Nekromanti Båt fråga

Krille

Super Moderator
"hur stort är ett normalt sabriskt handels fartyg? (längd i fot/meter)"

Ca 90-150 fot.

"hur långt hinner ett sådant på en dag? (dagsmarscher)

I bästa fall, ca 478 km. Detta förutsätter seglats dygnet runt över öppet hav och goda vindar. Detta är för övrigt jefligt snabbt.

"hur ser ett sådant ut? (ungefär)"

Rak, utfallande stäv, strömlinjeformat skrov, ganska låga kastell, råriggat med två eller tre master.

Krille

Super Moderator
Re: båtfråga

"Vilken tidsperiod motsvarar detta i jordens båtteknologi?"

Skrovmässigt ca 1800, riggmässigt ungefär 1600 eller senare, navigationsmässigt ca 1700.

Helmgast

Vad är det mest primitiva i Consaber (där dom ligger på tidig nivå jämfört med vår värld)?

Krille

Super Moderator

"Vad är det mest primitiva i Consaber (där dom ligger på tidig nivå jämfört med vår värld)?"

Ölen. Den är på ca 500-talsnivå. Därefter kommer nog uisge, som bara är på 900-talsnivå. Befolkningssiffrorna ligger på ungefär 1000-talsnivå (engelsk), jordbruket idkas på ca 1200-talsnivå, samhället är engelsk ungefär 1200 eller senare, vapentekniken är ca 1300 eller senare, arkitekturen är en salig soppa mellan 900 och 1400, danskulturen är ca 1700 och modet är lite blandat från 1200-1600.

Krille

Super Moderator
Uisge

Mältat korn som får jäsa så att man får alkohol. Sedan silas och destilleras detta i upprepade omgångar, varefter det lagras i tunna några år. Whisky, med andra ord.

Storuggla

Champion
Re: Uisge

"Mältat korn som får jäsa så att man får alkohol. Sedan silas och destilleras detta i upprepade omgångar, varefter det lagras i tunna några år. Whisky, med andra ord."

WhiskEy, om jag får be.

Storuggla, står fast i sitt irlandsvurmeri och skriver inte mer nu

Phelan

Hero

Hmm. Om vi ska se på utveckling i historien lite mer allmänt, hur mycket skillnad i utveckling mellan olika områden i ett samhälle kan man ha? Dvs när borde "spin-off"-effekter av framsteg i ett område driva fram utvecklingen inom ett annat så att de jämnas ut?

Mvh / Phelan

Krille

Super Moderator

"Om vi ska se på utveckling i historien lite mer allmänt, hur mycket skillnad i utveckling mellan olika områden i ett samhälle kan man ha? Dvs när borde "spin-off"-effekter av framsteg i ett område driva fram utvecklingen inom ett annat så att de jämnas ut?"

Betong firade 2000-årsjubileum häromsistones, och en guinness är ungefär likadan som öl var för 1500 år sedan. För att inte tala om whisky. Ångmaskinen uppfanns för ca 2300 år sedan men passade inte i ekonomin, och ingen romare kom på idén med att pussla ihop diverse metallurgi, mekanik och kemi som de hade för att göra en Marcvs XI Miles Ballistica Machina - vilket de skulle ha kunnat göra om någon bara kom på idén.

Zaaken

Veteran
Om inte så står det lite om båtar i Tirak boken men det är väll bara tirakernas båtar... men det är ju alltid en mall...

Big Marco

Läskig
Re: Whisky igen. (OT)

Whiskey = Irländsk och alla andra länder (jag har fö en fransk whiskey i skåpet hemma)
Whisky = Skottsk eller kanadensiskt.
Bourbon = Amerikansk.

Så du har ju rätt om du begränsar dig till den gröna ön. Men vi andra som gillar whisky på riktigt, vi stavar det som sig bör. Utan e. ,-)

King Kromm

Hero
I bästa fall, ca 478 km. Detta förutsätter seglats dygnet runt över öppet hav och goda vindar. Detta är för övrigt jefligt snabbt.
Blir inte det väldigt väldigt snabbt?? 10.7 knop (om jag nu itne räknat fel...) Måste dom inte ha ganska mycke tur vindarna och grejjer då? Själv brukar jag låta skeppen få en hastighet på 7 knop och se ungefär hur lång tid resan tar med den hastigheten, och "moddar" sen resultatet lite i så att samma resa inte nädvändigtvis tar lika lång tid.

Men sen, tar dom sig fram i full fart hela dygnet??

King Kromm

Hero

Skrovmässigt ca 1800, riggmässigt ungefär 1600 eller senare, navigationsmässigt ca 1700.
Jag är ganska så säker på att det fanns en eller annan kanon på den tiden, men jag vill inte ha med det själv och jag gissar att det inte finns så mycke sånt i mundana? Men vad är skeppen beväpnade med?? Har dom ballistor och dy. istället??(jag har nyttjat det...) Och sjöstrider i störta allmänhet, går dom ut på å borda varandra och dräpa/besegra fiendens besättning eller finns det massa annat som jag inte kommer på just nu`??

Krille

Super Moderator

"Jag är ganska så säker på att det fanns en eller annan kanon på den tiden, men jag vill inte ha med det själv och jag gissar att det inte finns så mycke sånt i mundana?"

Över Marcos döda kropp!

"Men vad är skeppen beväpnade med?? Har dom ballistor och dy. istället??"

Pilbågar, ballistor och marinsoldater.

"Och sjöstrider i störta allmänhet, går dom ut på å borda varandra och dräpa/besegra fiendens besättning eller finns det massa annat som jag inte kommer på just nu`?? "

Att låta bli att bli bordad är en ganska viktig del. :gremwink:

Krille

Super Moderator
"Blir inte det väldigt väldigt snabbt??"

Jupp, det är snabbt och under goda förhållanden, men det är ingen omöjlig hastighet. Sabriern är ett snabbt fartyg.

"Men sen, tar dom sig fram i full fart hela dygnet??"

Om man inte befinner sig i närheten av en massa otäckt land som man riskerar att köra på så tar de sig fram hela dygnet. Detta kräver dock en navigeringskonst som för närvarande bara Consaber och cirefaliska samväldet har.