Nekromanti Båtspel! spoiler *hugo, JanO och tony*

Flurtis

Hero
Kommer att dra igång en odysse (Hur det nu stavas) kampanj i mundana. Lätt beskrivet ska Rollpersonerna spela smugglare som ska ta sig över halva mundana för att få tag på varor.

Nu till saken. Större delen av kampanjen kommer att utspela sig på båten/båtar. Vad har ni för tips och trix vid spelledande av båtäventyr och kampanjer. Tidigare har det visat sig när jag själv spellet havsäventyr blir det ungefär samma problem som vildmarksäventyr. Nämligen enformigt och trögt.

Som sagt alla tips och ideer är välkomna, förutom negetiva pessemistiska inlägg om att båtkampanjer är tråkiga. Dom kan ni hålla för er själva.

//Flurtis

Rickard

Urverk speldesign
Skit i att tänka det i form av en båt. Tänk det istället i form av en stad, där det finns olika fraktioner som samverkar med och mot varandra. Ibland kan det tillkomma någon utomstående (en passagerare) som kan röra om i grytan och eventuellt ändra förutsättningarna helt.

Det kan vara spionen, kvinnan som alla blir kära i, skeppskatten som för smitta med sig, bla, bla, bla. Som skrivet; vad hade du tänkt skulle hända om de befann sig i en stad? Vi har ju allt möjligt det på en båt, förutom att det är mindre... och isolerat, glöm inte det.

/Han som skulle slänga in en del magiska lement i det hela

walium

Ganska töntig, faktiskt
Båtkampanjer är tr...

...evliga! :gremsmile:

Om du har "Sjöfarare & pirater" (en Eon-modul om just sjöfart för de icke invigda) så kan du använda de regler som finns där i för att låta rollpersonerna skapa sitt eget skepp och utrusta det precis som de vill. Det gäller att göra skeppet levande så att det blir något spännande, något häftigt och något som de inte vill gå miste om. Därför bör de skriva in det i sin bakgrund, skapa det, döpa det och designa det.

Ett annat sätt att göra fartyget levande är att befolka det med intressanta människor, precis som Han föreslår. Låt spelarna skapa sin egen besättning också, det är nog roligare om det inte är ett jättestort skepp med flera hundra besättningsmän utan något betydligt mindre. De kan få beskriva de viktigaste besättningsmännen (styrmän, navigatörer, timmermän, skeppsläkare och så vidare) med några korta rader.

Jag tror inte att du ska använda skeppet som en plats för äventyr, så mycket kan inte hända ombord utan att det blir krystat. Däremot kan det användas som transportmedel mellan olika intressanta platser och som ett redskap för diverse intressanta aktiviteter som piratverksamhet, upptäcktsresor och handel.

I den här tråden har jag bifogat en påbörjad artikel till Eon som handlar om just sjöresor och saker som man skulle kunna göra med en båt.

Arfert

Facit
Re: Båtkampanjer är tr...

ett annat boktips är "Pilots Almanac" som egentligen är skrivet för HARN, men innehåller massor med bra info som funkar till Mundana med flera medeltidsfantasyspel... mer info HÄR.

Pom

Swashbuckler
Båtkampanjer kan vara mycket skoj. Klaustrofobi och annan oro får man gratis om det är en lågmagisk miljö där det verkligen är kris om båten börjar läcka på allvar 100 mil från land.

Mitt råd är ett av mina generalråd och gäller inte bara för båtkampanjer, men i särskilt hög grad för båtkampanjer:

snabbspola mycket.

Otaliga båtfilmer visar långa sekvenser där folk ligger och törstar på skeppsplankor eller spanar mot en tom horisont. Sådant blir aptrist efter några minuter i rollspel, så snabbspola till de tillfällen när något faktiskt händer.

(Dunsar mot kölen är aldrig fel, förresten.)