Nekromanti Börja läsa DC?

Nils of Light

Veteran
Inspirerat av Marvel-tråden så vill jag gärna be om ingångar till DC-universumet. Jag är rätt intresserad av karaktärer som Green Lantern, the Flash, Womder Woman, gäng som JSA, the Titans osv. Då DC-universumet i mina ögon är rörigt som fan så tar jag gärna emot tips om hur man tacklar det. Batman och Co har jag rätt bra koll på så där behöver jag nog ingen guide.

God45

#PrayersForBahakan
Se startade om hela DC universumet jättenyligen. Så bara börja läsa ifrån New 52 omstarten och så är du ifatt, det är gjort för nya läsare.

Kärlekscraft

Swordsman
God45;n50628 said:
Se startade om hela DC universumet jättenyligen. Så bara börja läsa ifrån New 52 omstarten och så är du ifatt, det är gjort för nya läsare.
Vad? Näää, det kan inte vara möjligt med en sådan reboot.

chrull

Stockholm Kartell
Jag protesterar. New 52 var inte en total reboot. New 52 var ett sätt att kunna bli av med saker man inte gillade från tidigare serier. Man sa helt enkelt "vissa saker från tidigare har hänt och andra har det inte. Och nej, vi kommer inte berätta om X har hänt eller inte (för vi vet det inte själva än)".

Det är nog trots det ett av de bättre ställena att börja läsa på om man vill läsa nya saker. Förvänta dig däremot inte att alla personer kommer få någon slags förklaring eller liknande. Ska man förstå allt som händer i serierna måste man fortfarande känna till mer än vad som förklaras.

Vill man inte nödvändigtvis läsa nya/aktuella grejjer så är det lämpligt att välja vilka personer man vill följa och sen bara kolla upp vilka serier som anses bäst/viktigast. Det finns listor för sånt för den mest obskyra hjälte.

Jocke

Man med skägg
new 52 Wonder Woman är bra.
new 52 Animal Man och Swamp Thing läste jag en stund men har tappat bort längst vägen

Grant Morrisons Batman, Batman and Robin, Return of Bruce Wayne och Batman INC är Läderlapp så att det räcker och blir över.

Stålis har jag inte förstått mig på, så jag har mest läst alternativ-storys som Red Son och All-Star Superman

Jag tycker att DC's tecknade filmer som de släppt de senaste typ 5-10 åren överlag håller en myckt hög standard också. Några finns på Netflix, bland annat filmatiseringen av The Dark Knight returns.

Jocke

Man med skägg
Jocke;n50642 said:
Grant Morrisons Batman, Batman and Robin, Return of Bruce Wayne och Batman INC är Läderlapp så att det räcker och blir över.
Batman & Robin har dessutom den i särklass bästa Dynamiska Duo jag har läst/sett.

Nils of Light

Veteran
Mja, har planerat att läsa lite 52-böcker, däribland Wonder Woman som ser riktigt bra ut, men jag är nog främst intresserad av klassiska DC.

God45

#PrayersForBahakan
Nils of Light;n50984 said:
Mja, har planerat att läsa lite 52-böcker, däribland Wonder Woman som ser riktigt bra ut, men jag är nog främst intresserad av klassiska DC.
I så fall är det bara att välja en bra storyline och läsa den och när någon dyker upp som du inte vet vem det är så wikipediar du den karaktären. Jag föreslår att du börjar med Batman: Hush, Batgiril: SIlent running eller Manhunter (den med Kate Spencer) eftersom de alla är korta och bra ställen att börja på. Vill du läsa en hel serie från början till slut rekomenderar jag Suicide Squad som håller hög kvalité från mitten av 80-talet till New 52 re-booten. Undvik dock New 52 versionen som pesten.

Vill du läsa individuella series som är riktigt bra läs Lex Luthor: Man of steel, All-star Superman, Superman: Red son, Dark Knight returns och Dark Knight strikes again.