Nekromanti Bågskytte

Alean

Veteran
Kan man med båge skjuta mer än en gång per runda? Detta borde ju gå om man lägger till en tärning för varje extra pil man försöker avfyra.

Antonius Block

Veteran
Hehe...
Legolas manövrar med bågen i SoR sätter alla världens rollspelssystem på prov. /images/icons/wink.gif

Attack Nisse

Veteran
Re: Bågskytte (delvis OT)

Jag älskar när han "pokar" (jmf engelskans peta) orchen i ögat med sin pil, och sedan skjuter i väg den. Ger mig nästan tårar i ögonen.

Förresten säger ni orck eller orsch?

Kimon

Swordsman

Förresten säger ni orck eller orsch?

Jag gillar Årrk, men en SL i vår grupp föredrar Åsch. Vilket gör att jag flinande tar mig genom vissa av hans spelsessioner.
Det mest underliga uttalet jag hört hittils är nog Tirak. /images/icons/laugh.gif

Khobo

Veteran

Ja orscher eller orker! Jag måste säga att jag föredrar orker, men det är attans svårt att få min spelgrupp att förstå.
Vill de säga orscher får de göra det i någon annans spelvärld :)

Att jag säger orker har jag förresten Sveriges Radio att tacka för, lyssnade på deras dramatisering av SoR när den gick någon sommar för många år sedan.

- Mattias

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Så spelar vi i alla fall.
Motiveringen är egentligen en hårdragning av reglerna.
(men i detta fall låter vi hårdragningen gå, eftersom det är tufft att skjuta snabbt med båge. Tänk bara på Legolas =)

Den lite löjliga hårdragningen av reglerna ser ut så här:
Eftersom man kan skjuta en pil varje runda så måste omladdningstiden på en båge vara 0 rundor. Annars skulle man var tvungen att vänta en runda emellan skotten, som med lätt armborst. Alltså så finns det ingen hämning att skjuta flera pilar en och samma runda om man bara ökar svårighetsslagen för alla skott.

Hårdragningen av reglerna är egentligen totalt ointressant. Innan någon kobold faktiskt kollade upp reglerna så hade jag helt enkelt bara bestämt att man fick skjuta flera pilar varje runda. /images/icons/wink.gif

Blippe

Warrior
Radio SoR

Den dramatisering var helt underbar, jag har samlingscden hemma, och har sickert lyssnat så mycket på den att den blivit hälften så tjock! =)

Mouja

Hero
Tror jag läst någonstans i alv boken att alver är dom enda som kan skjuta flera pilar per runda eller liknande ... inte helt säker !

Khobo

Veteran
Re: Radio SoR

Den dramatisering var helt underbar, jag har samlingscden hemma, och har sickert lyssnat så mycket på den att den blivit hälften så tjock! =)

Jag med, efter att ha hört den kände jag mig manad att införskaffa den :) Visste inte ens att de gick att köpa, men jag ringde SR och visst gick det :)

13 CD skivor eller vad det är... Det är något att lyssna igenom i sträck det :)

- Mattias