Nekromanti Båtkarta!!!

solvebring

Superhero
Hjälp!
På Drakar och Demoner forumet kan ni se att jag söker hjälp i ett äventyr där jag kommit fram till en båtetapp i senariot.
Nu börjar storyn släppa och jag skall förskrida mitt arbete på äventyret. Nu har jag mött ett större problem, jag vet inte hur jag skall rita kartan över båten så man får en 100% överblick. Det är ju flera plan på en båt, hytter, övre däck, hytter på bägge sidor av planen dessutom etc. Någon som vet hur jag skall gå till väga?

Petri

Veteran
Med risk för att idiotförklara dig: Rita den plan för plan! (ovanifrån) och märk ut trappor/stegar som leder till andra plan. Som att rita en planlösning på ett hus. Bestäm vad som finns och placera ut.

Härolden

Warrior
Om vi pratar fantasy så är det rätt ovanligt med väggar som går längsefter på ett segelfartyg. Du kan m a o komma rätt långt med att bara rita upp skeppet i genomskärning. Själv snodde jag friskt från Napoleon-erans skepp eftersom de finns beskrivna i stor detalj och ingen annan än jag själv märker anakronismerna.

Annars kan du ju leta rätt på "Kopparhavets kapare", då får du en binge kartor över skepp, samt en lättviktsversion av det gamla sjökrigsspelet "Wooden Ships and Iron Men" också. Fast med serienumret bortfilat :gremgrin:

solvebring

Superhero
Fyfan! Nu krisar det. Behöver få till en karta över detta satans skepp för att kunna fortskrida med äventyret, men detta går inte. Nog för att jag kan teckna någorlunda, men att fixa till en karta som skall se bra ut - och så man fattar den bra, är ett rent helvete. Finns det ingen som gjort båtäventyr eller något annat som har en liknande karta man kunde få ta en titt på?
Det är inte det enklaste med övre däck vill jag lova. Någon som har några tips i alla fall, vore förhand eller i dator bättre eller sämre på någotvis - inte kartexperten precis... :gremsuck: