Nekromanti Böcker som jag skäms för att jag inte har läst

God45

#PrayersForBahakan
Böcker som jag skäms för att jag inte har läst:

Don Quixote - Jag kan inte motivera mig själv till att plocka upp den bara. Och motherfucker, jag har läst och älskar Le Morte D'arthur. Det här borde vara en perfekt bok för mig.... men nej. Och jag skäms lite för det.

On the Road - Jag kan inte läsa den, jag har försökt flera gånger men jag kan inte komma in i sättet Jack Kerouac skriver. Nu, missförstå mig rätt, beat generationen suger. Holy fuck, människorna som såg det här som sin generations röst är värst. Men hur ska jag kunna säga det till dem ärligt utan att ha läst deras självvalda manifesto?

The Foundation serien - Jag älskar sci-fi. Jag älskar Asimov. Och varje gång jag börjar läsa en ny bok och den inte är Foundation gömmer jag mig från dess blick där den står oläst i min bokhylla.

Vad skäms ni för att ni inte har läst?

luddwig

Lawful evil
Alla olästa böcker jag har hemma. Framför allt ett par tjocka volymer med Robert E Howards samlade verk.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det finns nog ingen bok jag skäms över att inte ha läst, däremot finns det några böcker som jag känner att jag borde ha läst, främst Bibeln och Koranen. Inte för att jag är speciellt intresserad av innehållet, utan för att förbättra mina möjligheter att slå det i huvudet på personer som anser att det som står där är viktigt, sant och relevant, och att andra bör anpassa sig efter det.

Jag skämdes försås när jag dök upp på ett seminarium i litteraturvetenskap utan att ha läst Candide av Voltaire (för att jag fått för mig att vi skulle läsa den till nästa vecka) och det visade sig att jag trots detta kunde diskutera boken bättre än många av de andra seminariedeltagarna, enbart baserat på vad jag läst om den. (Jag har läst den nu.)

Cybot

Mest spelbar
Det enda jag skäms över är böcker som jag faktiskt har läst.

Ingen skam alls över att jag sa "fuck you Rysk realism" efter hela brott&straff och 90% av Krig och Fred.
Att jag däremot har läst 6 böcker skrivna av Terry Goodkind...det är skämmigt.

Jocke

Man med skägg
Att jag bara läst två eller tre Borges noveller men ändå pratar om honom som att jag var en expert och han var en av mina favoritförfattare är pinsamt.

Gravitationens Regnbåge har jag haft stående i bokhyllan i alla fall sen jag flyttade hemifrån (kanske längre) och den är lika oläst idag som då.

Lupus Maximus

Tekniker
Jag har aldrig förstått det där med att skämas för att man inte läst en bok. Speciellt inte skönlitteratur. De skall avnjutas när man har tid och lust, och saknar man det ena eller det andra skall man inte läsa boken.

Cybot;n257163 said:
90% av Krig och Fred
Ibland funderar jag på om man att starta en klubb som heter "vi som valt att läsa om Krig och Fred". Men jag gissar att det potentiella medlemsunderlaget är ganska skralt... :rolleyes: :p

Khan

Kondottiär
Robin Hobbs hela samlade boksvit. Det är banne mig pinsamt att jag hört så mycket gott om den, velat ta mig an fantasy igen så länge och vet att jag med 99% sannolikhet kommer tycka om den, men ÄNDÅ inte tar mig för att börja läsa. Det skäms jag för.

Annars är det mest politisk litteratur. Jag har varken läst Marx, Burke, Mill eller Piketty. Men jag har läst Reinfeldt. Jag vet inte vad jag borde skämmas mest för.

zonk

muterad
Jocke;n257164 said:
Gravitationens Regnbåge har jag haft stående i bokhyllan i alla fall sen jag flyttade hemifrån (kanske längre) och den är lika oläst idag som då.
Har försökt mig på den och ja, jag tappade sugen nånstans kanske 1/4 in. Det blev liksom som nån slags lång anekdot utan poäng som bara rullade på i nån slags röra. Jag har för mig att det var nån i Svenska Akademin som sa att typ, om man känner för att dumpa en bok halvvägs så ska man göra det. Det stör verkligen mitt ordningssinne att göra det, men samtidigt så känns det så jävla rätt att dumpa en bok som man inte får ut nåt av. Det är nog bättre så, ändå.

Ja. On topic, så skäms jag nog mest för de där böckerna jag fått i present, ibland rentav önskat mig specifikt, som jag ändå inte orkat ens försöka läsa. De där hyllvärmarna som man kanske borde testat men som man inte riktigt har nån entusiasm för. De med potential, men som man inte orkar ge en chans. Däremot är det bara gött att ha en massa böcker man är sugen på att läsa, ett sånt lager gillar jag bara att ha. Det var en bit av mitt liv när jag läste om en jäkla massa böcker pga brist på uppslag på bra nya att läsa, och det saknar jag inte ett dyft.

LordMarlowe

Veteran
God45;n257129 said:
Don Quixote - Jag kan inte motivera mig själv till att plocka upp den bara. Och motherfucker, jag har läst och älskar Le Morte D'arthur. Det här borde vara en perfekt bok för mig.... men nej. Och jag skäms lite för det.
Som min lärare på grundkursen i litteraturvetenskap brukade säga: "Don Quijote, det är ju inte en bok. Det är en möbel."

zonk

muterad
LordMarlowe;n257185 said:
Som min lärare på grundkursen i litteraturvetenskap brukade säga: "Don Quijote, det är ju inte en bok. Det är en möbel."
Tyckte ändå den var rätt mysig och lite småskoj ibland med! Men ja, det var ju inte ett rackabajsarns tempo precis hela tiden.