Nekromanti bästa rymd science ficktion rollspelet?

CapnZapp

Myrmidon
SF är en mycket lösare/vidare genre än fantasy, och det hjälper inte jämförelsen att SF saknar ett definierande verk som D&D. (Jämför Neuromancer för Cyberpunk-genren)

Traveller - för klassiskt. Blue Planet/Fading Suns - för mycket agenda. Det här nya Eclipse Phase - knappast vad jag skulle räkna in i "generell SF" överhuvudtaget. Spel med furries går fetbort.

Visst, det är mina personliga och subjektiva åsikter. Men de duger gott som exempel för att belysa hur lite gemensam grund vi står på även om vi alla säger "vi gillar SF" eller ens "vi gillar hard SF".

Tyvärr finns det inget spel som kan säga utgöra generisk hard SF. Antingen innehåller spelet minst en faktor som är helt oacceptabel för vissa, eller saknar det minst en sådan faktor.

När det gäller D&D (eller måhända Star Wars för "space opera") kan man ju tycka vad man vill om spelet och genren, men att det utgör "generisk fantasy" råder det knappast något tvivel om.

Det finns helt enkelt inget SF spel "med något för alla".

Traveller kommer närmast, men är ändå långt ifrån - det är ju fast förankrat i "klassisk" "guldålders" SF.

Christoffer

It's all pig.
Burning Wheel med Burning Sands: Jihad-häftet, Duneskt terrorkrig, den förtryckta befolkningen mot deras överhögheter. Spela om du vill ha självmordsbombning, propaganda, attentat, offentliga avrättningar och mord. Och om du gillar Burning Wheel.

Diaspora är det ingen som nämnt, har dock ingen koll på det personligen men flera här på forumet har köpt det och mumlat om det genom skägget.

Det där lät ju faktiskt riktigt ballt!!
Men menar du inte Burning Empires? Burning Wheel är väl fantasy och inte Sci-fi?

Och vad är allt det andra du tölar om?

Christoffer

It's all pig.
Draugen said:
Det där lät ju faktiskt riktigt ballt!!
Men menar du inte Burning Empires? Burning Wheel är väl fantasy och inte Sci-fi?

Och vad är allt det andra du tölar om?
Nej, menar inte Burning Empires. Burning Wheel ha fått ett par alternativa settings publicerade. En som är exakt Dune, men med serienumret bortfilat, den andra en postapokalyptisk värld inspirerad av At the Gates album Slaughter of the Soul. Den första är Burning Sands - Jihad, finns gratis från deras hemsida. Den andra är Under a Serpent Sun och är indragen och förklarad bruten och trasig. Dock, Burning Sands: Jihad är ett frö till vad som skulle bli Burning Empires.

Poppe said:
den andra en postapokalyptisk värld inspirerad av At the Gates album Slaughter of the Soul.
Coolt! Ett rollspel baserat på ett metall album! Fan, nu måste jag köpa burning Wheel bara för att......!!!!! :gremwink:

Det låter onekligen coolt i vilket fall. Har du spelat med Burning Sands: Jihad setting själv?
Hur är den? Vad är bra, vad är dåligt?
Går det att enkelt trycka in mer saker om man vill utveckla settingen?

solvebring

Superhero
Tror ingen nämnt svenska Tellus än?
Charmen i det är väl ändå att det är så jordnära (Fattar ni? Tellus... Jordnära) :gremwink:.

Förövrigt är de bästa sessionerna jag haft med just science-fiction faktiskt egna kampanjer med stulet eller hemmasnickrat system. Det behövs inga regelböcker för att utforska rymden inte. :gremsmile: Rymd Sci-Fi är ju så himla tacksamt för att hitta och skriva ihop vad nu man än söker för stuk på det. Alltifrån Star Wars till Alien, det är ju bara att köra på, tycker jag. :gremsmile:

