Nekromanti bästa spel och spelvärld

Attisen

Veteran
Vilket är, enligt dig som läser detta, det bästa rollspelet ur reglernas och liknande grejers synvinkel och vilket spel har den bästa världen?

Personligen så tycker jag att Neotechs regelverk är det bästa.

Bästa värld är Trudvang tack vare den underbara sagostämningen. Vem behöver orcher?

Trots detta så är mitt favorit rollspel just nu Eon

Eriol

Veteran
Måste nog hålla med dig om att Neotechs regler är bäst.. men tycker inte riktigt om automat elds regeln...

Faen har inte provat Trudvang än.. måste testa... men annars är nog den bästa världen antingen Neotech (älska Madagaskar!) eller mundana.. men jag och neogames har en liten annorlunda uppfattning om alver.. och att dvärgarna är socialt inkompetenta.... men...

Måste nog säga att mitt favorit spel oxå är EON.. kan bero mycket på att EON är det spel vi spelar mest just nu...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Vad gäller spelvärld så tror jag att alla spelvärldar blir bra med en bra SL. Och att även den mest fantastiska spelvärld kan hmm.. "sabbas" av en spelledare med speciell stil.

Men i spelvärldsklassen skulle jag vilja nominera Twilight 2000 eller Gamla Mutant.

Vad gäller regler så har Cyberpunk 2020 helt fantastiska regler, men Pendragons regler skildrar spelvärlden på ett bra sätt, så de är mina kandidater där.

tdh

Swordsman
Egenkär som jag är så tycker jag bäst om Alltid Attack-systemet, även om just Splatter kanske inte är det bästa spelet som baseras på det. Så det så! /images/icons/grin.gif

Ond bråd död

Swashbuckler
Bästa spelvärlden är nog Mundana då jag ibland får en känsla av att de som gjorde spelet har knökt in så mycket olika saker (massor med ruiner och folkslag) att man måste sålla bort det man inte trivs med. Just världens storlek och realism gör den till en vinnare.

Jag föredrar enkla regler som ger ett hyfsat realistiskt resultat och rösten faller därför på expert DOD eller Skuggornas mästare.

DanielSchenström

Swashbuckler
Det brukar fluktuera lite grann, vad jag anser är bäst inom de olika kategorierna, så därför tänker jag ge fler än ett svar.

Bästa regler: Amber.

Bäst värld: Castle Falkenstein, Greyhawk, Spelljammer, Mystara, Dark Sun, Forgotten realms, TORG.

Duddmannen

Hero
Spel och Spelvärld

Vinnare Regler: Swords of the Middle Kingdom
Detta är alltså de GAMLA reglerna med d20 och Stunts och Wire Fu osv. Snabbt, enkelt och fullständigt orealistiskt! Men man kunde göra precis vad som helst.

Andra nominerade: D&D3e, DoD Expert, WitchCraft, Exalted

Vinnare Spelvärld: Tribe 8
En mörk och underlig värld med mardrömslika och ofattbart mäktiga monster som styr mänskligheten men där urgamla gudinnor vakar över rebellerna, de unga som reser sig mot överheten och söker återfå sin värld.

Andra nominerade: Exalted, D&D Forgotten Realm, Eons Mundana, Unknown Armies

Men det var svåra val och alla mina spel är egentligen vinnare genom att bara existera.

Krille

Super Moderator
"Vilket är, enligt dig som läser detta, det bästa rollspelet ur reglernas och liknande grejers synvinkel och vilket spel har den bästa världen?"

Åkej, då börjar jag med att säga att jag tänker vara äckligt politiskt korrekt och inte nämna de spel som jag själv jobbar med.

Bästa regelsystem: delas mellan Castle Falkenstein, Pendragon och den Instant Fuzion som finns i Usagi Yojimbo.

Bästa spelvärld: delas mellan Castle Falkenstein, Pendragon, Usagi Yojimbo och Star Wars.

Om jag sedan får nämna spel som jag själv skriver på så blir det dock helt annorlunda.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Spel och värld

Star Wars, Call of Cthulhu eller D&D3e för regler. WFRP eller Planescape för världar. I alla fall tycker jag så idag. /M

Johan K

Gammal & dryg
DoD

Jag för min del gillar spelsystemet i DoD, där man använder t:20:an. Snabbt & enkeölt...
När det gäller världar så gillar jag faktiskt 2 st lika mycket, det är världen i EON & DoD

Hmm...

Svår fråga. Reglmässigt gilla jag nog en svagt modifierad DoD-91 bäst med en snäll spelledare mest. Men världsmässigt så tycker jag KULT är ganska svårslaget.......det får komma på topplistan tillsammans med Altor och Forgotten Realms, bara för att det finns så mycket till dom. Skulle gärna ha velat spela i Mundana, men har aldrig gjort det...........så det kan jag inte uttala mig, precis som jag inte kan uttala mig om alla världar förutom Forgotten Realms som har gjorts till D&D i olika versioner.

Krille

Super Moderator
Re: ok, anta.....

"...at du fick nämna spel som du skriver på också. Vad skulle det då bli?"

Förmodligen Västmark och Skymningshem/Västmark för regler och Västmark, Skymningshem och Evangelium för värld.

Quan'talis

Swashbuckler
Bästa regler: D&D 3rd Edition (de regler jag s.g.s. alltid använder), Västmark

Bästa värld: Har alltid gjort mina spelvärldar själv, men jag gillar Planescape, Cyberpunk 2020 och Changeling.

/JPS

Morgoth

Swashbuckler
Bästa system ligger någonstans mellan Eon och Västmark (SH-Västmark, kanske? Väldans tuft med sina taktikkort och allting).

Bästa värld är numera för mig Skymningshem. På andra plats trängs Ars Magica och Västmark. Och så min egen spelvärld, Tellus, som jag använder till Mutant.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Bästa reglerna: NeoTech eller DnD 3rd.

Bästa värld: NeoTech (/images/icons/laugh.gif) eller Planescape

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: DoD

Vilken av världarna till DoD? Ereb, Chronopia eller Trudvang? Jag har själv en egen spelvärld, i vilken jag har införlivat Ereb på ett primitivt stadium (ni minns Sinkadus nummer 10, där det såg ut som Europa).

Sabelkatten

Swordsman
Regler: 1) HERO system. 2) Eon (och Neotech har ju ungefär samma regler). 3) Gamla hederliga Expert DoD. Men det finns ju flera regelsystem som passar till sin speciella värld: Ars Magica och Västmark t.ex.

Världar så är det nog Mundana (till Eon) som vinner. Traveller 2300AD, Space 1889 och Ars Magica på andra plats. Inner Sphere till Battletech/Mechwarrior gillar jag också.

/Henrik

Rickard

Urverk speldesign
Bästa värld: Shadowrun.

Bästa regelsystem: Star Wars

/[color:448800]Han</font color=448800> som för för sig att han nyligen svarat på en liknande tråd