Panty Explosion-kampanj via IRC. Ett medium som jag trodde att jag gav upp för rollspelande 2001 typ. Döm av min förvåning när det funkar svinbra! Så bra att jag helst skulle vilja ha med mig Rulle (tärningsboten) om jag skulle spela vid ett vanligt bord. Eller ja... jag skulle gärna ha med mina medspelare vid ett vanligt bord också. :gremgrin: Otroliga mängder kul har hafts och mer blir det. Det tar ju lite tid att spela via IRC men det känns som vi hela tiden rör oss vilket är rätt viktigt för mig. Jag vet ganska väl vad jag vill ha numer och att komma i mål ger verkligen payoff! :gremsmile:

Så som sagt... 2007, ett kanonår! Och om man tittar på sammanfattningen så är det ju så att det enda som Wilper inte varit inblandad i när det gäller mina höjdpunkter är Shibetsu-kampanjen. Således får jag väl förära honom MVP-priset (inbördes beundran FTW! :gremwink:).

Krille

Super Moderator
Mitt rollspelande i år har inskränkts till en speltestvända av Fimbulvinter och ett konventsäventyr, lite ströspel av olika sort och en lång räcka Masks of Nyarlathothep till Call of Cthulhu och Shibetsu Explosion till Panty Explosion. Och i likhet med övriga Shibetsu-deltagare är det bara att konstatera - Shibetsu är årets grej! Det är helt enkelt så coolt och så bra som rollspel kan bli!

Bunny

Crazy like a fool
Instämmer ANT

Att få spelleda Dold Kärlek under GothCon är nog årets höjdpunkt. 2 av 3 spelpass är jag lyrisk över, och det tredje hade åtminstone en scen jag fick rysningar av. Det kändes som om jag presterade väldigt bra, också, vilket var en jävla boost.

Som spelare? Ja, jag har försynen att få spela med i Ymirs långkörare "Mörkrets Hjärta" i Eon. Den håller hög kvalitet, högre än jag själv någonsin mäktat med i kampanjsammanhang, men dess hittills högsta topp nådde den för mig redan under 2006. Den ger dock konstant mersmak.

Jag var även spelare under GothCon. "H.A.Stursch magnifika cirkus" sticker ut med dess spelledarskiften, och vars popcorn-utdelare blev zombie mellan pass 2 och 3. Arvidos introducerade mig till "Shock", och jag blev ganska hänförd. Jag vill spela mera. NeoTech-scenariot passade mig väldigt bra också - jag fick spela en svajsig charmknutte avbildad som Brad Pitt under diverse agent-intriger, under vilka jag briljerade.

Jag märker att jag nämnt hart när varje speltillfälle jag haft - förutom mitt eget spelledande av varsin Noir- och Artesia-kampanj (vid båda tillfällen har min insats varit ganska svajig) - så jag antar att 2007 kan listas som ett mycket bra, och utvecklande, rollspelsår.

Rickard

Urverk speldesign
Jag har inga direkt wow-känslor i år. Det skulle väl vara hobbitkampanjen som först skulle vara "samla ingredienser till soppa" men som sedan vecklade ut sig till något helt annat när spelledaren satte igång och improvisera. Han visade även upp en väldigt skön miljö, där trollen var bauerska troll i jätteform, där älvor spelade spratt med oss, där underjorden slukade halvlängdsmän med sitt mörker och där byäldsten och den galne eremiten hade ett mörkt förflutet tillsammans.

Spelgruppen utökades, men speltillfällena var få och jag upptäckte vilken skön spelgrupp som jag har fått tag på. När vi spelade halvlingarna och stötte på människor för första gången i våra liv, så betedde vi oss alla som barn. Frågvisa barn. Retsamma barn. Barn som naivt undersökte allting. Spelledaren var skicklig på att beskriva allting utifrån ett barns ögon. Det var också kul att han började experimenterade med några spelledartekniker som jag försöker testa.