Unfair

Hero
Spelar inte några sci-fi rollspel men det bästa vore väll att ta något bra system som du gillar och bara hitta på galaxen. Om du googlar så finns det dessutom ett stort antal färdigskrivna gratis världar i sci-fi stil dvs universum, galaxer... det ända sci-fi rollspel jag har i min ägo är ICAR som går ladda ner gratis från deras hemsida, några hundra sidors läsning finns där, har bara skummat lite i världsbeskrivningarna mm och tror det kan vara roligt men systemet har jag inte läst, skicka gärna mig ett pm om hur regelsystemet är om ni läser det.

här är länken:
http://www.icar.co.uk/

hoppas det hjälper! :gremwink:

Big Marco

Läskig
Mekanurg said:
Jag kan rekommendera Traveller och 2300 AD för deras rika och väldokumenterade settings. Reglerna behöver dock en del patchande.
Vad anser du behöva patchas i 2300 AD? Det är ju ett GDW-spel där man faktiskt kan dö av ett skott om man har otur! ,-)

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Den Upplyste Despoten said:
Mekanurg said:
Jag kan rekommendera Traveller och 2300 AD för deras rika och väldokumenterade settings. Reglerna behöver dock en del patchande.
Vad anser du behöva patchas i 2300 AD? Det är ju ett GDW-spel där man faktiskt kan dö av ett skott om man har otur! ,-)
Nu har det gått 20 år sedan jag senaste testade 2300AD-reglerna så mina minnesbilder är inte glasklara. Vad jag minns var att jag tyckte att de var jobbiga att implementera, inte att de var alltför dödliga.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mycket mer nyligt jag spelade 2300AD, bara fem år sen. Jag kommer inte ihåg detaljerna, men jag har för mig att jag tyckte reglerna var omständiga.

Men spelvärlden i 2300AD är guld. Jag har bunkrat upp med 2300AD-moduler bara för dess skull. Jag vet inte vilka regler jag skulle använda om det blev spel av dock. Kanske Solar System.

Christoffer

It's all pig.
Coolt! Ett rollspel baserat på ett metall album! Fan, nu måste jag köpa burning Wheel bara för att......!!!!!
Inte bara ett album, utan Albumet med stort A. :gremsmile: Hela settingen är helt underbar, full av referenser till låttexter och titlar. Den är dock väldigt mörk, kretsar kring självmord och meningslöshet.

Har du spelat med Burning Sands: Jihad setting själv?
Nope. Inte spelat. Det är som ett mellansteg mellan Burning Wheel och Burning Empires, mindre uppstyrt än BE, mer uppstyrt än BW. Propagandareglerna är de som utvecklades och blev Invasion Mechanic i BE. Det bra? Det är en grym setting där man får spela terrorist och slåss mot adeln. Eller: Det är en grym setting där man får spela adeln som slår ner det orättfärdiga upproret. Det dåliga: Det känns som att det lämnar lite hipp som happ, det är lite ouppstyrt. Men det kan vara för att jag bekantade mig med BE innan jag riktigt läste igenom BS: Jihad.

Poppe said:
Inte bara ett album, utan Albumet med stort A.
Helt korrekt!
Coolt att basera en setting på ett album, måste som sagt kollas upp ASAP!

Jag har läst lite om Burning Sands: Jihad och det låter ju coolt men som du säger något ouppstyrt.
Men jag ska ge det en chans och troligtvis köper jag ett ex.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
ARGH! Om jag bara kunde få betatestare till mitt Starchallenge då jag själv inte hinner... Det är faktiskt, så vitt jag tror nu, ett bra scifispel.

Arfert

Facit
Det här kanske? Vet inte hur det är, men det verkar ballt. Använder FATE-reglerna. Fet bok också.

Sen gillar jag personligen Serenity RPG.

KostaFriaLigan

Warrior
För er som missat det (kunde inte hitta det i tråden) så är Diaspora asjysst (tydligen). Samma system som SoC och Starblazer, mer hård sf och systembränanre som verkar roligare än BE.

Kolla här för en rescension:
http://www.rpg.net/reviews/archive/14/14553.phtml

Och här för spelet:
http://www.vsca.ca/Diaspora/

Sen tycker jag även Eclipse Phase är coolt (har tom läst boken).

Sist, men inte minst så kommer det mer material till Coriolis :gremlaugh: