Nekromanti Bättre namn på fummel och perfekt slag.

Zadrith

Hero
Jag har aldrig varit speciellt förtjust i fummel och perfekt slag, alltså orden / beteckningar inte mekanisken som sådan, den gillar jag.

Mitt största problem med dem i kombination är att de är beteckningar på olika saker. Fummel är en beteckn ing på något gör medan perfekt slag är en beteckning på något som spelaren slår.

Någon som delar min uppfattning och har förslag på bättre alternativ?

Big Marco

Läskig
I Noir använde jag "Exceptionellt" som prefix till lyckat/misslyckat. Så där fanns det:

Exceptionellt lyckat
Lyckat
Misslyckat
Exceptionellt misslyckat

Detta gjorde även att termerna bättre beskrev vad som skedde i scenen - att något exceptionellt inträffade.

Zadrith

Hero
Big Marco;n183713 said:
I Noir använde jag "Exceptionellt" som prefix till lyckat/misslyckat. Så där fanns det:

Exceptionellt lyckat
Lyckat
Misslyckat
Exceptionellt misslyckat

Detta gjorde även att termerna bättre beskrev vad som skedde i scenen - att något exceptionellt inträffade.

Jo. det är lite det jag är ute efter, just att det ska fungera i en beskrivande text utan att låta konstigt och på samma sätt för både det positiva och det negativa

ragngand

Swordsman
Big Marco;n183713 said:

Exceptionellt lyckat
Lyckat
Misslyckat
Exceptionellt misslyckat

Bra förslag, vill man förkorta det kan man säga extra istället för exceptionellt

Conan

انتفاضة
Big Marco;n183713 said:

Exceptionellt lyckat
Lyckat
Misslyckat
Exceptionellt misslyckat

Låter som väldigt omständiga alternativ till fummel och perfekt.

da_bohz

Swordsman
En minimalistisk lösning:
Om du bara vill ha ett enkelt prefix eller suffix skulle du kunna använda exempelvis + respektive - . Med andra ord:

?+Lyckat
Lyckat
Misslyckat
-Misslyckat

Och man skulle ju kunna ta vilka andra tecken som helst.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I ett 1984-spel skulle det såklart heta:
  • Lyckat
  • Pluslyckat
  • Dubbelpluslyckat
samt
  • Olyckat
  • Plusolyckat
  • Dubbelplusolyckat
Nu blev jag nästan sugen, bara för det...

kwarnberg

Swordsman
Jag kör också med "exceptionellt". Tycker det fungerar bra, och alla förstår vad det handlar om.
"Drumlar" är ett roligt ord, annars.