Nekromanti Bästa sättet att tagga till inför spelmöte?

Tomatalven

Hero
Vad tycker ni och varför? Jag lyssnar på conan- och GoT-musiken för att sätta mig i stämning nu, vi ska lira Fantasy!osg om ett par timmar :gremsmile:

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag tar min bäbis på en barnvagnspromenad i Stadsparken och tänker igenom alla viktiga scener. Dagdröm + visualisering.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Lämplig musik är en given böj!

Annars brukar jag mest gå igenom i huvudet vad jag har förberett, det sätter mig i stämning. Plus en recap från förra sessionen.

Sen gillar jag mood art. Kila in på deviantart eller bara googla på vad spelet ska handla om, hitta lite sköna bilder på skäggiga dvärgar, murkiga kryptor eller vad ni nu ska spela om.

Jag har även en ide om att låta bildspel rulla i bakgrunden med naturbilder som är typiska för miljön man rör sig i.

RasmusL

Champion
Bra tråd!

Jag brukar använda musik och film som passar följt av inre visualisering och gärna en kopp kaffe samt en liten dos alkohol (6 cl vodka brukar vara en bra isbrytare).

Jag tycker att det är jätteviktigt att man i alla fall gör någonting för att tagga till; om du ska dyka upp vid mitt spelbord är det fanimej din och min skyldighet att båda göra vårt bästa för att vara på topp!

EDIT: Och ritualer! Jag vill ha en signaturmelodi för varje kampanj som vi kan lyssna på tillsammans innan vi drar igång. Jag ÄLSKADE verkligen ritualerna i Polaris med texterna och ljuständandet och där hade vi även obligatorisk uppvärmning med övningar hämtade från improvisationsteater och dylikt. Dessa spelmöte blev alltid bra.

Tomatalven

Hero
Ska försöka få in ritualer i vår grupp, verkar coolt! Alkohol vet jag inte... Delvis placebo tror jag.

Sodivra

Champion
Tomatalven said:
Ska försöka få in ritualer i vår grupp, verkar coolt! Alkohol vet jag inte... Delvis placebo tror jag.
Ey, dissa inte Placebon! Kärran kommer fram även om åsnan är ett spöke.

RasmusL

Champion
Tomatalven said:
Hela idén med ritualerna är väl placebo?

Lupus Maximus

Tekniker
RasmusL said:
Hela idén med ritualerna är väl placebo?
Ritualer är att knyta associationer, så det hänger mer ihop med begrepps om "triggers" och "ankare"

Placebo kan dock hänga ihop med associationen att vi tror att de med läkarrock vet vad de pratar om. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag är nog ganska trist, tror jag.

Som spelledare läser jag mina gamla anteckningar och försöker sätta mig in i relevanta SLP:er och komma ihåg hur de lät och så. Och så kollar jag igenom mina anteckningar kring spelmötets handling. Och lyssnar på stämningsmusik; i >Human blir det väldigt, väldigt mycket av den här listan med låtar från 1987.

Sen brukar jag ju använda mig av "portaler" i början av spelmötet; vi kör ungefär samma struktur varje gång:
1. Sammanfatta förra spelmötet och läget i kampanjen.
2. Spelarna sluter sina ögon och uppmanas att tänka på var deras rollpersoner befinner sig, och fokusera på 1-2 sinnen - hur luktar det, hur låter det, etc.
3. Medan de "landar" i "nuet" får de svara på frågor ur rollpersonsperspektiv - första kyssen, åsikt om Ronald Reagan, något roligt man gjort med sin pappa.
4. Sedan fokuserar de på sinnen igen; som 2.
5. Öppnar ögonen, kör igång.

Som spelare läser jag mest igenom de anteckningar jag har om aktuell kampanj; det är så extremt långt mellan gångerna jag är spelare att det nog är ren tur om jag har någorlunda koll när spelmötet börjar. Min favoritkampanj har ungefär ett spelmöte per år.

God45

#PrayersForBahakan
Man går dit med så lite anteckningar som möjligt, en hög coola idéer och snacks. Sedan sätter man sig runt bordet, snackar skit en stund tills jag som spelledare plockar fram anteckningar (alltså min Ipad, jag är ju ingen vilde! :gremwink: ) och säger: "Ska vi börja?".

anth

Vetefan
Jag brukar inleda en timme innan med att panikleta efter anteckningar utan att hitta några, för att sedan ge upp och ta med ett tomt vitt papper och improvisera

God45

#PrayersForBahakan
Nicolas fon Rijn said:
Ipad är ju ondska!
Kör du med digitala tärningar också?
:gremwink:
Ipad är grymt och man kan ha allt på ett ställe och man behöver inte bläddra. Är det ont vill jag inte vara god :gremwink:

Jag har flera gånger kört med digitala tärningar när det är skumma tärningar som till nya Star wars men för det mesta använder jag vanliga :gremtongue:

Sia

Veteran
För spelmöten där jag har färdiga rollpersoner så brukar jag försöka gå in i dessa timmarna/dagen innan spelmötet, att tänka på hypotetiska situationer och hur denne skulle agera. Även riktiga personer vars drag jag har lånat för att skapa min rollperson. Detta gäller framförallt spel som inte är trad och där jag har faktiskt lagt ner tid på att skapa en rollperson (t.ex. till >Human sessionerna).

