Nekromanti "Bästa" spelsystem och (svenska) rollspel för sandlåda, fisktank mm?

Mutanten

Hero
Jag funderar på det här med sandlåda, fiskatank och vad det finns mer för "spelstilar". Vilka spelsystem och rollspel passar bäst för olika "spelstilar"? Jag är framförallt intresserad av svenska rollspel men i brist på svenska rollspel så duger även amerikanska.

Är Cortex Plus ett spelsystem för fisktankspel? Jag tycker det här låter som det: https://en.wikipedia.org/wiki/Cortex_Plus#Drama

Krille

Super Moderator
Cortex Plus Drama är byggt för fisktankande, i och med att man bygger fisktanken när man bygger rollpersoner. Cortex Plus har dock ett par andra varianter (Heroic och Action) som inte nödvändigtvis är gjorda för fisktank.

På svenska finns snart Järn som har fisktankande som premiss, lite på samma sätt som Cortex Plus Drama, i och med att man bygger en klan med en massa relationer, som automatiskt blir fiskar.

Fisktankande nämns också i många rollspel, även om de inte är specifikt byggda för det.

Mutanten

Hero
Tack för tipset. Jag är inte så sugen på fantasy så Järn går tyvärr bort. Jag funderar på Smallville Highschool men helst föredrar skräck framför superhjältar. Det kanske inte är så svårt att byta ut superhjälte-grejen i Smalville Highschool mot skräck?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nej, det borde inte vara svårt alls. Det spelar inte så stor roll om en av figurerna kan flyga och är superstark för att han är från Krypton eller för att han är en vampyr.

Patrick Bateman

Warrior
Vad gäller fisktankande, vill jag slå ett slag för svenska Noir. Noir är ett noir-inspirerat rollspel i en fiktiv värld liknande europeiskt 40-tal, ungefär. När man skapar rollpersonen ska man definiera tre kontakter till RP som blir verktyg för SL att slänga in i pågående spel, det finns väl (i min mening) välbyggda regler för sociala konflikter och äventyrskonstruktionen tar ofta form av en nätverkskarta. Det finns ett introduktionsäventyr i boken som beskriver detta.

Mutant: år noll har också fisktankande delvis inbyggt i systemet. Där spelar man muterade människor efter katastrofen som bor på en Ark, en större bosättning i tex ett höghus eller en strandad Finlands-färja. På Arken finns olika fraktioner som kämpar om makten och hur Arken ska styras.

Bland de svenska större, kommersiella spelen tycker jag att Noir hanterar fisktankar (och sociala konflikter) bäst. "Bäst" i meningen att det är en uttalad premiss i spelet och aktivt uppmuntras vid äventyrskonstruktion. Enligt min högst subjektiva åsikt, så klart

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mutanten;n70990 said:
och vad det finns mer för "spelstilar". Vilka spelsystem och rollspel passar bäst för olika "spelstilar"?
Eftersom jag kan typ noll om fisktankar och sandlådor så fokuserar jag på den här delen istället. Min föredragna spelstil numera är "detektivarbete", vilket väl i någon mån kan betraktas som en form av "nöjesfält" om jag minns min terminologi rätt. Alltså; rollpersonerna ges ett Mysterium att lösa, och driver därefter själva utforskandet av detta mysteriums komponenter. Ofta är det platsbaserat -- rollpersonerna känner till ett antal platser, varje plats kan innehålla en eller flera ledtrådar i form av fysiska bevis eller SLP:er som kan ge information.

Spelstilen fokuserar inte på strid alls, även om många äventyrsmakare verkar vara av uppfattningen att man ändå pliktskyldigt måste slänga in en strid för att spelarna inte ska tycka att det är "tråkigt". Däremot finns element av player skill i och med att det är spelarna, inte rollpersonerna, som ytterst behöver lösa mysteriet. Inga int-slag här.

Själv tycker jag att mitt eget Rotsystem är perfekt för den sortens spelande, vilket ju också gör att mitt (inte självständigt publicerade) regelverk Krank, som Rotsystem bygger på, blir det bästa "generiska" systemet för det. Ett bra system för detektivarbete anser jag ska dels ge spelarna verktyg att undersöka mysterier (till exempel genom binära undersökande färdigheter som inte kräver tärningsslag) och dels ge SL verktyg att konstruera dem (till exempel system för att bygga relationskartor, flödesscheman att följa för att konstruera äventyr etc).

På den internationella marknaden är det väl olika Gumshoebaserade spel som dominerar, vad jag förstått. Min personliga favorit är -- som jag tror alla redan vet -- Mutant City Blues. En dag ska jag skriva ett Krank-hack till MCB, för att på så vis bygga det perfekta detektivrollspelet...

Mutanten

Hero
Gurgeh;n71024 said:
Nej, det borde inte vara svårt alls. Det spelar inte så stor roll om en av figurerna kan flyga och är superstark för att han är från Krypton eller för att han är en vampyr.
Men det kanske blir problem om det bara är några få NPC som ska vara vampyrer och övriga vanliga dödliga människor?

Krille

Super Moderator
Mutanten;n71057 said:
Men det kanske blir problem om det bara är några få NPC som ska vara vampyrer och övriga vanliga dödliga människor?
Förmodligen inte med just Cortex Plus Drama, eftersom det som mäts är relationer och värderingar i första hand och förmågor, färdigheter och superkrafter i andra hand. Vilket är just hur draman som Smallville funkar – det spelar liksom ingen roll att det bara är Clark och Zod som kan flyga, Chloe och Lois kan fortfarande vara med och bidra.

