Hans E Magnusson
CAPS LOCK
Ok vilken DnDish setting gillar du allra bäst. Varför? Vilken bok/box/grej är bästa produkten till den settingen.
Det vill jag veta.
Det vill jag veta.
Eller förresten, vad larvig jag är, ju mer jag tänker på det så tycker jag nog att Golarion är en bättre kampanjvärld än Forgotten Realms. Så jag ändrar mig.Vitulv said:Jag måste nog säga Forgotten Realms. Välskriven och genomarbetad standardfantasy av den lite mer fantastiska sorten. Har bara läst FRCS till 3.0, så jag kan inte tala för de andra versionerna.
Bästa supplementet till den tycker jag är kampanjmodulen Underdark. För jag gillar underjorden. Väldigt inspirerande.
---
Om man får slänga in en andraplats så säger jag Golarion. Det är rolig, välskriven och varierande lapptäckesfantasy. Själva kampanjboken, The Inner Sea World Guide, är dessutom en av de få världsböcker jag kan läsa utan att nästan dö av uttråkning.
Planescape vinner per default, eftersom Planescape kan innehålla alla andra världar.Hans E Magnusson said:Ok vilken DnDish setting gillar du allra bäst. Varför? Vilken bok/box/grej är bästa produkten till den settingen.
Det vill jag veta.
Neverwinter Nights till PC var det bästa i den världen om man menar totalt nöje. Måste spelat det i flera tusen timmar online.Hans E Magnusson said:Ok vilken DnDish setting gillar du allra bäst. Varför? Vilken bok/box/grej är bästa produkten till den settingen.
Det vill jag veta.
Vissa settings kan dock nog kännas väldigt krystade att koppla samman med PS. Greyhawk och Forgotten Realms inga större problem att koppla samman med PS då de är ändå ganska D&Dgeneriska. Det skulle nog dock kunna kännas lite krystat med Dark Sun, Dragonlance, Birthright mm. Spelljammer skulle nog kunna funka ihop med PS dock. Kanske Ravenloft också om man kan kringå The Mists.God45 said:Det bästa med Planscape är att det är kopplat till alla andra settings. Så man kan äventyra mestadels i Sigil och the outlands men sedan ta en helg tur till Waterdeep eller Balic
Jag har alltid tyckt att det är Spelljammer som inte passar pga sin egna kosmologi. Birthright fungerar inte jättebra men Darksun fungerar bra som plats som är nästan helt isolerad från resten av världen. Plus, ve multiversumet när en Sorcerer king lyckas flySchtajner said:Vissa settings kan dock nog kännas väldigt krystade att koppla samman med PS. Greyhawk och Forgotten Realms inga större problem att koppla samman med PS då de är ändå ganska D&Dgeneriska. Det skulle nog dock kunna kännas lite krystat med Dark Sun, Dragonlance, Birthright mm. Spelljammer skulle nog kunna funka ihop med PS dock. Kanske Ravenloft också om man kan kringå The Mists.God45 said:Det bästa med Planscape är att det är kopplat till alla andra settings. Så man kan äventyra mestadels i Sigil och the outlands men sedan ta en helg tur till Waterdeep eller Balic
This.Cybot said:Eberron
Eberron är en skön blandning av steampunk, magitek, kulter, profetsior med mera. Mycket lätt spelleda från en story-mässigt perspektiv eftersom det alltid finns bra hooks för nya äventyr utan att det blir varken monster-of-the-week eller för enformigt. Dessutom. Hobgoblins up the wazoo.
Conan funkar ju grymt bra som en D&D setting så det måste väll vara ok.anth said:Hur långt från DnD får man gå?
Mongooses Conan RPG är en favorit om den tillåts.