Nekromanti Bästa setting-boken

Ram

Skev
Lite tangerande "Vad skall jag läsa i sommar?", vilken är den absolut bästa setting-boken som finns (TM)? Vilken bok lyckas sälja in sin setting eller en mindre del av en setting på det mysigaste, mest förståliga, charmigaste och/eller mest inspirerande sättet? Tänk allt från stora, klunkiga komplett-värds-böcker till Jorges bestiarium eller ert favvo-äventyr, bara det innehåller information som ger en bra eller intressant känsla för den setting man spelar i, gärna på ett icke-"jag rapar upp en massa torra fakta"-sätt.

NilsK

Ligist
Den överlägset bästa settingboken jag läst på senare tid är Yoon-Suin av David McGrogan. Evokativ, surrealistisk, välskriven och så fullkomligt sprudlar det av krokar att bygga äventyr på. Settingen är fantasy inspirerad av fjärran östern men också något helt eget.

Boken består till stor del av tabeller för slumpmöten, intriger, mystiska platser etc etc, men även den del vanligt beskrivande text.

5/5

http://www.lulu.com/shop/david-mcgrogan/yoon-suin/paperback/product-22070778.html

Jocke

Man med skägg
Call of Cthulhu 1920s Investigator's Companion är den settingnbok jag har haft absolut mest glädje av, alla kategorier. Den berättar om intressanta personer, viktiga filmer.vilka CSI prylar som går att dra av och exemplifierar hundratals (känns det om ) yrken som både lämpar sig för spelare och npc:s.
Och då är jag ändå oftast spelledare när vi kör call.

Den gör att 20-talet känns som en riktig tid att spela i och inte nån slags pulp-kuliss.

God45

#PrayersForBahakan
Bug City: Till Shadowrun. Gör om spelet till Escape from New York i Shadowrun världen, ändrar spelets grundförutsättningar och ger spelet en obekväm känsla. Riktigt bra, kräver lite kunskap om Shadowrun dock.

Night City: Till Cyberpunk 2020 är en perfekt liten sandlåda stulen från de bästa av Cyberpunk författarna.

Progenitor: Till Wild Talents. En superhjälte värld där krafter smittar och den första personen med krafter fick dem på 1960-talet.

Countdown: Till Delta Green. Nog den bästa skräck setting boken någonsin skriven.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Den bästa setting-boken är A Red and Pleasant Land till Lamentations of the Flame Princess. Den innehåller en unik värld, som presenteras på ett unikt sätt, och en mängd förvånansvärt användbara tabeller och metoder för spelledaren.

Världen är Alice i Underlandet med vampyrer, om någon undrar.

Krille

Super Moderator
Jag är kluven mellan fyra produkter, men jag tror det är de här:

On Location är spelledar-kitet till Feng Shui, och består av en spelledarskärm (med ett typ ca 2010-poser-CGI-motiv på framsidan och lätt distraherande baksidesblurb och titelblock mitt på skärmen) och ett häfte. Häftet är det verkligt balla, för det innehåller en klase platser: vad det är, var de är, utanför, inuti, hur man kommer in, varför du har den i din kampanj, saker man kan hitta och saker som kan hända, med lite NPCs om det behövs. Den får en särskild bonus genom att vara liten också: 32 sidor häfte plus spelledarskärm.

Fourth Doctor Sourcebook till Doctor Who: Adventures in Time and Space. I princip är det en kampanj och en sourcebok och en avsnittsguide och en klase äventyr baserade på äventyren, och mängder med tips hur man filar bort serienumren. Jag stordiggar upplägget, eftersom det gör äventyr av avsnitten, beskriver kontinuiteten, platser, personer och prylar som förekommer, och ger konkreta tips på hur man anpassar äventyren till sin egen kampanj. Upplägget förekommer i alla Doctor-sourceböckerna, men jag väljer den här eftersom Tom Baker var min favoritdoktor, och att det är den matigaste av de nio hittills utgivna (eftersom Tom Baker höll på längst).

Lords of the Expanse till Star Wars d6 är en box som beskriver Tapani-sektorn, ett lydrike till Imperiet i Stjärnornas Krig. Tapani-sektorn är lojalt mot imperiet, men relativt självständigt, och det styrs av ett antal adels-ätter med egna schyssta styrkor. Så länge som de är lojala mot Imperiet så låter Kejsaren dem hållas, eftersom det skulle ta rätt mycket kraft och energi att bråka med Tapanis herrar. Dessutom är Tapanis adelsherrar mer upptagna med att bråka med varandra än att bråka med Imperiet, och rebellerna står ändå inte högt i kurs i Tapani. Så fett med adelsintriger, rebeller i ännu mer underläge än i resten av galaxen, och ändå en kejserlig närvaro! Tapani kokar helt enkelt med äventyrsmöjligheter och visar vad man kan göra med Star Wars förutom att förgöra det ondskefulla imperiet.

Men vinnaren är förmodligen…

Imperial Sourcebook, också till Star Wars d6. Den här boken beskriver Imperiet, som en stor koloss, som en byråkrati som tuggar på, som en militärmaskin som är helt oövervinnerlig, och den ger ett ansikte åt ondingarnas organisation. Den har använts inte bara som sourcebok för ondingar, utan som bas för hela kampanjer där man spelar kejserlig personal. Den ger verkligen en förståelse för den andra sidan och en insikt i deras tänk, och det är något som jag ofta saknar med skurkar i andra spel.

Brynolf

Dum fan
Book of Unremitting Horror till Gumshoe är full av udda monster man inte sett tidigare och innehåller fläskigt med hookar relaterade till varje varelse.

GnomviD

Heresiark
The Dictionary of Mu är en riktigt sjyst sword & sorcery (& space)-settingbok, ursprungligen till Sorceror. Behållningen är stilen, då boken är skriven som ett uppslagsverk över platser, figurer och varelser på Marr'd, av en figur i settingen.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
GURPS Mars är en sourcebook som berättar nästan allt spelledaren behöver veta om planeten Mars och beskriver fyra kampanjversioner av världen: den nuvarande, den delvis terraformade, den atom-skräckiga (befolkad av lömska intelligenta insekter), och den swashbucklande fantastiska (luftskepp, gamla mysterier, kanaler, osv).

RasmusL

Champion
Polaris är en helt fantastisk helhet som väver samman regler, setting och stämning på ett sätt jag sällan skådat. Och vilken setting sedan! Jag älskar verkligen Kvarlevorna, Misstaget, Riddarna av Stjärnornas Orden, Solarisriddaren och Frostmön. Jag älskar de korrupta senatorerna, hemliga möten i gömda salar under isen, kampen mot Etzlitoteks legioner, desperata irrfärder i ödemarken och riddarsagor som känns mer autentiska än förlagorna. Jag älskar Polaris.

Bolongo

Herr Doktor
Guide to Glorantha tävlar i en helt egen viktklass. Bokstavligen.
Dessutom är det den mest genomarbetade rollspelvärlden någonsin. Delvis beroende på att det är den äldsta (OK, det går att diskutera att enligt vissa kriterier var Tekumel först), delvis för att den har lockat så stora skaror att jobba vidare med den (vilket är Tekumels stora problem, den världen har aldrig varit lika inbjudande). Du kan hitta precis allt vad du någonsin vill ha, någonstans i Glorantha. Världen stödjer vilken typ av spel du vill. Men det är inte en patchwork-värld, allting hänger ihop. Vad gäller unika selling points så utforskas mytologi på ett sätt jag ännu inte stött på någon annan stans.

Mutanten

Hero
Krille;n101561 said:
On Location är spelledar-kitet till Feng Shui, och består av en spelledarskärm (med ett typ ca 2010-poser-CGI-motiv på framsidan och lätt distraherande baksidesblurb och titelblock mitt på skärmen) och ett häfte. Häftet är det verkligt balla, för det innehåller en klase platser: vad det är, var de är, utanför, inuti, hur man kommer in, varför du har den i din kampanj, saker man kan hitta och saker som kan hända, med lite NPCs om det behövs. Den får en särskild bonus genom att vara liten också: 32 sidor häfte plus spelledarskärm.
Jag tycker att On Location på din beskrivning låter som Critical Locations och D6 Adventure Locations. Eller är On Location bra mycket bättre?