Mutanten

Hero
Krille;n71062 said:
Jag skissar just nu på ett rymdspel modell episkt som använder Cortex Plus Drama som motor. Det blir också mycket relationskartbaserad fisktank över det.
Rymdspel intresserar mig inte heller särskilt mycket. Jag är nog när jag tänker efter mest intresserad av rollspel som utspelar sig i vår värld tex Mutant, Western, Wastelands, Chock/Kult, Mutant City Blues, The Esoterrorists, En Garde, Operation Fallen Reich mm. Det kan väl ett rymdrollspel göra också men med rymdrollspel tänker jag på spel som utspelar sig i en galax far, far away.

Förklaringen till den här tråden var att jag läste en annan tråd här i forumet om sandbox, setting, fish bowl och började fundera vilken typ av spel jag egentligen är ute efter att spelleda. När vi spelade rollspel på 80-talet så minns jag inte att vi hade några tankar på dessa saker utan vi "bara spelade rollspel". That's it. Jag antar att vi spelade det som Mutant och Drakar och Demoner bestod av. Sandbox? Räls?

När jag skissar på ett äventyr till The Esoterrorists så märker jag att det blir mycket fokus på spelledarpersoner. Det är en rektor, en polisutredare, en pappa till ett mordoffer, en idrottskille, en nörd mm. Jag har också under konstruktionen av spelledarpersonerna tänkt att dessa karaktärer kan jag bygga vidare på i kommande äventyr genom att återanvända spelledarpersonerna och de relationer utvecklas mellan spelledarpersonerna och RP. Jag har oavsiktligt hamnat i vad jag själv upplever liknar en fisktank. Därför har jag börjat fundera på om jag ska arbeta om äventyret (som i grunden är byggt för Gumshoe) eller om jag ska satsa fullt ut på fisktankspel.

Detta gör att det så klart blir intressant att även fundera på vilket rollspel och spelssytem som är "bäst" anpassat för resp spelstil. För nog är det väl roligare att spela ett rollspel som har en käck relationsmekanik inbyggd i spelsystemet än att spelar fisktank med vilket spelssytem som helst?

Eksem

Champion
Vad man tycker hör hemma i spelsystemet och vad man tycker skall ligga utanför det är nog helt och hållet personlig smak. Vissa gillar när systemet är en del av kampanjtypen, vissa gillar att separera dem.

Vad det gäller fisktankiga system inbillar jag mig att Drama System som används i Hill Folk bör uppmuntra till och stödja den typen av spelande på samma sätt som Gumshoe uppmuntrar till detektivspelande. Men jag har inte läst Hill Folk så vet inte exakt hur det fungerar.

Vad det gäller termer som sandbox, dockskåp, nöjesfält, fisktank och annat så är det inte helt solklart exakt vad allting är. Vissa begrepp tror jag bara används här på WRNU (tror inte det görs meningsfulla distinktioner mellan sandbox och fisktank utanför WRNU, om fisktank ens spritt sig härifrån?). Att ens benämna sånt här var det nog ovanligt att folk ens försökte göra typ 1986 och att spel konstruerades utifrån den typen av tänkande kan jag inte tänka mig hände.

Att återanvända NPCs och utveckla relationer mellan NPCs och rollpersoner är inte riktigt samma sak som relationsdrivet spel. Det är ett måste i ett relationsdrivet spel, men det kan lika gärna vara en del av vilken kampanjtyp som helst. Det är ju inte konstigt att ha relationer till återkommande NPCs i ett deckarscenario, tex., men det är fortfarande mysteriet som är i fokus och inte relationerna, och det är mysteriets lösning som är drivkraften, inte konflikterna mellan personerna.

Mutanten

Hero
Eksem;n71156 said:
Att återanvända NPCs och utveckla relationer mellan NPCs och rollpersoner är inte riktigt samma sak som relationsdrivet spel. Det är ett måste i ett relationsdrivet spel, men det kan lika gärna vara en del av vilken kampanjtyp som helst. Det är ju inte konstigt att ha relationer till återkommande NPCs i ett deckarscenario, tex., men det är fortfarande mysteriet som är i fokus och inte relationerna, och det är mysteriets lösning som är drivkraften, inte konflikterna mellan personerna.
Jag har tänkt mig ett delat fokus mellan mysteriet och relationerna mellan personerna i spelet. Relationerna i förgrunden och mysteriet i bakgrunden. Men jag tycker det hade varit roligt om relationerna även hade avspeglat sig i spelmekaniken på ett intressant sätt.

Rickard

Urverk speldesign
Fisktank är både en äventyrsstruktur men också ett sätt att spela dem. Två engelska artiklar som jag har skrivit:

Fisktank för detektivspelande

Fisktank för intrigspelande

Många utomsvenska benämner fisktanken som sandbox. Min egen kortfattade definition är att fisktank fokuserar på relationer medan sandbox fokuserar på platser. Det går givetvis att kombinera båda, vilket många gör.

Rollspel som har fisktanksupplägg är Unknown Armies, Dogs in the Vineyard, In a Wicked Age, Noir (+bomber; en till äventyrsstruktur) och Spirit of the Century (direktlänk till äventyrsskrivandet), Svart av kval, vit av lust och mitt egna Mutiné (till Mutant - gratis).

Unknown Armies och Svart av kval är spel du borde spana in av många olika orsaker. Det senare är finns gratis att ladda ned.