Jag testade på Dungeons and Dragons för första gången i mitt liv och vi körde igång en Mutantkampanj, där jag än en gång fick uppleva hur skön spelgruppen är. Två av oss bestämde sig för att hela gänget skulle tillhöra ett cirkussällskap och ju längre tiden flöt, desto mer improviserade vi ihop tillsammans och desto mer blev vi sammansvetsade som en grupp. Clownroboten (forna medicinrobot) som gjorde ballongdjur och drog skämt som ingen förstod, helikopterskalet som var vår cirkusvagn och även gav namnet till cirkusen samt mystikern Jofa (namnet stod på hans hjälm) var några av höjdpunkterna som jag minns.

Nästa år hoppas jag att vi spelar oftare. Nu är det typ 1-2 gånger varannan månad.

/Han som hoppas att folk inte heller flyttar

thark

Hero
Spelgruppen utökades, men speltillfällena var få och jag upptäckte vilken skön spelgrupp som jag har fått tag på. (...) /Han som hoppas att folk inte heller flyttar

A-fucking-men.

Okej, inte lika nytt för min del eftersom jag spelat rätt länge med de flesta i gänget men det är först på senare år som det verkligen utkristalliserat sig till ett sammansvetsat, välfungerande, perfekt gäng—och det är så underbart.

Satan vad jag o-vill börja om från ruta noll med att jobba in samspelet i en grupp. Och satan vad bra rollspel blir när det finns där.

Ulfgeir

Swashbuckler
För min del får jag nog säga Mutants and Masterminds 2nd edition. Året har inkluderat en gravtitionskontrollant som löpte amok, tidsresa till Tysklands WW2, gamla gudar som bråkar (var klart intressant att tillfälligt vara en av Frejas Valkyrior, även om hennes närvaro ställde till problem i sig), invasioner av aliens, zombies...

/Ulfgeir

Nightowl

Champion
Jag har inte haft ett sådant bra rollspelsår sedan jag lämnade gymnasiet.

Allt beror på att jag kunnat spela rollspel regelbundet i ett halvår med trevliga och skickliga spelare med ett spel som vi faktiskt alla vill spela (och alltså inte bara en kompromiss).

Och ja, det är naturligtvis vår PE-kampanj jag pratar om. Shibetsu Explosion ftw - se krönikeforumet.

Erik

dream

Hero
Nå, det måste bli när jag spelledde vår merp-kampanj, vilket jag gjort några år nu, och vi spelade mycket fritt kring Illanin. Rollpersonerna beslutade sig för att blanda sig in i det politiska spelet och deras huvudmotståndare blev Tros Hesnefs präst, deras allierade ledaren för Hos-klanen. Men han sålde ut dem, såklart och sedan började det bli riktigt intressant.
+ trevligt karakträsspel
+ spännande rollpersonsdriven handling
+ bra och lättskött miljö
+ intressanta spelledarpersoner med fina egna agendor

MrG

Swashbuckler
Spontant tror jag att ett improviserat barackscenario i rollspelsbaren får sticka ut, det satte sånna spår att jag var tvungen att göra mer av det och speltestet för några veckor sedan var också kanon och gav mersmak. Så med grym tur kan jag fortfarande knöka den bästa upplevelsen då jag kanske hinner spela (speltesta) en gång till innan nyår.

Kampanjmässigt har såpan varit ett stort mysigt skratt varje gång, men lider lite av organisatorsiska problem, i gengälld har vi startat en ny helgkampanj och det var det mysigaste jag spellett med vänner 2007.

Spelandes själv är vinnaren Western på LinCon, bra scenario, bra spelledare och bra medspelare, allt klaffade. Pendragon (speciellt i melodramatiska såpaögonblick) har haft ett par gyllne ögonblick och samma sak med Masks of Nyalatoteph (en galen räd mot Meisers haus var en riktig höjdare).

Och så är jag grymt stolt över hur smidigt Bröderna Stursh resande cirkus flöt på, lite gimmickscenario, men karaktärerna och handling klaffade kanon.

-Gunnar (som spelar för lite dåligt för att kunna peka ut det som är bäst ;-)