Nekromanti Börja med WoD

Andy

Vila i frid
Jag har lite allmänna frågor om World of Darkness.

Jag tänkte ge mig på WoD för den första gången. Jag har spelat lite Vampire och Werewolf för typ 10 år sedan. När jag tittar på hemsidan inser jag att mycket har hänt.

Det finns två anledningar till att jag har tänkt att köpa spelet. Den ena är att jag skulle vilja spela ett Kult inspirerat äventyr i framtiden (typ år 2100). Funkar World of Darkness reglerna till det? Behöver jag endast grundboken eller finns det några andra böcker som är bra att ha (det finns typ 40 att välja på!). Är det kul att spela "vanliga" människor eller gör sig systemet bästa för lite extraordinära varelser?

Den andra anledningen är att jag är sugen på Storyteller systemet. Är det bra?

Hoppas att någon har kollpå "nya" WoD och kan ge mig lite tips på vad som ska användas och inte.

/Andy som funderar på ett scenbaserat rollspelande och ett äventyr som tar karaktärerna på en resa genom ett krigsdrabbat europa år 2104.

CromX

Veteran
Jag e själv väldigt nyfiken på WoD.

Eftersom jag e lite av en regel*** så är jag mest nyfiken på hur reglerna fungerar? är det enkla att lära sig? är dom smidiga eller blir det en helt otroligt massa tärningsslag och massor med uträkningar osv??

Ni som spelat WoD fanns det någonting ni rent av störde er på vad gäller reglerna och vad kändes riktigt bra? :gremsmile:

GnomviD

Heresiark
Jag skrev lite reflektioner kring WoD i en tidigare tråd och solvebring höll inte riktigt med mig. Jag har spelat rätt mycket nWoD, så jag kan försöka hjälpa så gott jag kan.

Andy said:
Den ena är att jag skulle vilja spela ett Kult inspirerat äventyr i framtiden (typ år 2100). Funkar World of Darkness reglerna till det?
Ja, typ. Styrkan i Storyteller är att det är väldigt lätt och generellt, och kan anpassas till olika ändamål bra. Hur väl WoD funkar beror lite på vad du vill ha ut av äventyret. Nu är jag inte så bekant med Kult, så jag greppar inte riktigt vad det är du vill göra med äventyret. Kan du ge lite exempel?

Behöver jag endast grundboken eller finns det några andra böcker som är bra att ha (det finns typ 40 att välja på!).
Det går bra att spela med bara grundboken, även om den är rätt infofattig - inga monster, dåligt med vapenstats, etc. Jag skulle tipsa att du kollar in Antagonists och Armoury-böckerna. De är schyssta böcker.

Är det kul att spela "vanliga" människor eller gör sig systemet bästa för lite extraordinära varelser?
Här tror jag nog att det handlar lite om vad du tycker är bra med spelet - jag tycker reglerna är okej och att super-fluffet är grymt (i de flesta fall). Därför tycker jag att WoD lyfter bara när man spelar med någon splatbook.

GnomviD

Heresiark
CromX said:
är det enkla att lära sig? är dom smidiga eller blir det en helt otroligt massa tärningsslag och massor med uträkningar osv??
Reglerna är både enkla och snabba. Man lär sig grunden snabbt och det blir egentligen aldrig mycket krångligare än så. Inga uträkningar, och mycket av systemet känns rätt naturligt.

Det jag inte gillar är att stridssystemet lätt känns tråkigt och att det bryts väldigt snabbt när man plockar in grejer från Hunter och Armoury. Det funkar bra när man spelar de olika splatsen (vampire, werewolf, etc.) för sig, dock.

Sen gillar jag verkligen inte personlighetsreglerna: morality och virtue/vice. De är dåligt förankrade till systemet i övrigt och känns väldigt oinspirerande.