Nekromanti Bättre ljud a la iPod – nya lurar?

solvebring

Superhero
Jag har sannerligen problem att lyssna på de flesta podcastsen förutom typ när jagligger i sängen på kvällen och det är knäpptyst runtomkring. Alltså, ljudnivån är så förbaskat låg och klen tycker jag. Gör jag andra saker, typ diskar, spolar vatten, har TV:n på i bakgrunden eller så så stör det väldans det jag lyssnar på, ibland överröstar det det i podcasten helt och hållet.

Ja, det kan ju vara så att jag lider av dålig hörsel, så kan det ju vara, men så förbannat dålig hörsel? Jag menar, den mesta musiken och de flesta nyare ljudböckerna har schysst ljudkvalitet så att de i alla fall inte överröstas för mycket av ljud utifrån. ... Eller? Är det jag som har knäck i lurarna – i. e. är det jag som hör dåligt?

Om det inte är min hörsel det är fel på så tänkte jag hur pass mycket man kan förbättra ljudet genom själva lurarna?

Som det är nu har jag bara ett par enkla snäckor – eller vad fan det heter – ni vet sådana där simpla vita små pluttar med ett jättefint aliminiumnät (eller något i den stilen) för själva högtalaren som sitter i snäckorna. Det är defaultskiten som följde med iPodden (Nano 5).

Så, om man inte har en dunderbudget eller för den delen är beredd att spendera så värst mycket på den här historien men i alla fall kan tänka sig att köpa lite bättre snäckor, vad ska man köpa i så fall? Ska man ha sådana där skumma med en tätslutande gummihuva på – sådana där som suger åt sig öronvax och som är fett obekväma, eller ska man skaffa ett par rejäla lurar så att man ser ut som ett fån från 80-talet eller vad?

Har kanske du schysst ljud och störs inte alltför mycket av saker runtomkring dig – vad har du då för lurar?

/solvebring som inte kan så mycket om ljud, stereoprylar och som för den delen kanske inte tänker gå in för mycket för att förbättra det här, men som ändå är intresserad av vad svaren kan ge för input. ... Höhö! Input!

Arfert

Facit
Köp ett par vanliga lurar från Koss eller Sennheiser (inga snäckor). Mycket skönare och bättre ljud för under en femhundring.

Jarl

Hero
Hörlursvisdom:

1. Köp aldrig "snäckor", de är den absolut sämsta typen av hörlurar.
2. In-earlurar isolerar bäst och är därför överlägsna i bullriga miljöer. Lite obekväma längre stunder, men hittar man några som passar ens öra (allas öron är unika!) kan man lyssna i åtminstone en timme utan problem.
3. Vanliga hörlurar är i slutändan mest komfortabla och ger bäst ljud, men de isolerar inte speciellt bra.

...so, jag skulle spana in några in-ear som passar dig faktiskt. Som bonus får du hörlurar som du kan använda på stan utan problem.

Bonustips: hörlurar under ~600kr är skit.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
jag har själv ett par lurar från Audio Technica (ATH-M50) som är riktigt bra, men det kanske inte är något man springer runt med på stan. Men på jobbet fungerar dom ypperligt - isoleringen funkar bra och jag slipper lyssna på störiga ljud från ventilationen eller högljudda kollegor.

Men vill du inte se ut som ett fån från 80-talet så skall du ha ett par inearlurar, jag kan rekommendera sajten Head-Fi, där finns det väldigt mycket kunnigt folk som säkert kan rekommendera ett par bra lurar som passar din budget.

Vill du ha lite extra boost från din ipod så finns det ju också portabla hörlursförstärkare.

sirfrog

Warrior
I min erfarenhet gör Koss riktigt fina lurar, även om hörlurar som sagt isolerar dåligt. De omåttligt populära Koss Porta-Pro är faktiskt bra lurar enligt mig, även om de isolerar fruktansvärt dåligt, och hela bussen får reda på vad du lyssnar på om du spelar halvhögt. Det finns även mer omslutande lurar, som dessa UR40 som min syrra har för tillfället. De har också oförskämt bra ljud och sluter nog ute mer oljud samt läcker inte lika mycket till omgivningen. Nackdelen är att de är lite större, och nästan lite...små.

Angående in-ear-lurar så är de, som tidigare nämnt, överlägset bäst på att utesluta ljud, men jag har bara haft ett enda par trotjänare av numera bortglömt fabrikat jag köpte för 200:-, så jag kan inte rekommendera något. Mina små fåglar kvittrar i alla fall att de som är mer skum-lika och mindre gummi-aktiga.

Å andra sidan är jag ingen audiofil, men min uppfattning var att du inte heller är det :gremsmile:

SirFrog, som inte längre lånar ut snäckor till Petter.
VAX.

Laowai

Hero
Kan personligen varmt rekommendera Creative EP-630. De är billiga, blockerar rätt mycket ljud, har tre olika storlekar på gummiduttarna, och ljudet är riktigt schysst.

Har aldrig blivit besviken på dem, och om de mot förmodan skulle gå sönder, säg fastna i en vinkelslip som mina gjorde, är det ingen biggie, för de är så billiga.

http://www.trustedreviews.com/creative-ep-630-headphones_Peripheral_review <- recension där.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag gillar blåtandshörlurarna jag köpte på Teknikmagasinet. BT-500 heter de... Funkar bra. Har testat lite och upplever inte att de läcker alltför mycket, å andra sidan brukar jag inte lyssna så högt.

Jag är dessutom verklige ingen audiofil. Det finns säkert jättestora problem med dem vad gäller sånt, men jag har inte tänkt på't.

Enda grejen är väl att de bara funkar just med prylar som har bluetooth...

solvebring

Superhero
Okej, vad soft, massor av av redan. =)

Ja, jag kommer nog inte ränna runt på stan, för det behöver man ju för det första bo i en stad, så jag behöver väl inte direkt stänga ute en massa stadsbuller. Det är mer vardagsbuller; TV-apparater, andras tjöt, lekande barn osv.

Jag vetefan om 600+ känns som bra affär för ett par lurar, även om det är det som ära bra ljud. Jag är, som krank sa, ingen audiofil och nöjer mig gärna med dugligt ljud och en duglig förbättring. Några hundringar kan la vara okej tycker jag.

Nå tack för alla sköna tips, hoppas det kommer fler. Ju mer man får att fundera över desto roligare är det. =)

solvebring

Superhero
Ja, något åt det där hållet är kanske inte så dumt. Jag hade sådana där öronvaxsamlande wet willy-snäckor till min första walkman-mobil. Det var ganska okej, förutom om man slarvade med öronrensningen – då gjorde snäckorna det åt mig istället, yuck! :gremwink: Fast det kanske bara är ajg som har ett goblinnäste i mina öron eller nåt.

... Just det där med gummisnäckorna är ju det faktum att gummmit sluter örat så att mycket ljud utifrån stöts bort, utan att bli särskilt dyrt.

/solvebring har fått något att fundera över.

Jarl

Hero
krank said:
Jag är dessutom verklige ingen audiofil. Det finns säkert jättestora problem med dem vad gäller sånt, men jag har inte tänkt på't.
Om man bortser från att de antagligen låter som lurar för 300 pix, så är väl grejen med bluetooth att de alltid låter likadant; man lyssnar ju på lurarnas inbyggda D/A-omvandlare och förstärkning, inte på sin musikspelare. Så på gott och ont behöver man aldrig uppgradera sin källa...

solvebring

Superhero

Möller

Hubert Hortlax
SirFrog said:
Det finns även mer omslutande lurar, som dessa UR40 som min syrra har för tillfället. De har också oförskämt bra ljud och sluter nog ute mer oljud samt läcker inte lika mycket till omgivningen. Nackdelen är att de är lite större, och nästan lite...små.
Jag vill chippa in och säga att jag gillar UR40. Billiga och, för en icke-audiofil, riktigt bra ljud. Att de är små har aldrig stört mig, tvärt om blir de nätta att ta med nedpackade när man fäller ihop dem. Men så är jag inte direkt storvuxen heller.

Enda paret hörlurar jag haft som inte börjat glappa och gått sönder mellan sladden och 3,5mm-hanen. Istället var det ett par gummisnören som efter några år gav upp. Lurarna fungerar fortfarande fint men sitter lite sämre på huvudet så de är förpassade till dator-tjänst.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
solvebring said:
Giladi said:
Du kan köpa ett par bra hörlurar på clas ohlson för runt 200+ pix som är överlägset bättre än det som följer med apples produkter. Köpte ett par Philips (kommer inte ihåg exakt modell) in ear-lurar för 249 kr. Grym bas och stänger ute precis allt.

EDIT: Här: http://www.clasohlson.com/se/Stereoh%C3%B6rlurar-Philips-SHE-8000/Pr384397000
Tackar för tipset. :gremlaugh:
Kolla på Head-Fi recensioner (här!) och köp de bästa lurarna som är inom din budget, är mitt råd. Philips är inte precis kända för att göra premiumlurar...