Nekromanti böcker ´n stuff

HoBBiT

Veteran
Haj. Jag har bara mundana till Eon etter som jag pecis börjat me de. Men tänkte fråga er som vet lite om spelet.

Vikka böcker (förutom äventyren) kan mina arma spelare läsa utan att få reda po nått som de inte ska ha reda po?

Har en spelare som tänder på magiker, så han vill köpa magi o mystik eller va den hette, finns de nått i den boken som e för SL endast?

Tackar så möed po förhand :gremsmile:

Duddmannen

Hero
Böcker och stuff!

Det här har jag kommit fram till om böckerna:

Mystik & Magi
Detta är egentligen det magikapitel som borde ingått i regelboken. Här står allt man måste veta om magi för att kunna spela en vettig magiker.
SL: Det finns viss information som man som SL kanske vill hålla för sig själv, bland annat hur magikers organisationer ser ut i andra länder/kulturer än den som spelarna skall komma ifrån.

Krigarens Väg
Bra bok med massor av information för de som vill spela någon form av stridande. Flera vapen och stridskonster som alla har nytta av.
SL: Det enda som man kanske vill begränsa är informationen om Ovanliga och Unika stridskonster som inte hör hemma i rollpersonernas kultur.

Religioner
Bara för rollpersoner som skall spela troende. Alla andra kan få en kort summering av sin egen kulturs religiösa doktrin.
SL: Släpp endast den religion som spelaren valt till sin figur, all annan info bör man hålla för sig själv om inte rollpersonen aktivt börjar studera en annan religion. Det finns korta summeringar om de olika religionerna som man kan läsa upp en gång för spelarna, men i övrigt bör man nog anse denna bok som SL-only.

Alver, Dvärgar och Tiraker
Dessa tre böcker följer samma mönster och i korthet kan man säga att de innehåller bra info om rasen för både SL och spelare.
SL: Givetvis skall bara de som spelar en av dessa raser få läsa motsvarande bok. Varje bok innehåller ett kapitel om rasernas hemligheter som du kanske vill begränsa, men i övrigt bör en spelare läsa allt om sin rollpersons ras.

Mundana, Asharien & Soldarn, Consaber
Dessa tre böcker är också fyllda av bra info till spelare och SL. Precis som med Ras-böckerna skall man som SL nog begränsa infon till de som berörs. Om man spelar i Asharien så bör inte spelarna läsa för mycket om Consaber.
SL: Betrakta egentligen dessa böcker som SL-only. Den info som spelarna behöver om de olika länderna finns i Spelarens Handbok (jävligt bra) och i längre form i Mundana. De andra böckerna kan man låta spelare läsa om deras rollpersoner kan anses behöva/besitta den infon.

Allt är givetvis endast i min ödmjuka åsikt.

/Duddmannen

HoBBiT

Veteran
Re: Böcker och stuff!

"Allt är givetvis endast i min ödmjuka åsikt."

Och det är en åsikt som jag djupt tackar för. :)
Kanske bäst att jag som SL säger till mina spelare att inte springa o köpa en massa EON böcker. /images/icons/smile.gif

Flash Back

Warrior
Re: Böcker och stuff!

Jag föreslår att du som SL läser igenom modulerna innan dina spelare gör det. Gör din egen bedömning av vad de skall få läsa och inte läsa.