Nekromanti Bästa skillen

Jaak

Warrior
okey nu har vi haft en "omröstning" om vilken feat som är bäst men vilken skill är bäst och varför?

Duddmannen

Hero
Bluff

Inte nog med att den ger en grym mängd bonusar på andra skills, den kan också användas på så många olika sätt. Alltifrån att bara ljuga rätt upp och ner till att förleda fienden i strid och finta vid dueller.

König

Hero
För att ha något när man drar sig tillbaka kan jag tänka mig att proffesion (farmer) är riktigt bra, eller som man brukade säga förr och annorstädes: sanguis, sudor et lacrima.

Nej allvarligt talat, det finns många skills som är bra. Ofta förknippas en skills värde med hur man kan använda den i strid, och som sådan gillar jag Tumble. För att den höjer AC ytterligare vid defensift stridande (om man har 5 ranks eller fler).
Men annars är ju färdigheter som Spot och Listen bra, även i striders inledande skeden. Dock är nog Disable device och Open lock favoriter. Kanske just för att de ibland är ett måste för en grupp. Få skills är så viktiga.
Undrar om jag inte skall nämna alla skills, nej jag nöjer mig med det jag kastat (upp) ur mig just nu.
/images/icons/king.gif=ego

Duddmannen

Hero
Håller med, delvis.

Profession: Farmer är ju absolut en bra skill, inget snack om den saken. Kanske ett komplement med någon sorts Craft.

Däremot har ju Disable device och Open lock nackdelen att de kräver en passande klass i grunden. Vem som helst kan inte skaffa dessa skills, även om de är grymt bra att ha i vissa fall.

König

Hero
Re: Håller med, delvis.

Men Craft kanske inte är det viktigaste som kompliment. Tror att Knowledge (plants) eller nått ligger bättre till.
Handle Animal kan man dock inte ha, den är nog för användbar!/images/icons/smile.gif

EchoFive

Veteran
Bäst för mig är...

Craft: bowmaking. Min bågskytt gör av med pilar snabbare än Legolas i LotR.

I vår kampanj kör vi med husregeln att bowmaking gäller för både bågar och pilar, vilket trots allt är ganska logiskt - kan man göra en pilbåge kan man nog göra en pil också.

Och förresten så är Arcane Archer en väldigt trevlig prestige-klass.

König

Hero
Re: Bäst för mig är...

Den borde fungera både för att skapa bågar och pilar. I min PC Generator (inte wizards of the coasts, utan en från nätet med alla företags sourcebooks inkorporerade!) så heter den faktiskt Craft (Bowyer/Fletcher), vilket är ett bättre namn. Tror att det kommer från AEG's Evil sourcebook....sidan 69.
/images/icons/king.gif=ego

Quan'talis

Swashbuckler
Fråga om bluff

Man kan ju använda Bluff för att finta i strid, men vad händer egentligen (har inte PHB tillgänglig)? Finns det någon chans att bluffa så att fienden blir flat-footed, kanske?

I så fall tar jag nog och dammar av min gamla halfling rogue tills nästa gång jag spelar (sneak attack är antagligen det roligaste i spelet)

Annars är ju de mest användbara skillarna (eller vad det nu heter i pluralis på svenska) inte alltid de roligaste - spot, search och listen är grunden i varje äventyrares arsenal, men det är rätt sällan man har roligt då man använder dem.

/JPS

Staffan

Myrmidon
Re: Fråga om bluff

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Man kan ju använda Bluff för att finta i strid, men vad händer egentligen (har inte PHB tillgänglig)? Finns det någon chans att bluffa så att fienden blir flat-footed, kanske?

<hr></blockquote>

Nästan - fi får inte använda sin Dex-bonus på sin nästa attack du gör. Detta skiljer sig från flatfooted på tre sätt: Uncanny Dodge hjälper inte mot det, det är bara fintaren som har nytta av det, och fi får fortfarande göra attacks of opportunity. Notera att bluffen i sig är en standard action, så du kan bara sneak attacka varannan runda (om du inte har något feat som ändrar på saken). Notera också att du får -4 på att finta icke-humanoider, -8 på att finta varelser med Int 1 eller 2, och att det inte går att finta saker med Int 0.

Riddaren

Swashbuckler

"I vår kampanj kör vi med husregeln att bowmaking gäller för både bågar och pilar, vilket trots allt är ganska logiskt - kan man göra en pilbåge kan man nog göra en pil också."

Delvis sant... Kan man göra en pilbåge kan man säkerligen göra en pil....men kan man göra en pil är det inte alls säkert att man kan göra en båge.

Riddaren

König

Hero
Med featen...

....Quicker than the eye (Song and Silence, p 40.).
Så får man i strid nyttja en opposed bluff vs. spot mot sin motståndare.
Lyckas man så "fintar" man honom. Det som sker tekniskt är att han förlorar sin Dex bonus till AC, och att man själv får utföra en partial action. Tillräckligt för att sneak attack skall få tillämpas. En farlig feat som dock kräver 19+ i dex av utövaren!
/images/icons/king.gif=rex sanguis

DonTomaso

Veteran

Jag tycker det är lite konstigt det där med proffession.De flesta proffessions borde ju innehålla minst ett craft,många två och vissa tre stycken...

Feliath

Swashbuckler

kan man göra en pil är det inte alls säkert att man kan göra en båge

VIlket man reflekterar genom att sätta DC för att göra en pil lägre än DC för att göra en båge. Har man låg Craft(Bowmaking) kan man då per automatik bara göra pilar.

/Feliath - trött

EchoFive

Veteran
Korrekt.

Från SRD:

<pre>
Item Craft DC
---- ----- --
Longbow, shortbow Bowmaking 12
Composite longbow, Composite shortbow Bowmaking 15
Mighty bow Bowmaking 15 +2/Str bonus
</pre>

Jag har inte sett DC för att göra pilar, så i vår kampanj kör vi med DC 8 för att göra pilar om man har alla komponenter (pilhuvud, fjädrar, osv). Förrådet av pilhuvuden fyller jag alltid på hos den lokala smeden när tillfälle ges - jag har en gjutform med i packningen så att jag kan få dem som jag vill.

MASten

Veteran
jaak jag tycker att den bästa skillen e hide eller move silently. i alla fall om man e ranger eller rouge.

/när världen rämnar, skrattar vi då?/