Nekromanti Böcker?

Doda

Veteran
Det står i grundregelboken om hur man lär sig en färdighet/höjer färdighetsnivån i en färdighet genom att läsa böcker. Jag har dock aldrig hittat några exempel på vilka böcker som kan tänkas finnas, även om det finns regler för hur lätt det är att komma över en viss bok...
Inte ens M&M nämner några kända formelsamlingar eller exempel/mallar på formelsamlingar eller andra böcker(som ju är ganska viktiga inom magi). Hur gör ni när en spelare letar efter en bok på ett visst ämne? Är det upp till spelledaren att improvisera fritt?

/
Doda

The_shadow

Warrior
jag (som SL) brukar improvisera det mesta, tycker det blir bättre flyt då... enda nackdelen är att man får en satans huvudvärk efter 4-5 timmar...

när det gäller böcker så Improvisera. (såvida de inte skall hitta en specifik bok)

Jo då, de flesta böcker är handskrivna och finns knappt i kopior, så, det blir lite svårt för spelarna att leta efter en specifik bok.
Så improvisera bara, hitt på nått

The_shadow

Warrior
fasen, fick jusst en idé, nästa äventyr jag spelleder skall spelarna få söka efter en bok, problemet är bara att det finns ett 10tal kopior på den utspridda lite över allt, men det stora problemet är att alla är olika och det finns bara en riktig och spelarna vet inte vilken :gremgrin:
de behöver dessutom ha tag i en magiker som kan utföra en ritual som står i boken. (den står i alla fast olika) de får bara 3 försök på sig, och tar de fel bok så dör magiokern, misslyckas de med uppdraget kommer de råka RIKTIGT illa ut :gremgrin:
naturligtvis kommer allt ske under tidspress... kanske får de även söka efter lite andra saker, ex artefakter (som dock bara går att använda till en sak och en gång)
fy vad elak man kan vara :gremwink: