I somras fick jag sitta barnvakt för tre barn, åldrarna 8-11 (typ, babysitter of last resort). Jag hade tänkt att aktivera dem med lego, men när jag grävde fram lådorna hittade de My Little Pony: Tails of Equestriai rollspelshyllan. Så jag hade inget annat val är att spelleda det.
Jag hade viss koll på reglerna, halvkoll på äventyret Curse of the Statuettes, och kunde snabböversätta det som behövdes för spelarna. De fick varsitt ponnyblad, skapade ponnys, och sen körde vi. Och jag lärde mig illa fort att har man barn som spelare är det bara att ge upp all planering och rulla med.
De två äldre hade inget problem med att spela efter begränsningen att de inte kunde allt, men åttaåringen hade lite svårt till en början. Hon hade en tendens att plocka fram kunskaper och prylar som hon inte hade från början. Sen såg hon att hennes syster och systerns kompis hade roligare när de inte kunde allt, och började också inte ha med allt retroaktivt.
Och så kom vändpunkten, när de hittade att Applejack hade blivit förvandlad till en stenstaty. Och Applejack var åttaåringens favorit. Tårarna var på väg, för det var så orättvist mot Applejack.
"Och vad tänker du göra för att lösa problemet?" frågade jag med bästa uppmuntrande farbror Krille-röst.
Och hon stannade upp, och tänkte högt igenom alla möjligheter. Det fanns inget på ponnybladet som kunde hjälpa, inte bland de två andra heller, och hon kände ingen som kunde göra något åt det (utom Twilight Sparkle möjligen, men hon var ju också försvunnen, och kanske prinsessan Celestia, men hon kände hon ju inte). Och till slut kom hon fram till att hon skulle leta upp skurken och bli kompis med henne, för då kanske skurken kunde göra Applejack och de andra levande igen när hon förklarat hur dumt det var att förstena folk.
Så sen följde en episk quest för att hitta skurken och bli vän med henne.
För vänskap är magi.
---
Att spelleda för barn är lite som att valla katter. De har ingen önskan att hålla sig till plotten. De bara gör saker, helt hämningslöst. De är bra mycket mer respektlöst interaktiva än vuxna, och kort sagt tar de sig friheter om de kan. Och det är bara att rulla med.
Men trots detta, eller kanske på grund av det, när man väl fångar deras engagemang blir resultatet rent magiskt.