Nekromanti Bättre sent än aldrig - Vem vinner svärdsspelen?

Hjalle

Swashbuckler
En av de roligaste trådar som skapats på Eonforumet de närmsta månaderna var Lycans Vem vinner svärdsspelen 2005? Det är en bra fråga. Tänkte ge mina tips, fast i lite annan form, eftersom de senaste två spelmötena hos mig var just svärdsspelen och tävlingen därför är avgjord. Året var 2969, och tävlingen arrangerades av ashariska rikemän vid Pyramiden - inbördeskriget rasar som bäst i Soldarn. Inte bara platsen var annorlunda, utan de nya arrangörerna hade tagit sig friheten att ändra lite på reglerna också. Istället för Första blodsdroppen ordnade man minutlånga matcher, med ett Poängsystem som skulle kora vinnaren. Detta innebar inte bara publikvänligare matcher, utan också att dödssiffran var den tredje högsta i svärdsspelens historia (endast det första och tredje året skördade fler dödsoffer), och sjukvårdarna fick slita dag som natt under hela spektaklet. Efter tävlingen träffade vi marnakhtiraken Ghitzr, och bad honom att räkna upp tänkvärda vinnare om ett år - ja, Hadarlon ville väldigt gärna arrangera igen då om situationen tillåter detta.

"Jo du, innan svärdsspelen så var ju de tre stora favoriterna dels de gamla vanliga, Rhazcom Manziir och Herr Ivian - han dök upp till slut med särskilt tillstånd från kungen därnere - och så han Dwyrryd Coley, som det varit mycket snack om. Vi får väl se om nån av dem kniper segern år 2970.

Rhazcom Manziir är, säga vad man vill, alltid farlig. Han är ju den av fäktarna som har störst erfarenhet av svärdsspelen, han har ställt upp sen 59:an, och han vann både då och 65. Han börjar bli gammal, men hans teknik är bländande och de nya reglerna gynnade hans uthålliga och starka kropp väl. Nog för att han börjar bli lite uttjatad, men visst ingjuter han respekt fortfarande. Tredjeplatsen i år var han knappast nöjd med även om han hade en svår lottning enda fram, men vi får se om han orkar igen.

Nää, då tror jag hellre på vinnarn - Dwyrryd Coley, jo, han vann till slut. Jag menar, om man har ölhävartävling med Äril klan Drezin tre timmar före final, och sen vinner, då är man duktig. Dessutom lär han inte åldras ett smack på femtio år, så visst har han ett övertag mot de mänskliga kämparna, visst har han det. Vi får se om vänsterarmen hans läker bara, han fick ju en otäck skada i finalen...

Äril klan Drezin är, för övrigt, en stor överraskning. Han stil är otroligt spektakulär, och jag vet inte hur han bara kom till kvartsfinalen. Med sina akrobatiska manövrar, inkluderande jämfotahopp upp till huvudet på motståndarna och nån volt i sista kvalmatchen, och hans snabbhet som inte är av denna värld, hoppas jag faktiskt, mitt släkte må förlåta mig, går längre nästa år. Honom vill jag absolut se i final.

En annan överraskning var barbarkrigarna Rese Tveskägg, som utan att vara särskilt fokuserad men tack vare finfina och mycket smidiga takter sitt jättesvärd till trots gick hela vägen till final - det ryktas om att hans kompanjon, sanarialven Yenetai som han mötte i semifinalen, lade sig; men hursomhelst är vi alla mycket imponerade av den store mannen, det ska bli kul att följa honom nästa år. Dessutom är han inte mer än 20 år tror jag, så kraggbarbaren från norr får finlirarna absolut se upp med.

