Nekromanti bästa rymd science ficktion rollspelet?

Eagle

Swordsman
Hej!

Jag undrar vilket som är det bästa rollspelet i denna genre och vad som isåfall gör det så bra? Är lite trött på Star Wars och Coriolis saknar mycket bakgrundsmaterial, så vad finns det kvar?

Vänliga hälsningar
/Eagle

Storuggla

Champion
Massor. Traveller i fem-sju olika utgåvor, Fading Suns (som mer är medletidens Östrom i rymden än klassiks scifi kanske), Eclipse Phase, Transhuman Space... massvis.
Bäst av det jag läst är iaf Fading Suns om man vill ha Dune/Bysans/WFRP i rymden eller Traveller om man vill spela segelskepp i rymden. Båda är riktligt supportade om man vill läsa om settingen eller annat.

Storuggla, glöm inte Mutant rymd! :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Storuggla said:
Eclipse Phase
Jag köpte det här rätt nyss; du kan ladda ner det helt legalt via torrents (till exempel här. Jo, det är sant! De har släppt spelet via en licens som gör det 100% lagligt att dela med sig av, så länge man inte tjänar pengar, tar åt sig äran eller ändrar licensen. De seedar t.om spelet själva, enligt ett mailsvar jag fick =)

Jag har inte läst igenom hela spelet än, men det jag läst är helt sjukt lovande. Riktig postapokalyps-skräck-konspirationer, allting är mörkt och skitigt och framför allt jobbigt. Mindre hjältemodig setting, alltså. Rekommenderar att man tankar ner och åtminstone försöker ta sig igenom intronovellen, som gav mig rysningar...

Storuggla said:
Storuggla, glöm inte Mutant rymd! :gremwink:
Nej, gör för allt i världen inte det! =)

Men om man vill ha lite hårdare sci-fi då? Det finns riktigt dåligt med bra Sci-Fi som inte blandar in alltför mycket fantasy element.
Så även ifall jag gillar sci-fi/fantasy ala Dark Heresy och liknande så skulle man ju vilja ha något som är mer hardcore Sci-fi.

Vart är de spelen? Jag har aldrig sett eller hört om något sådant? Är det för att de inte existerar eller bara för att jag letat på fel plats?

Edit:

Krank said:
Rekommenderar att man tankar ner och åtminstone försöker ta sig igenom intronovellen, som gav mig rysningar.
Kollar upp det nu, även ifall det är mer Mass Effect liknande sci-fi som jag efterlyser.

Jag blev i vilket fall intresserad! :gremsmile:
Vi får se vad spelet kan utlova.

Storuggla

Champion
"Men om man vill ha lite hårdare sci-fi då? Det finns riktigt dåligt med bra Sci-Fi som inte blandar in alltför mycket fantasy element."

Tja, Transhuman Space är ju hårt, men mer transhumanism än scifi kanske. Traveller är ganska hårt, lagom hårt. Cold Space är hårt som fan, men tyvärr ospelbart och ganska menlöst (en bastardiserad BRP-klon med en setting där man bara kan spela amerikaner). 2300 är out of print men är hårt, om man bortser från jätteinsekter som dödar en.
Albedo är nog det hårdaste jag sett i scifiväg, och där spelar man furries i det militära. Det säger en hel del...

Mina favvoscifispel, utan intern ordning:
Heavy Gear - mechapiloter på en framtida koloni där ett kallt krig håller på att hettas upp.
Traveller - scifispelens farfar. Min favorit bland de "hårda".

Dock har du rätt i att det är svårt att hitta ett scifi-spel som inte blandar in fantasyinslag, precis som det är det att hitta ett nutids eller historiskt spel som inte blandar in magi eller ockultism.

Storuggla, för vi gillar att blanda?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Eagle said:
Hej!

Jag undrar vilket som är det bästa rollspelet i denna genre och vad som isåfall gör det så bra? Är lite trött på Star Wars och Coriolis saknar mycket bakgrundsmaterial, så vad finns det kvar?

Vänliga hälsningar
/Eagle
Jag kan rekommendera Traveller och 2300 AD för deras rika och väldokumenterade settings. Reglerna behöver dock en del patchande. GURPS Space är en bra verktygslåda om du vill bygga själv; där finns inga feta bakgrundsmoduler.

Storuggla

Champion
"Jag kan rekommendera Traveller och 2300 AD för deras rika och väldokumenterade settings. Reglerna behöver dock en del patchande."

Tja, den senasteutgåvan av Traveller (Mongoose) är otvivelaktigt fullt spelbar. De har inte ändrat något större, däremot lagt till lite smått som gör det lätt att förstå (Nu slår man alltid mot 8+ (eller var det 7+?) till exempel, inga undantag). Och dessutom - illustrationer! :gremshocked:

Storuggla, fast regler är ju en smaksak

tull

Hero
Storuggla said:
Traveller - scifispelens farfar. Min favorit bland de "hårda".
Hur pass integrerat är hela aliengrejen i Traveller? Är de ett viktigt inslag i travellers värld? Om de är med, är de coola? Har ju lovat mig själv att testa ett "icke-fantasy rollspel".