När det gäller OSR så är det faktiskt inte så mycket förberedelser, där är det bara att hoppa i direkt. Re-caps som spelledaren gör i början hjälper en hel del.

För de korta lajv jag har provat på så hjälpte det väldigt mycket att läsa stämningstexten till de olika scenarion som jag skulle spela, och försöka frammana känslorna som skulle spelas mer än en specifik person/figur.

Jag lyssnar inte så mycket till musik för att tagga in för spelmöten, kan ibland försöka köra stämningsmusik vilket kan vara "allmänt upttagning" eller deppig musik om det ska spelas något deppigt.

Inför den enda gång jag har själv provat på att spelleda har jag ggat spelarna genom att ge dem detaljer om själva spelet men inte avslöja allt. Samtidigt som jag själv försöker läsa på och komma på bra scenarion/alternativ. Att spelleda-trådar här på forumet med tips på olika tekniker hjälpte väldigt mycket.

Och här kommer en bekännelse... jag tycker att det är väldigt roligt att rollspela, så det är lätt för mig att tagga till genom att försätta mig i någon slags hyper-mode (forumiter som har träffat mig i verkligheten vet nog vad jag pratar om). En rejäl dos girly-girl med lätt hyperventilering och så. Typ ekvivalent till pre-shopping längtan och squees för shopaholics? Den tekniken brukar jag använda på det mesta och det funkar faktiskt otroligt bra och ger en rejäl energikick.

Jag har svårare för att tagga till inför ospecifika, okända one-shot äventyr, särskilt när jag har noll bakgrund till världen. Om det är någon som har tips på hur man taggar till one-shots, särskilt de där man får färdiggjorda karaktärer, är jag mycket tacksam om ni delar med dessa :gremsmile:

Tomatalven

Hero
Kom på: jag har ett album på min mobil med inspirationsbilder för vår kampanj som jag brukar titta igenom, väldigt effektivt :gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Bästa sättet för mig? Jag ringer upp någon av dem jag ska spela med och skriker "ROLLSPEEEEEL!" varpå personen svarar genom att skrika "ROLLSPEEEEEEL!" varpå man är så taggad att man nästan äter upp rollformuläret =)

Rollspel är sin egen pepp och taggning!

RasmusL

Champion
Rymdhamster said:
Bästa sättet för mig? Jag ringer upp någon av dem jag ska spela med och skriker "ROLLSPEEEEEL!" varpå personen svarar genom att skrika "ROLLSPEEEEEEL!" varpå man är så taggad att man nästan äter upp rollformuläret =)

Rollspel är sin egen pepp och taggning!
Underskatta inte aktiv pepp! Allt för ofta har jag mötts av spelare som kommer efter en lång arbetsdag, trötta i skallen och såsiga i sinnet och drar ner tempot. Är du inte på topp så ser du till att komma i stämning och kan du inte det så stannar du hemma!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
RasmusL said:
Underskatta inte aktiv pepp!
Du läste uppenbarligen inte hela mitt inlägg. Man ringer upp en av de man ska spela med och skriker "ROLLSPEEEEEL!" varpå denna svarar genom att skrika "ROLLSPEEEEEL!".

Aktivt peppande.

Johan K

Gammal & dryg
Jag själv peppar genom att bara ha vetskapen om att jag skall lira... =)

Mukwa

Swashbuckler
Jag laddar upp med en cykeltur av inbillad ångest. "Tänk om de andra uppfattar mig som att jag tar för stor plats..." eller "hur gör jag för att släppa in de andra spelarna", eller "hoppas det inte blir så där nördigt som det kan bli ibland, det tycker jag är pinsamt"... och sedan sätter jag mig vid bordet, vi snackar lite skit innan, väntar på de andra (jag är alltid först), och sedan plockar vi fram tärningar, papper och penna. När vi börjar spåna har jag glömt alla mina ångesttankar och jag tar mycket plats, hittar på, babblar på och har superkul... och eftersom jag glömmer av ångesttankarna tar jag mig inte ur dem riktigt.