Nekromanti Böcker om drömmar? Både rollspel och vanliga

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej!

Jag behöver tips på rollspelsböcker som behandlar drömmar. Och vanliga böcker om drömmar som ni tycker är bra.

M.

Widde

Warrior
På rak arm kommer jag bara på det franska La Méthode du Docteur Chestel, R. Talsorian Games "Dream Park" (som verkligen är ett gränsfall -- jag vet) och "Morpheus" från Rapport Games. Samtliga är OOP. Rollspelet a/state från Contested Ground Studio har jag inte sett själv, men enligt uppgift så är det till viss del inspirerat av China Mièvilles böcker om Bas Lag och The Bridge av Iain Banks. The Bridge är ju för övrigt en bok som utspelas på en slags drömnivå.

Jag skall se om jag kommer på ngt mer.

- Widde

edit: extremt korkade html-missar

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
a/state

Rollspelet a/state från Contested Ground Studio har jag inte sett själv, men enligt uppgift så är det till viss del inspirerat av China Mièvilles böcker om Bas Lag och The Bridge av Iain Banks. The Bridge är ju för övrigt en bok som utspelas på en slags drömnivå.
Att basera ett rollspel på så fina saker är ett lysande drag. Tyvärr såg spelet ganska trist ut när jag bläddrade i det i ungefär en minut på LinCon. Bilderna såg datorgenererade ut och rimmar inte alls med den stämning som beskrivs i texten. Jag lyckades inte omedelbart få grepp om vad det handlade om och dessutom kostade det alldeles för mycket.

/tobias

Staffan

Myrmidon
Jag har för mig att Mentalist's Companion till Rolemaster har en del jox om olika sätt att spå framtiden på, inklusive drömtydning. Jag är dock inte helt säker, eftersom jag mest bläddrade förbi de delarna för att komma till de mumsiga klasserna och spell-listorna.

Rickard

Urverk speldesign
Medan jag smurfade omkring på www.rpg-awards.com så kom jag in på Piggames hemsida.. Där fann jag rollspelet Dreamwalker.. Jag vet ungefär lika mycket som du om det spelet efter att du läst lite om det..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tipsar om att Piggames har några nerladdningbara rollspel som är gratis

Pom

Swashbuckler
Fick syn på boken "The Politics of Dreaming in the Carolingian Empire" (av Dutton). Skall vid tillfälla låna den av den anförvant som precis köpt den, men den verkar handla om nedtecknade drömmar från det tidigmedeltida Frankerriket, och hur de diskuterades och användes av lärda men.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: a/state

Bilderna inte bara ser datorgenererade ut, de till och med är det. :gremsmile: Dessutom är layouten ganska trist, och boken är mycket riktigt hutlöst dyr, över 400 spänn trots konventsrabatt har jag för mig. På tillverkarens hemsida kan man ladda hem en ganska tjock introduktion till spelet, och det lilla jag har läst har nog främst gjort mig mindre sugen på att köpa spelet. Men det påminner om Staden, och Storuggla gillar det, så det står på min lista över intressanta spel som kanske ska införskaffas någon gång i alla fall. (Det är nämligen så att alla spel som Storuggla gillar (utom Traveller och Hero Quest eller vad det heter) kommer jag alltid på att jag skulle vilja skaffa, förr eller senare.)

/Dimfrost