Nekromanti Böcker och inlärning

Black_Ocean

Veteran
(Detta är till DoD v4. I de nyare upplagorna vet jag inte inlärning genom böcker fungerar)

Har länge gått och funderat på nåt bra sätt att sköta de där med att plugga till sig högre FV genom att läsa böcker. Följer man reglerna (t.ex Kaos väktare) får man plus på FV då man läser boken men själv tycker jag att det är ganska ologiskt. Som exempel kan man ta den Lintropiska handboken (finns i Kaos väktare). Läser man den så får man +4 på K. om Demoner, K. om Multiversum +1, K. om Demonicium +2 och Lintropi +6. Så här långt är det helt okej men problemet dyker upp då någon som har FV 36 i alla de där färdigheterna (överdrift, jag vet, men blir tydligare vad jag menar) får samma bonus som en person med FV 2 i samma färdigheter. De borde ju bli svårare att hitta mer kunskap ju högre FV man har men så är inte fallet om man följer reglerna.

Själv har jag funderat ut något som jag vill gärna höra synpunkter om. I grundreglerna finns det som kallas ensamträning. Har funderat att använda de reglerna då man läser en bok. Man skulle kunna få max ett visst antal EP av att studera boken (beroende på förståss vilken bok det är, Skolgeografi åk1 kanske skulle ge 10 EP och Necronomicon 100). Sen skulle mängden EP halveras för varje B man har i färdigheten.
Ex en bok om örten kan ge max 40 EP. Har man B1 så får man dessa 40 EP som max (efter minimum 40 veckors studier). Med B2 20 EP, B3 10 EP, B4 5 EP ...osv. En annan positiv sak med det här systemet är att man får EP konstant. Följer man reglerna pluggar man de månader man ska och sen får man FV-ökningen på en gång men med dessa kan kan man plugga bara nån vecka och endå få EP.

Ja...säg vad ni tycker och tänker. Kritik behövs för att få detta att fungera bra.

kangolen

Veteran
Hummm... Jag vet inte riktigt, men det du säger verkar ganska vettigt. Erfarenhetspoäng har vi alltid kört med vid ensamträning, men om man läser böcker brukar vi köra med plus i FV. Dock så är ju det dåligt då det blir ojämnt i förhållande till färdighetssorten (sekundär, primär, yrkesfärdighet...). Nåväl, kör med erf, det är bra, men att halvera...? hmmm vet inte riktigt kanske ett konstant avdrag på -5 för varje B FV istället för att halvera. halveringstanken gillar jag inte riktigt, det känns liksom lite väl. Nåväl, detta är väl inget svar egentligen, men skit samma. /Mutalisken på din frukostmacka

Acce

Veteran
Jag håller med dig, ändra +4 bonusarna till +X antal EP per steg. Dock har jag en synpunkt angånende minskningen av EP ju högre B-FV han har.
Sänkningen av EP som du föreslog är ju redan inbyggt i kostnads tabellen för att höja FV, dvs. en person får mindre FV ökning av att läsa boken, men får ut lika mycket information som en med mindre FV.

Man skulle också kunna vända på argumenten och säga att inlärningströskeln för en sådan bok är så hög att en person med lite FV inte kan tillgodo göra sig kunskaperna lika bra som en med högre FV... jmf. en låg- eller mellanstadie elev som skulle komma över boken Analys II alltså en matematik bok som används på universitetet.... hur mycket skulle han få ut av det jämför med exempelvis en gymnasie elev eller en student?

Feuflux

omjonasson.se
Spontan kommentar som kanske inte hjälper dig ett dugg:
Om en person har FV 36 har han kanske redan all den information som står i boken och borde därför inte få några +FV eller +Erf överhuvudtaget!

Annars låter ditt Erf-system smartare än en fast mängd +FV. Sedan kan man ju bråka om hur mycket Erf olika personer ska kunna tillgodogöra sig...

Black_Ocean

Veteran
Om en person har FV 36 har han kanske redan all den information som står i boken och borde därför inte få några +FV eller +Erf överhuvudtaget!

Han kan få...men mycket svårt. En bok som man kan få max 100 EP (unik bok som bara finns nånstans i nåt bortglömt underjordiskt rike) från kan en person med FV 36 (B-FV 9) få max 1 EP från med halveringssystemet. Så nästan omöjligt blir de /images/icons/grin.gif

Sedan kan man ju bråka om hur mycket Erf olika personer ska kunna tillgodogöra sig...

Jo...där är ett problem som jag även funderat på. Har funderat på någon form av modifiering beroende på vad man har för FV på läsa/skriva i det aktuella språket. Vet dock inte hur jag ska få det och bli lätt men välfungerande och logiskt

Rickard

Urverk speldesign
Hur man fixade det till DoD6 har det talats om en gång i tiden.. Det står nämligen inte i reglerna, så förslaget var att ta Eon regler för inlärning av böcker (Sök på forumet eller fråga i Eon-forumet för mer info)..

Men nu var det DoD4 det gällde..
I gamla äventyr (till EDD) så fick man erf för det man läste.. Säg 12 erf.. För en yrkesförmåga under 10 innebär detta +4.. För en yrkesförmåga mellan 10-14, +2.. o.s.v.
Enkelt, snabbt och det följer reglerna hur man förbättrar sig.. Man behöver alltså inte en massa nya regler för just inlärning av böcker.. DoD4 gjorde misstaget att det sade bara "ger +4 på ××××"..
Om man omarbetar det till de gamla reglerna så är det "ger 12 erf på ××××", eller +8 om det är en primär färdighet.

Om du vill ha en tidsplan för hur snabbt det går att läsa boken så säg × dagar per erf.. 1 dag förslagsvis varav kanske 8 timmar måste tillbringas varje dag för att få just det erf:et.

/[color:448800]Han</font color=448800> som fick ett felmeddelande (IExplorer kraschade) men han stängde den aldrig, utan flyttade den åt sidan och skrev/läste glatt på

Legioth

Swordsman
Det löses enkelt genom att man förutom att ge varje bok ett visst antal EP också bestämmer på vilken nivå den är, alltså hur högt/lågt FV man skall ha för att få ut något av boken. T.ex. skulle man då säga att för Analys II skall man ha mellan 16 och 20 i matematik...