Nekromanti Böcker om shamaner/auror/spiritism

Rickard

Urverk speldesign
Håller på lite hobbymässigt att skriva om shamaner och andevärlden till DoD men jag frågar här för att få lite tips på böcker/hemsidor om shamaner, auror och spiritism som kan ge mer insperation till mig..
Vill inte veta så mycket om chackra men mer om New Ages auraläsning och samernas shamanism (för de har de väl?) och spiritism i allmänhet..

Själv har jag försökt söka på nätet, men förgäves.. Visserligen har jag bara letat efter aura.. Jag har även kollat lite under beteckningen Dop i bibliotek. Jag har stött på boken "Naturligt övernaturligt" av Poul Fersling.. En uppslagsbok om övernaturliga saker.. Rekommenderas om du är ute efter väldigt intressant läsning..

Lägger in en liten textsnutt som baseras på det som jag hittintills skrivit om auror..

<TABLE ALIGN=center WIDTH=80% BORDER=0><TR><TD><HR>Den unge lärlingen trodde inte sina ögon. Den mäktiga uppenbarelsen av den jättelika draken 300 meter framför honom fick lärlingen darra av vördnad. ”Magnifikt, inte sant?”, log shamanen. ”Testa nu att gå in i astralplanet innan den beger sig iväg.”
Han gjorde som han blivit tillsagd. Avslappningen och koncentrationen var enklare nu. Astralplanets gula och rosa färger mötte honom när han slog upp ögonen. Han motstod impulsen att titta på sin mästares aura, utan blickade bort mot draken. Ett virrvarr av olika färger rörde sig långsamt runt draken, precis som hos människor, men lärlingen noterade även det silver som rörde sig och blandades med de andra färgerna.
Draken fällde ut sina gigantiska vingar och skakade på dem. Den tog ett hopp upp i luften samtidigt som den började slå med sina kraftiga vingar. Auran började pulsera kraftigt och ändrades till att få en dominerande grön ton. Lärlingens mage drog ihop sig och han kände hur hans ögon tårfylldes av överväldigande. Uppfylld av den storslagna synen stod den unge mannen leende och tittade på drakens aura och dess astralspår som den lämnade efter sig i luften. Men nu lade han märke till de bruna fläckar som smutsade ner det gröna.
”Han är sjuk.”, sade lärlingen. ”Mmmm.”, instämde shamanen dystert.
<HR></TD></TR></TABLE>

/[color:448800]Han</font color=448800> som undrar om han kanske överdrivit drakens storslagenhet i texten

Auror

Jag har läst en del böcker om dylikt och kan kanske komma med en del information. Men observerar att det finns en massa olika böcker därute och alla verkar ha olika syn på saken så detta är bara de delar jag valt att komma ihåg (mest för att använda i rollspel /images/icons/wink.gif).

Auror brukar normalt inte röra sig utan vara relativt statiska. Det finns olika lager/nivåer på Aurorna. Den första är i princip bara en avbildning av den fysiska kroppen (eller kanske egentligen tvärtom) och är bara ljus utan färg. De nästa börjar innehålla färger.

Hur många auror utövaren kan se beror på talang/träning. En del påstår att de 2 första aurorna kan (nästan) alla lära sig att se men att de resterande i princip kräver medfödd talang eller en slags andligt öppnande. Den första ska vara enkel, det tar typ 10 minuters experimenterande framför spegeln att komma in på rätt spår. Men det är frågan om det man får fram verkligen är en Aura eller en synvilla. Jag har testat och även om jag ser något så är jag tveksam om vad det verkligen är.

När man tittar på auran så läser man mestadels av aura runt och ovanför huvet. Man kan titta på färger, storlek och form.

Det finns också andra sätt att "läsa av" aura än att titta. Man kan känna med handen, använda pendel, använda slagruta, etc. Man kan också bara känna den (med sjätte sinnet, intuition, eller vad det nu är) vilket verkar vara vad de duktigaste påstår sig göra. Exempelvis så sitter man mittemot varandra och typ mediterar (inte djupmeditation) och den som läser bara känner hur auran är. Vet inte hur jag ska beskriva det, inte precis något jag har gjort.

