Nackdelen med txt är att man ändå behöver någon form av märkspråk för formatering (t.ex av kapitelrubriker, kursiv stil, etc). Då tycker jag man lika gärna kan köra html+css som är väldigt människoläsliga och därmed framtidssäkra format. Och då är epub svårslaget, eftersom det i princip bara är en xml med metadata, html+css+kanske en bild eller två, ihoppackade med zip (som ju är väldigt väldokumenterat; om cbz räknas som framtidssäkert bör epub göra det också).
Nja, jag kör med enkel formatering:
* Två blankrader innan kapitel,
* Blankrad mellan stycken.
* CRLF vid styckeslut, inte vid radslut.
Funkar fint för mig, och ganska lätt att tolka till formatering vid behov.
HTML är väl OK, men det är lite soppigt att göra en visare för, vilket, i en framtid där HTML inte längre kanske finns (i en version tillräckligt lik dagens), ställer till problem. Visst, man kan falla tillbaka på ren text, men då är man ju där igen.
För mig finns det en anledning till. När man ska konvertera tiotusentals böcker, då kommer varje musklick per bok att lägga till dagars arbete. Jag vill hålla ner arbetet så mycket det går.
När det gäller zip så ser jag det som ett nödvändigt ont. Det är inte speciellt framtidssäkert. Titta på format som LHA, PP, LZH, ACE med flera. De finns knappt idag. Det kan hända med zip också. Dock, med CBR/CBZ och epub så kan man ju i alla fall förstå innehållet lätt, så det handlar mest om att packa upp dem innan det inte längre går.
Ickekrypterade pdf:er är ett ganska lättdekrypterat och lättläst format, lite beroende på vilka specialgrejer man lägger in.
Nja, jag tycker att olika versioner och sånt kan ställa till det. Likaså är dess hantering av inbäddade typsnitt ibland lite strulig.
PDF är mycket riktigt från början ett tryckformat, men det har idag ett gäng fördelar som gör att det funkar även i E-böcker förutsatt att man kan räkna med åtminstone en "bokstor" skärm. Vilket man ju ändå måste göra med cbr/cbz.
Just kravet på en bokstor skärm är ett problem för båda formaten.
Skillnaden är att man i konverteringen till cbz blir av med en massa information; vill man ha ut texten i efterhand måste man OCR:a.
Nejdå, du har rätt att lägga in textfiler också i CBR/CBZ.
I en PDF, som kan göras mindre än en CBR om man vet vad man håller på med (i en pdf är texten text med lite positionsangivelse, i en cbz är det ju bilder dvs varje pixel sparas), finns texten kvar och bilderna behålls.
Fast en modern komprimeringalgoritm tar ner det till nästan ingenting. Det PDF-er jag konverterar brukar bli lite större än halva storleken som CBZ.
Skillnaden blir att i en cbr blir allt pixligt när man zoomar in; i en pdf renderas texten som vektor.
Det beror på bildens upplösning och hur mycket du zoomar. Lämpligen väljer man en upplösning som funkar vid rimlig zoom.
Däremot tänker jag mig absolut att den variant av epub som använder fast layout istället för flödande text i längden lär vara bättre än pdf, som har lite för mycket onödig overhead.
Fast jag vill ha flödande text. Då utnyttjar jag min skärm bäst. Dessutom vill jag ha möjlighet att ändra textstorlek och få texten automatiskt omflödad.
Krypterade och DRM:ade pdf:er och epubs är däremot en extremt ickeframtidssäker styggelse. Såklart.
Jo, fast åtminstone PDF är ju lätt att ta bort lösenordet från. epub har jag sämre koll på.