Nekromanti Bästa svenska filmerna - top 3

Bunny

Crazy like a fool
Min lista:

1. Fucking Åmål
2. En kärlekshistoria
3. Fanny & Alexander

Håll det kort. Motivera först så lite som möjligt. När alla börjar klanka ner på varandra är det bättre läge att brodera ut lite. :gremtongue:

Rickard

Urverk speldesign
Här är filmer som jag kan se om och om igen.

1. Fucking Åmål
2. Tomten är far till alla barnen
3. Strul

/Han som normalt inte gillar svenska filmer

solvebring

Superhero
Topp 3?! Det blir svårt. Finns ju massor!
(Skulle behöva en topp tjugo där de flesta får lov att dela de översta platserna)

1. Picassos Äventyr
2. Att angöra en brygga
3. Yrrol

Ymir

Liten kantbaron
Bara topp tre är jävligt, jävligt svårt, jag skulle vilja inkludera Fanny & Alexander, Mun mot Mun, Den Osynlige, Smala Sussie, Sjunde inseglet, Körkarlen, Fyra nyanser av brunt, Hets, Den bästa sommaren, Glasblåsarens barn, Ronja Rövardotter, det finns massor av skitbra svensk film.

Men, nej, med honorary mentions avklarade, så:

1: Fucking Åmål, helt enkelt en av de bästa filmerna genom tiderna.
2: Jungfrukällan
3: Pelle Erövraren

Dessa är inte tvunget de jag tilltalas allra mest av rent personligen, isåfall hade tex Mun mot Mun kvalat in, utan jag har också tagit hänsyn till deras rent konstnärliga meriter. De här tre rullarna är fucking tidlösa.

och jag har inte ens sett Kvarteret Korpen eller En Kärlekshistoria än. Det är pinsamt, jag vet.

- Ymir, hävdar

Arfert

Facit
Pelle Erövraren räknas väl som en dansk film? ...eller är den dansk-svensk? Jävligt bra är den hursomhelst...

1. Mannen på taket
2. Sällskapsresan
3. Torsk på Tallinn

Alternativ lista:

1. Ninja Mission
2. Evil Ed
3. Svullo grisar vidare

kefka

Hero
Svàrt det här.

1. Det sjunde inseglet
2. Pelle erövraren
3. Den enfaldige mördaren

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Svensk film är i allmänhet horribelt dålig men följande var riktigt bra, faktiskt:

1. Låt den rätte komma in
2. Sällskapsresan
3. Torsk på Tallin

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
1. Smala Sussie
2. Glasblåsarens barn
3. Att angöra en brygga

Sen är det där såklart väldigt flytande lite beroende på dagsformen och så. Man tycker om olika filmer beroende lite på, liksom.

Sällskapsresan, Torsk på Tallinn och liknande filmer går dock fetbort; jag mår direkt psykiskt dåligt av att se denna vedervärdiga pinsamhetshumor.

Allt som bygger på Astrid Lindgren är sedan givetvis otroligt överskattat.

Helst skulle jag velat ha plats för Silvermannen också, däremot. Skön svensk sci-fi. Jag har gillat det jag sett av de nyare Beckfilmerna (de med Persbrandt alltså), men jag har bara sett de första typ 3-4 eller så.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
1. Picassos äventyr
2. Smala Sussie
3. Det sjunde inseglet

/tobias

Lycan

Hero
Torsk på Talinn är knappast pinsamhetshumor, det är en vacker och tragisk kommentar om vanliga människor och deras ensamhet :gremfrown:

krank

Lycan said:
Torsk på Talinn är knappast pinsamhetshumor, det är en vacker och tragisk kommentar om vanliga människor och deras ensamhet :gremfrown:
Den känns mer som en oerhört obehaglig parodi på detsamma.

Jag lyckades plåga mig igenom denna skitfilm exakt en gång; dess kassa personporträtt, taffliga manus och story, och Killinggänget ständiga försök att skapa "roligt överdrina" karaktärer.

Det övergår mitt förstånd hur folk kan titta på dylik dynga frivilligt.

Rising

Vila i frid
Krank said:
Jag lyckades plåga mig igenom denna skitfilm exakt en gång; dess kassa personporträtt, taffliga manus och story, och Killinggänget ständiga försök att skapa "roligt överdrina" karaktärer.
För att sätta ovanstående kommentar i perspektiv - för de forumiter som kliar sig i pannan och undrar vad det är för film krank egentligen har sett och råkat förväxla med Torsk på Tallin - så kan jag meddela att krank gillar Transformers-universat och framhåller det som varandes föredömligt gestaltat.

Då blir det förhoppningsvis enklare att dra slutsatsen "jaja, vi har väl olika smak, då".

Jag satt för några veckor sedan och blev uppretad när jag läste att Hans Kronbrink i DN ansåg att såväl The Shining och Fyra Bröllop och en Begravning var värda betyget 3. Då tänkte jag att han väl var någon kulturkofta som helt enkelt inte ansåg att genrefilm var värd några höga betyg. Men nu för några dagar sedan såg jag att gubben tyckte att "Brother, where art thou?" var värd en femma (en helt okej liten komisk krumelur, men knappast i nivå med bröderna Cohens allra bästa filmer) och då blev det lättare att acceptera att han helt enkelt inte delade min smak och min förståelse för Kubricks mästerliga regi.

Dessa är mina starkaste svenska filmupplevelser:

1. Fanny och Alexander
2. Mitt liv som hund
3. Sånger från andra våningen

Inga konstigheter på den listan.

Marukusu

Hero
1. Utvandrarna/Nybyggarna
2. Millennium-trilogin (Män som hatar kvinnor etc.)
3. Picassos äventyr.

krank

Rising said:
För att sätta ovanstående kommentar i perspektiv - för de forumiter som kliar sig i pannan och undrar vad det är för film krank egentligen har sett och råkat förväxla med Torsk på Tallin - så kan jag meddela att krank gillar Transformers-universat och framhåller det som varandes föredömligt gestaltat.
I huvudsak korrekt, men jag vill påpeka att det jag gillar är serietidningens universa; den tecknade TV-serien är ren osammanhängande dynga och de nya otecknade filmerna må vara rätt snygga, men man kan knappast påstå att de med den humornivån är en "föredömlig gestaltning"...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
krank said:
Översatt till mindre otrevligt språk: »Det var inte en film för mig.«