Nekromanti Bästa Rollspelet 2007?

Storuggla

Champion
Nå, vilket var det bästa rollspelet som kom under 2007? Eftersom vi är mogna nog att diskutera vilka filmer och låtar som var bäst under 2007 borde vi kunna tala lika sansat om rollspel utan att det blir ett flamewar.
Och motivera gärna.

Storuggla, trollbetet

Ackerfors

Alas, your rapids!
Supergänget

Supergänget är bäst. För att det inte finns något liknande, för att det är enkelt och för att det är eget. Fast nu är ju jag också Kaleidoskopare så det kanske inte gills?

Då blir det desto svårare. Vad har kommit under 2007?

One can have her, i den mån man kan säga att det kommit, ligger riktigt bra till. Mest för att det fungerar så bra och är så klockrent för vad det är tänkt att göra.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om vi tänker på svenska rollspel så kom det väl bara ut tre stycken: Supergänget, Terone och Bortom: Lögnens slöja. Som helt opartisk betraktare av den svenska rollspelsmarknaden måste jag hävda att Supergänget var bäst (med reservationen för att min enda kontakt med Bortom är att jag bläddrade i det i SF-bokhandeln igår, men jag misstänker att jag skulle hävda att Supergänget var bäst även om jag läst Bortom. :gremwink:).

Utrikiska rollspel har jag inte läst några i år. Jag har köpt Scion: Hero, men inte haft tid att läsa det. Det var nog allt.

Svenska rollspel på utrikiska har jag ju däremot läst ett: One Can Have Her, och det skulle förstås vara bäst om inte Supergänget redan var det.

/tobias, neutral som fan!

Troberg

Sinister eater
När det gäller de svenska spelen så har jag dålig koll på vilka som kom i år och vilka som kom förra året, men de håller alla så hög kvalitet att jag inte vill utnämna en vinnare. Vilket jag föredrar beror snarare på humör. De senaste två åren har varit bra för rollspelssverige, inte bara för mängden spel utan framför allt för mängden nya aktörer. Jag tycker det är skitkul att folk nått "Jag kan också göra ett rollspel!"-nivån istället för att bara göra hempul som bara används i den egna spelgruppen.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag är ju en aning partisk, men jag får väl säga Terone med Supergänget som god tvåa av de nya rollspel som getts ut i år. :gremlaugh: I övrigt verkar Changeling intressant, men jag har inte läst det än, och den nya versionen av Shock kanske räknas trots att det bara är en uppdatering? Det verkar spännande men jag har inte kommit så långt än.

Motivering? Av Terone: det finns alldeles för få välskrivna, surrealistiska och melankoliska steampunk-ruinfantasyspel på svenska. :gremgrin:

/Dimfrost

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Skulle nog säga Reign. Det kom väl i år? Det känns som ett av de absolut mest solida fantasyrollspelen på marknaden just nu. Och så innehåller det tama orangutanger som skyddar en från överfall, monster som är stattade på samma vis som länder i stället för individer och ögonätande odödliga siare.

Krille

Super Moderator
Valet står för mig mellan Supergänget, Serenity, BESM 3rd Ed och Battlestar Galactica. Av dessa diskvalificerar sig Serenity genom att vara utgivet 2005, och av de kvarvarande vinner Supergänget hands down.