Krille;n101561 said:
Lords of the Expanse till Star Wars d6 är en box som beskriver Tapani-sektorn, ett lydrike till Imperiet i Stjärnornas Krig. Tapani-sektorn är lojalt mot imperiet, men relativt självständigt, och det styrs av ett antal adels-ätter med egna schyssta styrkor. Så länge som de är lojala mot Imperiet så låter Kejsaren dem hållas, eftersom det skulle ta rätt mycket kraft och energi att bråka med Tapanis herrar. Dessutom är Tapanis adelsherrar mer upptagna med att bråka med varandra än att bråka med Imperiet, och rebellerna står ändå inte högt i kurs i Tapani. Så fett med adelsintriger, rebeller i ännu mer underläge än i resten av galaxen, och ändå en kejserlig närvaro! Tapani kokar helt enkelt med äventyrsmöjligheter och visar vad man kan göra med Star Wars förutom att förgöra det ondskefulla imperiet.

Men vinnaren är förmodligen…

Imperial Sourcebook, också till Star Wars d6. Den här boken beskriver Imperiet, som en stor koloss, som en byråkrati som tuggar på, som en militärmaskin som är helt oövervinnerlig, och den ger ett ansikte åt ondingarnas organisation. Den har använts inte bara som sourcebok för ondingar, utan som bas för hela kampanjer där man spelar kejserlig personal. Den ger verkligen en förståelse för den andra sidan och en insikt i deras tänk, och det är något som jag ofta saknar med skurkar i andra spel.
Det fick mig att tänka på det här: Lucasfilm considered the West End Games' Star Wars sourcebooks so authoritative that when Timothy Zahn was hired to write what became the Thrawn trilogy, he was sent a box of West End Games Star Wars books and directed to base his novel on the background material presented within.

Ram

Skev
Bra svar! Både Polaris och Dictionary of Mu ligger på vinden, får ta och plocka ned dem. Lords of the expanse skall jag försöka skaffa mig och det blir säkert ett par andra som hamnar i en shoppingkorg nära mig också. Damn, det är mycket jag vill ha! :cool:

Krille

Super Moderator
Mutanten;n101700 said:
Jag tycker att On Location på din beskrivning låter som Critical Locations och D6 Adventure Locations. Eller är On Location bra mycket bättre?
Jag vet inte. Det låter som att Critical Locations är tråkigare men att D6 Adventure Locations är hyfsat likt. Men jag vet inte hur de skiljer sig åt. On Location är i alla fall inte bara platser man kan ha äventyr på, utan varje plats är en fetstor inspiration till hur Feng Shui ska spelas.

gustaf s

Warrior
GnomviD;n101578 said:
The Dictionary of Mu är en riktigt sjyst sword & sorcery (& space)-settingbok, ursprungligen till Sorceror. Behållningen är stilen, då boken är skriven som ett uppslagsverk över platser, figurer och varelser på Marr'd, av en figur i settingen.
Hade inte hört talas om Dictionary of Mu, kollade upp och det verkar fantastiskt. Dessvärre lögn att få tag på, verkar öht inte finnas som pdf.

IcarusDream

Anti-populist
Den settingbok jag haft absolut mest nytta av och mest roligt med är Osthem till Trudvang. Fantastisk stämning, underbara bilder.

Bubblare blir Consaber och Asharien & Soldarn till Eon.

slanfan

Hero
Vornheim/ Red and pleasant land är ju två riktiga höjdare. Även Yon-Suin (oklar stavning, orka resa på sig). Transylvania by night gillade jag (Vampire buuuu!).

Ulfgeir

Swashbuckler
En av mina favoriter är Aztlan-boken till Shadowrun.

Dels ger den bra information om landet Azrtlan, men även om företaget Aztechnology, och om hur andra megaföretag agerar vid konflikter.Samt att man får bra tie-ins till förra gången det var magi (Earthdawn)

/Ulfgeir