Auran kan bli större och mindre beroende på vilken form personen är i och vart man står (positiv/negativ plats). En dominerande person kan dominera en annans aura.

Sjukdomstillstånd (överkänslighet och psykiska sjukdomar främst, men även annat) kan bero på att det finns obalanser i aurorna. T.ex. kan aurorna vara förskjutna åt något håll eller i allvarliga fall kan ordningen på aurorna ha rubbats (tex nivå 4 ligger utanför nivå 5).

Fysiska sjukdomar kan återspeglas i auran.

Det är svårt att särskilja chakror och aura eftersom de liksom hör ihop. Chakrorna sitter i auran. Det är även svårt att skilja på meridianer, ki, qi, akupunkturpunker etc från aura. Begreppen används så olika så betydelserna flyter samman.

Allt och alla har auror, men alla har inte alla nivåer om jag förstått det rätt. Vissa mineraler kan ha auror som påverkar människor på olika sätt.

Fråga gärna om det är något specifikt du undrar över, jag kanske kan svara utifrån min mycket luddiga bild.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Auror

Får tacka för svaret och för erbjudandet, men jag vill mest läsa lite om auror för att få insperation.. Har även jag stött på att flera beskrivningar på om auror, en skrev t.ex. att de rör på sig.. Har även läst om en som kunde "skjuta ut" ett astralspår mot ett föremål som han koncentrerade sig på, som andra mätte upp med slagruta hur stor den var (1,5m i diameter har jag för mig, som avtog efter 1-3 timmar)..

Slutresultatet tror jag kommer bli en massiv blanding av allt jag läst, men mestadels sådant som jag själv kommit på.. Man ska kunna läsa av andras auror genom att titta på hur den uppför sig och vilka färger som är dominerande.. Inte precis som auraläsningen "funkar" i verkligheten.

Här ett ett utdrag (c:a 50%) av mina anteckningar på datorn. Titta gärna på de färger som draken hade i sin aura (eller hur astralplanet såg ut) samt kommentera om mina tankar är helt åt h-e/stereotypiskt..

<CENTER><TABLE WIDTH=90%><TR><TD><HR>Öppen/lycklig: Stor aura.
Sluten/sorgsen: Liten aura.
Nyfiken: Auran slänger ur sig "tentakler". Jmf eldkaskaderna solen slänger ur sig. Barn har oftast denna auratyp.
"Tät" aura: Hög PSY. Låg PSY innebär då givetvis svagare aura.
Snabbt virvlande: Stressad, upprörd.
Stilla:
Ryckig:
Pulserande: Utövar magi.
Matta färger: Utsliten, trött.

Aurors färger:
Auror består av flera olika färger som virvlar/flyter runt varandra i olika färger. Motsols för män och medsols för kvinnor(??). Ointelligent djur har bara fåtalet färger i sina auror då dessa inte är lika komplexa som t.ex. människors eller hobers.

Grönt: Övernaturligt inflytande på sig (magi/demonisk)
Rött: Kärlek.
Brunfläckigt: Sjukdom/förgiftning.
Guldskimrande runt färgerna: Magiker. Ju bättre magiker desto mer skimmer.
Silverskimrande runt färgerna: Hjälte. Ju större hjälte desto mer skimmer. Ingen skillnad på goda eller onda hjältar.
Silver: Övernaturlig förmåga (vild förmåga, gudagåva).
Gult: Fridfullhet.
Blått: Hat.
Rosa: Lycka.
Lila: Sorg.
Turkos: Längtan (hunger, längtan efter person eller t.o.m. föremål).
Svart/grått: Finns inte i (de levandes?) auror.