Ytterligare än till som överraskade var, vilket var mycket roligt, vår egen Bralgak från Katharsis - vildsint och skicklig imponerade han trots allt inte i kvalet, men gick vidare till slut, för att sedan storkrossa Riddar Tyndall från Sabrien i sextondelen och Riddar Falc, som dock borde ha lagt svärdet på hyllan redan efter 63:an, i åttondelen. Otur med lottningen sen, men många trodde ändå att han kunde ge Rhazcom Manziir en riktig match i kvarten. Jag vet inte vad som hände riktigt, men cirefaliern visade iallafall vad skåpet skulle stå med stor tydlighet, och Bralgak var rent ut sagt urusel i den matchen - sliten kanske? Nåja, det blir upp till bevis i 70:an, jag tror kanske att han till och med slipper kvalet då...

Sju cirefalier var med i slutspelen, och nog måste man ändå imponeras av Manziirsläkten. Narna, Rhazcoms lärjunge tror jag, kom till kvarten och åkte ut mot Rese Tveskägg efter en hård match, och hon Szza fick oturen att möta sin storvuxna mästare redan i första matchen, annars hade hon kunnat gå nästan hur långt som helst. De alla ska bli spännande att följa nästa år, och att cirefalierna fortsätter att ligga i toppen är ett som är säkert. I 70:an så är det ju fem år sen de vann också, så nu börjar det bli dags...

Bäst gick det nog ändå för alverna, fem stycken var det som tog sig hela vägen till slutspelen. Första platsen givetvis, och så slutade nykomlingen Yenetai, med sin stolta och raka teknik på fjärde plats, och ytterligare en kom faktiskt bland de tio bästa - Soravean vhic Saeli, thismalv, visade upp en otrolig teknik och en stridskonst som hette duga, och hade inte kiriyaälvan Alarien fått in sin enda träff emot honom med sitt smala svärd i sextondelsfinalen och skadat honom i halsen hade nog han gett den slutlige segraren Dwyrryd för svårt motstånd i åttondelen... Där har vi en fäktare som det talas mycket om, och som med stor sannolikhet dyker upp igen, nu för att segra. Vi får se hur det går...

En annan som det talas mycket om, men i och för sig har talats om i nästan fyra år nu, är underbarnet från Thalamur - nu är han fjorton år tror jag, och han är redan ansedd som den bästa i det gamla anrika riket. Att han inte fick åka i år har väl sina skäl, men snart måste de släppa Jehan från Qatada ifrån sig och låta honom visa världen vad han går för. Hargan kan ju inte ställa upp igen, den torrbollen; och det är dags att Thalamur tar sin första seger.

På hemmafronten är det inte särskilt många som har någon chans, dessvärre. De ashariska fäktarna, inbjudna i år mest tack vare att vi var värdnation, presterade pinsamt dåligt, inte en enda kom förbi sextondelen ens en gång. Herr Ivian får nog lov och vinna nu om han fortfarande ska vara ansedd som en av världens främsta stridsmän, men jag har inte mycket hopp. Och de sabriska svärdskämparna hade inte mycket att komma med, och jargierna gjorde fiasko - även om Vinnento Ca'lina med sitt numera klassiska svärdskast som sänkte inte mindre än två kämpar i kvalet i matchens absoluta inledning charmade oss en del. Izman Regelius fick det stryk han förtjänade efter den lumpna segern 67 mot mûhadinen Suilam Suan. De västerländska fäktarna, som faktiskt dök upp i år, verkade dock inte trivas så bra i svärdsspelen och den vane Ruil Azaam var den som kom längst.

Jo, vi får förstås inte glömma att nämna att efter att ha blivit inbjuden de fyra senaste svärdsspelen utan att dyka upp kom äntligen den vida berömde Gragg Ragar och visade vad han gick för. Visst var han duktig, tycker ni inte? Hoppas att han slipper möta Rhazcom Manziir så tidigt nästa gång bara, han skulle ha gjort slarvsylta av precis alla andra, lita på det...

Framtiden är oviss, och att spå svärdsspelen är väldigt svårt - men det är många spännande fäktare i världen nu, och jag ser fram emot en hård tillställning nästa år. Ja, om du vill kan du få se den kompletta listan på hur det gick i svärdsspelen 2969 e.D - här, varsågod, vi ses i Hadarlon om tio månader!

1 - Dwyrryd Coley
2 - Rese Tveskägg
3 - Rhazcom Manziir
4 - Yenetai Cevilea
5 - Herr Ivian
6 - Narna Manziir
7 - Bralgak
8 - Äril klan Drezin
9 - Soravean vhic Saeli
10 - Furst Szalin Azcelion
11 - Gragg Ragar
12 - Jhazva Vizin
14 - Ruil Azaam
15 - Riddar Falc
16 - Hargan
17 - Girdan Matravin
18 - Lean Welit
19 - Szza Manziir
20 - Dazer Svartenkemp
21 - Cian Salo
22 - Herr Peril
23 - Riddar Tyndall
24 - Vinnento Ca'lina
25 - Alarien t'an Delerian
26 - Gzanna Kecon
27 - Kiyona Diarigh
28 - Izman Regelius
29 - Damé Ramoni Girom
30 - Rosino der Homme
31 - Shalya Corteney
32 - Krigsfurst Ezori

(5-32 är ordnade efter vem de åkte ut mot - 17:e plats åkte alltså ut i sextondelen mot 1:a plats, 19:e plats mot tredje, trettionde plats mot fjortonde osv)

---

Så, hur gick det i era svärdsspel nu senast, och kan ni ge lite fler tips om det kommande till en urfattig asharier som förlorade allt han hade på grund av att han satsade på att alla jargier skulle gå till minst kvartsfinal?

---

-Hjalle, med hjälp av Ghitzr av Marnakh och Ogel Darm, ruinerad köpman.

Ingtar

Veteran
Re: 2967e.D.

Svärdsspelen 2965e.D i Soldarn så segrade den cirefaliske klingmästaren Rhazcom Manziir som vi alla vet.

Svärdsspelen 2967e.D så bjöds det på många överraskningar, den levande legenden Herr Ivian lovade folket i sitt fosterland att han skulle ställa upp och segra. Förväntningarna var stora på Herr Ivian men han dök aldrig upp och ett återbud kom sent till Svärdsspelen. Likadant var det med den uråldrige alven Emrynn Losoi som aldrig dök upp och inget återbud kom.

Två utav de tre tippade favoriterna var borta och det var många som såg den förra vinnaren av svärdsspelen som segrare i år igen.

Dagen efter gästabudet så var det en mycket intressant och lovande grupp med svärdskämpar som anlände till arenan.

Allvaret sattes igång och genast så gjorde sig två hittils okända kämpar sig stora namn inne på arenan.
Dasin Quzan en mörkhyad vapenmästare från det stora riket Ebhron. Mannen svingar sitt svärd med en enorm precision och han fäktar från defensiv ställning.

Mannen som gjorde sig ett namn i kvalet är den svartklädde maskerade mannen som kallar sig själv för Skuggan , då han var den som stod för turneringens enda dödsfall. Mannens sätt att strida är ett rent mästervärk och många började förknippa honom med den maskerade kämpen som segrade 2961e.D.

När endast fyra kämpar återstår i semifinalen så är det en ganska chockad men väldigt entusiatisk publik som börjar tvivla på om den förra mästaren Rhazcom Manziir verkligen kommer att ta hem detta iår igen.

Semifinalerna
Dasin Quzan har gått igenom turneringen med en enastående fäktning och han möter där Nomarian av Sunari som bland annat slog ut den tirakiska kämpen Gragg Ragar av Tiban.

"Skuggan" som har imponerat stort under hela turneringen och besegrat de flesta utav svårigheter möter den cirefaliske klingmästaren Rhazcom Manziir.

I de båda matcherna så segrar två okända kämpar och en final med två okända fäktare ska för första gången utkämpas.

I kampen om tredje platsen så vinner Nomarian av Sunari över Rhazcom Manziir efter en hård och tuff match.
Efter matchen så får publiken se en rasanade alv som lämnar arenan och Hadarlon på engång. Något rykte säger att alven förlorade 50tusen silverdaler.

