Nekromanti Böcker som bygger på rollspel

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag vet inte om det har varit uppe till debatt tidigare men i alla fall. Here I go again.

Jag är medveten om att det i det stora landet bortom massa vatten har varit en smått tradition att skriva böcker före eller efter ett rollspel. Jag vet inte riktigt vilket som är vanligast. Boken först, därpå rollspelet eller rollspelet först och boken efter... Dessutom har ju de där över stora vattnet också förmågan att göra rollspel på tv-serier (Buffy som jag bara kom på så här i huvudet) och filmer (Star Wars dah).

Nåja, jag skulle vara jätteroad av att få ett klargörande vilket som kom först i olika rollspel och om jag bara fått om bakfoten vad det gäller vilka böcker och nu tänker jag inte nämna några författare/rollspel/böcker.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="blue">/images/hr.gif</td></tr></table>

Nåja, nu kommer anledningen till att jag kom att fundera i de här riktningarna. Just nu sitter jag och "korrläser" en av de här "rollspelsbaserade" böckerna. Jag tänker inte nämna vem som är författaren (det är upp till vederbörande att tala om det) eller vilken värld det baseras på.

Vi kan dock konstatera att det är en svensk historia och därigenom är det bara att konstatera min nästa tankefråga.

Sedan Svensk rollspelskulturs genomslag så misstänker jag att det finns åtskilliga ickepublicerade (och då menar jag i bokform, icke tidning eller nätform) noveller och romaner som utspelas i olika rollspelsvärldar. Men få publicerade och det är först nu de senaste åren som ett litet uppsving kan skönjas.

Andreas Roman, Drakväktare 1998
Andreas Roman, Dräparen 1998
Andreas Roman, Demonen 1999
Dan Hörnings Svärdsspel i Hadarlon 2000
Erik Granströms Svavelvinter 2004 (? Jag hittade inte boken för tillfället
Tobias Landström, Korset och Tronen ?
Andreas Roman, Vargen och Kättaren ?
Dan Hörnings Stormens Vandrare 2006
Henrik Örnebring, Blodsmak, ett fall för Sennja Maler 2006

Ser ni som jag en viss trend. De som ger ut flest rollspelsbaserade böcker verkar vara... Neogames!?

Är det så här bara för att de övriga anser att man inte kan tjäna pengar på böcker (oavsett format), eller beror det på att ingen skriver böcker som anknyter till genren?

Hur skulle rollspelssverige förändras om fler romaner blev publicerade? Finns det någon marknad? Går det att skapa någon marknad?

Många frågor som jag själv grunnar på. Inte för att jag personligen kan påverka det hela... utöver att köpa böckerna, men det är en gest i det lilla trots allt och ... ja, jag gör det ju ändå. Med undantag av att jag inte haft pengar på sååå länge såååå, vilket gör att tre böcker ovan saknas... Men å andra sidan så finns ju inte så många rollspelsbaserade böcker i Sverige så. :gremsmile:

För egen del inbillar jag mig att det skulle hända mer i det Svenska rollspelsklimatet än det gör om fler romaner kom ut. Någon klagade någon gång på att det är alldeles för mycket stämningstext i rollspel nuförtiden och tja, om den energin istället kanaliserades till stämningsfyllda romaner eller noveller istället så kanske...

Nåja, detta var lite tankar och frågor... och Ja, jag tror inte det skulle göra underverk med fler böcker, men det kanske skulle öka försäljningen för förlagen i alla fall. (håller tummarna)