En kul sak.. Eld. Den är ju en blandning mellan rött, gult och orange - Kärlek och lycka.. När häxor är i närheten är däremot elden blå - hat.<HR></TD></TR></TABLE></CENTER>

/[color:448800]Han</font color=448800> som tycker shamaner måste bli illamående av att se ett pågående slagfält när de är i astralrymden (många varelser, många stressade, många färger)

Har även läst om en som kunde "skjuta ut" ett astralspår mot ett föremål som han koncentrerade sig på, som andra mätte upp med slagruta hur stor den var (1,5m i diameter har jag för mig, som avtog efter 1-3 timmar)..

Det kallas psi-spår. Vem som helst kan lägga upp sådana, det är bara att koncentrera sig på ett föremål eller person. Det svåra är att mäta det. Jag har experimenterat lite med slagrutan och lyckats någon gång men inte ens i närheten av tillräckligt ofta för att det skulle vara statistiskt bevisbart. Har en kompis som är mycket bättre på det dock och han lyckades hitta sin stulna cykel.
(rekommenderad läsning: "Psi-spåret" av Göte Andersson)

Om du är intresserad av slagruta så finns det en hel del intressanta linjer nära forntidsminnen, de skulle mycket väl kunna användas i rollspel.
(rekommenderad läsning: "Jordstrålning, Hälsa och Forntida Vetande" av Dan Mattson)

Vad gäller färgerna så finns det så många sätt att se på det så det finns inget rätt eller fel. Men ofta betyder en färg många saker. Tex rött: kärlek, liv, energi, viljestyrka, temperament, värme, andlig styrka/energi.
Det kan också ge dig en möjlighet att skilja på skickliga och dåliga auraläsare. Den dåliga kanske får fram att färgen är röd men har svårt att veta vad det betyder medan den skickliga genast ser att det är för att han är kär.

Du kan ju skilja lite på aurorna på olika raser om du vill. T.ex. kanske dvärgen har lite metallskimmer eller nåt. Hoben har pastellaktiga färger medan alvernas auror är så ljusstarka att de är svåra att titta på.

Rickard

Urverk speldesign

"(rekommenderad läsning: "Psi-spåret" av Göte Andersson)"
Du menar den tunna bruna boken med ISBN 91-970972-8-4 som ligger 3 dm till höger om mig? /images/icons/smile.gif Det var där jag läste om det.. Men var faktiskt inte riktigt vad jag var ute efter, fast den gav ändå några intressanta punkter till mina anteckningar..

"Vad gäller färgerna så finns det så många sätt att se på det så det finns inget rätt eller fel. Men ofta betyder en färg många saker. /.../ Det kan också ge dig en möjlighet att skilja på skickliga och dåliga auraläsare. Den dåliga kanske får fram att färgen är röd men har svårt att veta vad det betyder medan den skickliga genast ser att det är för att han är kär."
Aah.. Det hade jag inte tänkt på.. Tyckte själv att det var lite beige att bara ha en betydelse per färg.. Väldigt bra synpunkt det där med bra och dåliga auraläsare..

"Du kan ju skilja lite på aurorna på olika raser om du vill."
Ytterligare en sak som kommer till mina anteckningar.. /images/icons/smile.gif Fast det kan bli lite jobbigt om att lista alla varelser.. Både för mig och för SL som vill läsa och använda det jag skrivit..

/[color:448800]Han</font color=448800> som önskar att han inte bodde på landet så att han kunde besöka biblioteket oftare

Rickard

Urverk speldesign
Re: Förslag

"Jag tycker inte att demoner skall ha någon aura, det skall inte på magisk väg kunna avgöras om de ljuger eller vilket sinnes tillstånd de har."
Det där var bara mina anteckningar så jag inser missförståndet.. Vad jag menade var "Magiskt eller demoniskt inflytande på sig".. Inte att varelsen var demon eller magiker..

Sinnestillstånd tänkte jag att auran kunde avslöja, men inte tankar.. Så man ska inte kunna avslöja något om en person ljuger.. Tackar för synpunkten..

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte bestämt om demoner (eller alver) ska ha auror