Nekromanti Böcker om AIs?

Ond bråd död

Swashbuckler
Finns det några bra böcker om Artificiella intelligenser? Jag söker både fakta och skönlitteratur. Blev så väldigt nyfiken på hur deras psyke skulle funka.

Tack

Gastono

Hero
"I, Robot" av Isaac Asimov är nog en titel som jag kan våga ge dig.
Jag har själv inte läst den men jag har hört bra saker om den.
Ett skönlitterlärt verk, du har säkert sett/hört talas om att den filmatiserades och gick på bio för ett tag sedan med Will Smith i huvudrollen om inte annat.

mcwolfe

Veteran
Nu vet jag inte vilken nivå du är ute efter, men en riktigt bra bok om AI och hur AI är uppbyggd är Artificial Intelligence - A modern approach av Russel och Norvig. Dock är den inget man läser som populärvetenskap utan den är ganska teknisk och djupgående.

McWolfe

Brior

Swordsman
Jag vill slå ett tag för Iain M Banks bok "The Excession" där de intressantaste personligheterna är jättelika rymdskepp med AI som inte bara är smarta utan även har egna viljor, konflikter, känslor och psykologiska mekanismer.

Organ

Out of time, out of mind
2001 av Arthur C Clarke känns så självklar att jag är förvånad att ingen tagit upp den än.

/Anders

G

Guest

Guest
Något som antagligen är bra om du vill ha fakta är att bestämma dig för vad för typ av AI du vill veta mer om, då jag gissar på att det ska vara en någorlunda "human" AI så tycker iallafall jag att du ska kolla upp olika neurala nätverk (tyvärr kommer jag inte ihåg några specifika namn, för standard NN är rätt usla) samt fuzzy logic, om du tänkt skapa något själv så är ett förslag att kombinera olika för att slippa slöseri med processorkraft.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Förutom de som tidigare rekommenderats (framför allt Iain M Banks Excession) tänkte jag rekommendera novellsamlingen Axiomatic av Greg Egan. Gregs noveller kretsar ofta kring teknikutveckling och hur den påverkar människorna. Intressanta tankar om artificiell intelligens finns i novellerna Learning to be me och A Kidnapping. AI har även en tämligen central roll i hans romaner Permutation City och Diaspora.

Sedan kan du läsa Gödel Escher Bach av Douglas R. Hofstadter också.

/tobias

Organ

Out of time, out of mind
Sedan kan du läsa Gödel Escher Bach av Douglas R. Hofstadter också.
Nu var det visserligen ganska många år sedan jag läste den men det var väl inget om AI där? :gremconfused:

/Anders

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nu var det visserligen ganska många år sedan jag läste den men det var väl inget om AI där?
Då läste du den slarvigt. :gremwink: Jag skulle nästan (men inte riktigt) säga att den bara handlar om AI, även om det tar ett tag för den att komma dit. Mot slutet kan man läsa en hel del om intelligens (både artificiell och annan). Nu var det rätt länge sedan jag läste den också, så det kan vara mer i mitt minne än i boken.

/tobias

Organ

Out of time, out of mind
Då läste du den slarvigt.
Uppenbarligen. Jag får försvara mig med att det var närmare femton år sedan jag ens tänkte på boken, än mindre läste den. :gremgrin:

/Anders

Erufailon

Swordsman
håller med zorbeltuss
läser just nu artificiella neurala nätverk, tyvärr har jag inga råd om böcker för vår huvudbok är e tt kompendie.

G

Guest

Guest
Re: Böcker om AIs?[OT]

läser just nu artificiella neurala nätverk, tyvärr har jag inga råd om böcker för vår huvudbok är e tt kompendie.
Får man fråga, var du läser det?
Tänkt börja läsa det till hösten, på filosofi GU om just NN.