Nekromanti böjda svär!!

congor

Veteran
/images/icons/sad.gif varför finns så få böjda svärd i mundana.. är det bara de 2 sablarna i boken som existerar. om man jämnför mundana med vår värd när det gäller rustningar och vapen så hittar man ju många likheter bland dem, så att en jämnförelse går att utföra. är smederna i mundana inte tillräkligt bra för att göra böjda svärd eller är det bara så att de inte tycker att de behövs. fast det är ju inte svårare att göra böjda klingor, till och med tirakerna kan göra sablar.

faktum är att om man böjer klingan bakott så resulterar det i att hugget dras ut och fördelas likt en båge, och huggverkan blir större. detta ger ingen högre effekt på rustningar eftersom träffytan behöver vara mindre för att rustingen ska penetreras. men på orustade och lätt pansar får det fördel.

så varför har man inga böjda svärd. ska man inte ha olika vapen för olika användning? detta stör mig att det fattas.

om ändå inga ska ha böjda svärd så kan väl ändå alverna( som har den mest avancerade svärdsmidnings tekniken) använde böjda svärd av cerwalan modell och niamh. och i och med att de är klädda lätt eller bär lätt rustning skulle vapnet vara ypperligt alverna imellan. men inte bara det, utan de är också smäckra och vakra och skulle passa dem som har de flesta och mest avancerade svärdsstridskonsterna..

om man nu skulle specialtillvärka ett böjt cerwalan så borde skadevärkan modifieras. hugg borde vara +1 eller nåt. men stick -1. det borde fungera.. och beroende på hur mycket klingan är böjd så borde huggvärkan modifieras. men max +2-+3 eftersom man inte kan ha den böjd hela vägen till handtaget.

man måste då också tänka på att tyngdpunkten flyttas. så reglerna för anorlunda tyngpungt borde användas för dem som inte har det som moment i sin stridskonst eller nåt.

nå vad tycker ni. kom med synpunkter,,

Duddmannen

Hero
Böjda svärd

Ok, en sak i taget då:

1. Angående Böjd Carwellan
Cinneach heter det krökta svärd som Léaramalverna skapat. Det är framtaget som ett alternativ till Carwellan och om det kan man läsa i Alver - förbannelsens folk och i Krigarens väg.

2. Så få böjda svärd i Mundana
Alhak, Obehzan(kallas Mûhadinsabel i grundreglerna), Jargsabel, Cinneach och Tiraksabel blir fem(5) olika krökta svärd. Kolla i Krigarens väg.

Om det nu stör dig att det fattas krokiga vapen så är det väl bara att sätta igång och böja svärd då. Så kör med reglerna du nämnde, det verkar ju som om du vet vad du snackar om när det gäller kroksablar kontra svärd.

Personligen tycker jag sablar är mesigt, riktiga svärd skall det vara.

Darkly Noom

Veteran
Eftersom Eon är ett hack and slash spel och sablar inte är gjorda för att göra lika mycket skada utan mer är till för att utföra smiiga manövrar med så finns det så få. Finess behövs inte i eon. Bara skada. =(( Detta är synd men sant...

Kherzam-Roghan

Veteran
Re: Böjda svärd

Jag håller med Duddmannen! Det är bara ens fantasi som sätter gränserna! Jag, i min spelgrubb har ett liknande katana. (Och det är för de som inte visste är ett böjt svärd!/images/icons/wink.gif) Det är bara att komma på regler till de svärd du vill ha med i dina spelmöten som inte finns. Visst är det roligt att spelarna blir helt paff när de hittar nya svärd och liknande, än bara de vanliga grejerna de kan hitta! /images/icons/laugh.gif

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Eftersom Eon är ett hack and slash spel och sablar inte är gjorda för att göra lika mycket skada utan mer är till för att utföra smiiga manövrar med så finns det så få. Finess behövs inte i eon. Bara skada."

Vad har du fått det ifrån? Jag skulle verkligen inte kalla Eon för ett Hack'n'Slash rollspel.

Sabelkatten

Swordsman
Skada???

En sabel (och andra böjda svärd) är gjorda för att göra mer skada!

Will du använda finess är det ett lätt, rakt svärd du vill ha (Lelldorin är det bästa exemplet).

Min personliga uppfattning är att, om man gör om ett rakt till ett böjt svärd, så ökar huggskadan med 1-3 poäng, stickskadan är oförändrad, SI eventuellt går ner en poäng och det blir svårare att använda (typ -1 att träffa med hugg, -2 till -4 för stick och parering). Tyvärr så används inte Fc-modifikationer på vapnen i Eon.../images/icons/frown.gif

/Henrik

congor

Veteran
Re: Böjda svärd

1.Cinneach är inte ett böjt svärd. det är mer som en förlängd skäggyxa med avkortat handtag. sätt det bladet på en vanligt handtag och du har en böjd cerwalan.

2. de sablar du nämner går under betäckningen sablar. det finns inga svagt krökta svärd. och alverna har inga desutom.. det är det som stör..

Duddmannen

Hero
Blä!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

1.Cinneach är inte ett böjt svärd. det är mer som en förlängd skäggyxa med avkortat handtag. sätt det bladet på en vanligt handtag och du har en böjd cerwalan.

<hr></blockquote>

Usch så fult! Nej, jag tror inte att jag vill se några böjda svärd i Eon i så fall. Vad är du ute efter egentligen? Är det ninjaknivar och karatesvärd?

Björn Hellqvist

Swordsman
Man kanske skulle...

...utsätta personer som kommer med dylika påståenden för Herr Nils och farbror Björns specialbehandling... Enter: artilleriets sabel m/1831. 104 cm och 960 gram stål som gör precis lagom mycket skada... /images/icons/smile.gif

Sedan kan man ju bearbeta det som är kvar med 104 cm och 765 gram stål i rak variant... /images/icons/devil.gif

Ghorgareth

Warrior
Rita dem själv då /images/icons/tonguea.gif. Men för att vara ärlig håller jag väl med dig. Men å andra sidan, varför måste de vara med? det har väl lite kulturella anledningar till att svärden ser ut som de gör(försöker hitta ngt att skylla på).