Nekromanti Böcker och magnituder

MovinGalt

Warrior
En magiker får i början ett visst antal enheter att köpa alkemiska processer, inlärda besvärjelser osv. Om man dessutom är framgångsrik får man några som man har nedskrivna och ej inlärda än. Men kan man köpa böcker (för silver) som innehåller exempelvis besvärjelser eller ritualer i början (när rp:n skapas)?

Man kan väl köpa en bok som behandlar exempelvis matlagning i början, så varför skulle man inte få ha en som innehåller besvärjelser?

Orsaken till att jag frågar är att eftersom det står att man köper besvärjelse-skrifter för speciella enheter så kanske det inte går att köpa för pengar, etc.

Några svar, måhända?

/MovinGalt

Lontryuin

Veteran
Svaret på denna fråga är, som så ofta, om SL godkänner det. Det finns inget i reglerna som motsäger det, utan tvärtom nämns (eller snarare implieras) det ofta i exempel och sådant att det är comme-il-faut att handla med kodexar (som böcker om magi heter i en något förvanskad pluralfrom) bland magiker.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Jag skulle säga med en multipel på tolv på priset, ungefär.

Priset är ju som bekant sidantalet ·10 (om jag inte minns helt fel). Istället blir det då sidantalet ·120, eftersom att det är mycket svårare att komma över sådana skrifter.

MovinGalt

Warrior
Låter ganska bra...får ta och komma på ett koboldiskt sätt att känna mkt pengar i början av spelet... kanske "råka" slå 100 på Förmögenhet när SL är på toa... :gremwink:

/MovinGalt - som smider lömska planer i sitt inre