Nekromanti Böcker till Modern?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Har nyligen införskaffat D20 Modern, grundbok och Menace Manual, och ser fram emot att få jaga mina spelare genom övergivna industriområden med schäfrar osv. Till detta räcker dessa två böcker mer än väl... men visst har man väl en liten köpdjävul i sig! Har ni erfarenheter av några flera böcker till Modern (eller DnD för den delen) som ni vill dela med er av? Någon ni kan rekommendera?

Själv är jag mest intresserade i lite mer "realistiska" scenarion (om man nu får säga så om nåt med D20-motorn... :gremwink:) så jag hoppas på att få se lite schysst grejer utan en massa drows och semi-intelligent klegg!

[OBS: Zeppelinaren nedan är bara med p.g.a. nyhetens behag.]

:zeppelinare:

Duddmannen

Hero
Urban Arcana

Visst kan man tycka att spells inte borde vara med i Modern, men jag hävdar ändå att denna bok är bland de bästa som skrivits till d20 alla, repeterar: ALLA, kategorier. Hela idén med d20 Modern är så bizarrt bra att man häpnar. Urban Arcana visar ytterligare dimensioner till detta, i mitt tycke, bästa d20-spel. Bättre än D&D. No kidding.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Urban Arcana

... Men är det inte bara Shadowrun med snyggare illustrationer och tryck?

Urban Arcana, Arcana Unearthed, Unearted Arcana - det är ett under att spelbutikerna får de produkter de beställer.

chrull

Storuggla

Champion

"Men är det inte bara Shadowrun med snyggare illustrationer och tryck?"

Nix. Shadowrun innehåller nämligen en spelvärld. Det gör inte Urban Arkbana, det innehåller nya jobb, mer fötter, mer raser (gnom!)i kapitel ett, i kapitel två utrustning, kapitel tre går in på spells, fyran på magiska föremål, femman ger dig spelledartips, sexan spaltar upp organisationer (Swiss Juncture of Gnomes), sjuan går ut starkt på monster, nian ger dig tips p hur ku kan korsa D&D och Ubans Ark, tio ger äventyrsförslag och kartor rippade från Millenniums End och sen var det slut.
Va? Kapitel åtta då, säger ni? Jasså... kapitel åtta. Kapitel åtta är tjugiofyra sidor med försklag på hur man ska göra om man vill spela i sin hemstad och hur man hittar på en stad från noll.
Observera att ingenstans finns det en världsbeskrivning. Ingenstans finns det förklarat hur folk reagerar på monstrum eller om staten vet om att det finns gnomer (för det är hela grjeen, monstrum och andra än människor ser ut som människor för vanligt folk).
Detta i en bok som det står "Campaign Setting" på framsidan av. Fy för den lede, vilken blåsning. Det enda bra med den här boken är att det nu är officiellt från WotC att alla female drows har stringtrosor som syns ovanför byxorlinningen. Det är så de ser ut på bilderna i alla fall. Det känns rätt i alla fall.

Storuggla, sunkbok!

chrull

Stockholm Kartell

ahaaaaaaa

jag lurades av Campaign Setting-grejjen och trodde att Urbana Arcana var en värld.

men då har jag lärt mig nått nytt idag då. bortsett från att välja mindre moduler när man kompilerar test-kernels... (hållt på sen kl 13 nånting. fortfarande inte i närheten av att vara klar verkar det som...)

chrull

Staffan

Myrmidon

En rätt väsentlig skillnad är att UA är "nutid" (med lite modifikationer) medan Shadowrun är cyberpunk. En annan rätt väsentlig grej är att alla vet om det där med magi och så i Shadowrun, medan det är dolt i UA.

Feliath

Swashbuckler
Det överlägset bästa supplementet till d20 Modern torde vara Polyhedron #160 (som sitter ihop med Dungeon #101), som innehåller den eminenta minisettingen Iron Lords of Jupiter. Den är äckligt kul om man tycker om böcker i John Carter of Mars-stil, och den människa som inte gillar Grollerna måste tydligt vara en känslokall hamsterstrypare.

Jag tror det fanns lite mer Iron Lords-dinkel i #161 också, men den har jag inte.

/Feliath - Dungeon-delen är tyvärr avskräde

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Real Life Roleplaying

Jag får väl tipsa mig själv om mina fynd (och indirekt alltså även er! :gremwink:). Jag har sett till de här böckerna tidigare men "återupptäckte" dem nu i natt.

Holistic har en serie de kallar Real Life Roleplaying där det hittills finns tre släpp; bakgrundsböcker som handlar om Afghanistan, Colombia och Somalia. En fjärde släpps i dagarna och behandlar FBI.

Afghanistan d20. Hahaha! "Ut och skjuta kameljockeys istället för att offa spetsöron när man skall levla?" Eller...? Nej, det är inget skämt.

Afghanis are not orcs with assault rifles, green berets are not paladins, and nobody has resurrection spells. All the combatants have real motivations, usually based on doing what they believe is right.
Så skriver Holistic på sin hemsida (läs hela stycket "Why Afghanistan: D20?" om andan faller på: http://www.holistic-design.com/News/WhyAfganistan.html )

Jag tycker det känns väldigt fräscht på nåt sätt. Inte bara det faktum att de är amerikaner med vis självdistans utan också att en speltillverkar tar sig för att göra något mer av sina resurser än att släppa "bara ännu ett Science Fjantasy"-spel. Jag välkomnar dessa släpp och ger dem en liten applåd i min stillhet. Dessa kan bli köp för min del.

Fler böcker i "verkligheten"? Hogshead Publishing, mest kända för Warhammer Fantasy Roleplay, har ju ny ägare och nya produkter. Deras linje heter "Crime Scene" och har säkert tagit en god del inspiration från den framgång som TV-serien CSI har fått. Böckerna som finns än så länge är Police Investigation och The Mob - vad dessa innehåller kan vi nog gissa oss till?

Verkar finnas en del andra intressanta grejer där ute också - en bok som jag kommer sikta på att få tag på hyffsat snart är Digital Burn, en helt vanlig Cyberpunk-setting till D20 Modern. Ingen magi, inga drows, ingen Palm of Gargantuan Corruption. Gött! :gremcool:

Såja... nu har jag väl sagt nog med onödiga grejer. Spela på!

Melkor

Veteran

Ni kan spana in http://www.rpgnow.com/ (klicka på Modern D20 till vänster) de har en hel del böcker (PDF) som ger lite mer underlag till er d20 Modern Värld. Själv har jag faktiskt köpt ett antal produkter:
Modern Player's Companion, Volume One
Modern Player's Companion, Volume Two
(dessa två innehåller lite mer Feats, Advance Classes etc)
Blood and Fists: Modern Martial Arts (här hittar man ALLT om Martial Arts, tror jag)
Blood and Guts: Modern Military (här httar man ALLT om någon spelare vill bli militar eller om SL leder en kampanj med inriktning på militärer)
Blood and Guts: War on Terror (ja, Advanced Classes, såsom Terrorist, SWAT-team etc. Allt som har med terrorism att göra)

Jag tycker att det är ganska överkomligt med 5-9 dollar för dessa produkter.

De är egentligen bara mer lull-lull till Wizards orginalböcker, men det skadar ju aldrig.

//Galastro