Mutanten;n70990 said:
och vad det finns mer för "spelstilar". Vilka spelsystem och rollspel passar bäst för olika "spelstilar"?
Eftersom jag kan typ noll om fisktankar och sandlådor så fokuserar jag på den här delen istället. Min föredragna spelstil numera är "detektivarbete", vilket väl i någon mån kan betraktas som en form av "nöjesfält" om jag minns min terminologi rätt. Alltså; rollpersonerna ges ett Mysterium att lösa, och driver därefter själva utforskandet av detta mysteriums komponenter. Ofta är det platsbaserat -- rollpersonerna känner till ett antal platser, varje plats kan innehålla en eller flera ledtrådar i form av fysiska bevis eller SLP:er som kan ge information.
Spelstilen fokuserar inte på strid alls, även om många äventyrsmakare verkar vara av uppfattningen att man ändå pliktskyldigt måste slänga in en strid för att spelarna inte ska tycka att det är "tråkigt". Däremot finns element av player skill i och med att det är spelarna, inte rollpersonerna, som ytterst behöver lösa mysteriet. Inga int-slag här.
Själv tycker jag att mitt eget
Rotsystem är perfekt för den sortens spelande, vilket ju också gör att mitt (inte självständigt publicerade) regelverk
Krank, som Rotsystem bygger på, blir det bästa "generiska" systemet för det. Ett bra system för detektivarbete anser jag ska dels ge spelarna verktyg att undersöka mysterier (till exempel genom binära undersökande färdigheter som inte kräver tärningsslag) och dels ge SL verktyg att konstruera dem (till exempel system för att bygga relationskartor, flödesscheman att följa för att konstruera äventyr etc).
På den internationella marknaden är det väl olika
Gumshoebaserade spel som dominerar, vad jag förstått. Min personliga favorit är -- som jag tror alla redan vet --
Mutant City Blues. En dag ska jag skriva ett Krank-hack till MCB, för att på så vis bygga det perfekta detektivrollspelet...