Finalen blir ganska jämn men inte så långdragen då "Skuggan" visar upp sin mästar teknik och utmanövrerar Dasin Quzan.
Under "prisutdelningen" så går all ära till vinnaren och dessutom ungefär 80tusen i prispengar men "Skuggan" tar emot pengarna och lämnar över dem till Dasin Quzan och ger sig sedan av då publiken står förstummade och tittar på.

Så nu år 2968e.D så ser vi fram emot svärdspelen i Hadarlon nästa år då inbördeskriget i Soldarn har lagt sig till ro ett tag.

Kenzui

Warrior
Var<djur>?

Hmm. Nu när jag läst om dessa eskapader, vill jag Spelleda dom också. Men skulle man döda en varulv eller varbjörn eller liknande? Jag vet inte hur elaka dom är, jag menar sköter han sig utanför arenan så kanske dom inte dödar han/hon?

Hjalle

Swashbuckler
Re: Bättre sent än aldrig - Vem vinner svärdsspele

"Hm, tja, vilka var det som dog... Låt mig se här... Lean Welit, den gamle läraren på stridsskolan i Camard, vet jag strök... Dazer Svartenkemp fick benet avslitet av han Yenetai och rök också tror jag... Jorm Esping, nån rövartyp, stupade i kvalet, lika bra det. Damé Ramoni Girom fick nån inälvsskada av Jhazva Vizin, Aurias må vaka över hennes liv, jag hoppas hon klarar sig. Thorbak barbaren, han minnesvärda typen från förra svärdsspelen, satte livet till mot nån mûhadin i kvalet, fick halsen avskuren, och så var det tre tiraker med obskyra namn som dukade under. Nån trukh var det bestämt. Och så Herr Peril förstås, men det har väl inte undgått någon, stackarn fick ju ett svärd tvärs igenom bröstkorgen och slockna direkt. Det var till och med nära att Dwyrryd fick lägga svärdet på hyllan för gott i finalen, hade Reses svärd träffat en halv fot till höger hade det inte varit mycket kvar av hans bringa... Jo, dvärgen Ghar klan Ghor, svingare av Turhans klinga fick ju vandra till Vontar efter första matchen, tror han tuppa av helt efter den där pulsåderträffen. Hon rövardrottningen, Akar-Ama Renshallan, hon fick ju också en träff där i trakterna, tror hon avled... Och så alla de som jag inte minns, men vi fick se ett blodigt svärdsspel! Och nån i publiken dog i slagsmålet på sittläktarn när Herr Ivian var ädel och kastade upp diamanten han fick i femtepris ditupp, det var ju typiskt, sittläktarn brakade till och med, diamanten försvann tror jag, jag hoppas inte Uzil Regelius knep den, han vann pengar av mig..."

-Hjalle - dvs Ghitzr den Ständigt Hjälpsamme.

Dartagnan

Veteran

Oj då, vilken slakt. Har lite svårt att tro att det är så många som är sugna på att ställa upp nästa år i sådana fall - åtmindstonde inte de mest kända. En trolig fortsättning på detta är att spelen utvattnas till att bli ett blodigt nöje likt en gladiatorkamp. De som kan tänka sig att ställa upp är antagligen sinnesjuka eller helt utblottade personer som behöver pengarna.

På samma sätt kunde man se UFC utvecklas under ett par år. Personerna som ställde upp blev bara större, fulare och mindre tekniska.

/D

Hjalle

Swashbuckler

"Joo, det är allt många som klagat på de nya reglerna - en minuts strid med poängsystem. Första blodsdroppen innebar ofta väldigt tråkiga matcher, men visst blev skadorna mindre. Domarbordet var ju nytt för i år också, bara ashariska typer nu, vi får se om Hadarlondomarna är så pigga på att göra så som de gjorde. Publiken tror jag gillar det, men flera kämpar har klagat, och trots allt är det deras svärdsturnering..."

-Ghitzr den Ektationerande.