Storuggla

Champion
"Hur pass integrerat är hela aliengrejen i Traveller? Är de ett viktigt inslag i travellers värld? Om de är med, är de coola? Har ju lovat mig själv att testa ett "icke-fantasy rollspel"."

De är helt modulära. Aslan, Vargr, Hivers, K'kree och... de där ödletyperna, det är bara att lyfta ut och så märker du aldrig att de ens var där. Zhodani och Solomani (två människokulturer) är de bästa aliensen.
Om man har med dem är de... tja... ganska ordinära. Men de är inte ett viktigt inslag alls.

Storuggla, byxor finns i rymden

tull

Hero
"Aslan, Vargr, Hivers, K'kree"

vadå kattfolk, vargfolk, insektoider och apfolk?

Storuggla

Champion
"vadå kattfolk, vargfolk, insektoider och apfolk?"

I ordning: Lejonfolk, Vargfolk, eh... korsning mellan jello och sjöstjärnefolk med stamkort till charader och militanta-vegankentaurer. Som sagt, lyft ur. Men behåll de fascistiska Solomani. En setting där jorden är elak är fint.

Storuggla, goose-stepping terrans

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Storuggla said:
"vadå kattfolk, vargfolk, insektoider och apfolk?"

I ordning: Lejonfolk, Vargfolk, eh... korsning mellan jello och sjöstjärnefolk med stamkort till charader och militanta-vegankentaurer. Som sagt, lyft ur. Men behåll de fascistiska Solomani. En setting där jorden är elak är fint.

Storuggla, goose-stepping terrans
Solomaini är väldigt apartheid-mässiga, men de har förlorat sin hemvärld jorden. Ett coolt grepp.

Dessutom finns det en massa mtrl om andra, mindre storslagna, aliens. Bland annat flygare och simmare.

Persson said:
Om de är med, är de coola? Har ju lovat mig själv att testa ett "icke-fantasy rollspel"
Men Aliens kan ju vara fiction! De behöver ju inte vara fantasy.
Allt beror nog på hur det görs, det är åtminstone mitt synsätt.

Storuggla

Champion
"Solomaini är väldigt apartheid-mässiga, men de har förlorat sin hemvärld jorden. Ett coolt grepp."

Solomani är Mussolinis Italien korsat med Bothas Sydafrika. Zhodani är nidbilden av kommunistkina - outgrundliga, smygande fara för att kontra Solomanis mer... järnnävade. Olika sorters fara. Jag gillar det.

Storuggla, that said är kejsardömet ganska mossigt

tull

Hero
Draugen said:
Persson said:
Om de är med, är de coola? Har ju lovat mig själv att testa ett "icke-fantasy rollspel"
Men Aliens kan ju vara fiction! De behöver ju inte vara fantasy.
Allt beror nog på hur det görs, det är åtminstone mitt synsätt.
Ja absolut! Men ta Tau eller tyranids (ifrån warhammer 40k), de är ju så inni helvete mycket häftigare än olika varianter av hälften djur / hälften människa.

Persson said:
Men ta Tau eller tyranids (ifrån warhammer 40k), de är ju så inni helvete mycket häftigare än olika varianter av hälften djur / hälften människa.
Absolut!

Men djur humanioda aliens kan vara rätt häftiga också imo!

Det jag saknar när det kommer till Sci-fi är en setting som får mig att känna ""WOOOOOW, det här är jävligt häftigt, det här vill jag spela NU!!!"".

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Blue Planet kanske kan vara något?

http://www.rpg.net/news+reviews/reviews/rev_76.html

Det utspelar sig iofs på en vattenvärld, men det skall visst vara riktigt bra. (Jag har buckerna i hyllan, men de är som så mycket annat, olästa.)

Själv tycker jag att Rymdspelet (eller som det heter numera Medan världen går under )är det bästa rollspelet i genren. Eftersom det blir intressanta och bra berättelser när man spelar det.

När man spelat en omgång, och det tar bara tre-fyra timmar, känner man (eller iaf jag) känslan "Wow! Det var precis som en film." Något jag sällan/aldrig känner när jag spelar traditionella party-fokuserade spel (Traveller tex).

Spelet är dessutom förberedelselöst, bara att sätta sig ner och spela med polarna, inget planerande på kammaren innan man kör igång.

Dock, om du är ute efter ett spel med väldefinierat bakgrundsmaterial är nog inte Rymdspelet något för dig, för i det skapar spelarna sin egen bakgrund.

quisling

Warrior
Storuggla: hur är Eclipse Phase i spel? Har laddat hem och läst det på Kranks inrådan (tack!) och det verkar vara allt ett fan av hård sf kan önska sig, men tänkte att du kanske hade spelat/spelledit det och kan ge ett utlåtande?

Storuggla

Champion
Nepp, bara läst. Så vi får hoppas att något spelat det. :gremsmile:

Storuggla, jag skyller på bävrarna

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Quisling said:
Har laddat hem och läst det på Kranks inrådan (tack!) och det verkar vara allt ett fan av hård sf kan önska sig
Yes indeed. Utom då att de verkar ha glömt att skicka med äventyr/kampanjmaterial... Det finns ett i quickstart-PDF:en på deras hemsida, men det är inte så värst lysande...

//Krank, hoppas på mer i framtiden