Nekromanti Börja spela.... hjälp med vilka böcker osv.

DivinuZ

Veteran
Hej!

Jag och några kompisar ska börja spela DnD 3rd.
Jag undrar vilka böcker man behöver för att komma igång direkt?

Jag hade tänkt springa förbi affären imorgon och köpa förjande:

Players Handbook REA 199:-
Dungeon Master Guide 199:-
Monster Manual REA 199:-
Dungeon Master Screen 99:-
Character Sheets 99:-
Tärningsset 7st, Dragon Bones "Red" 99:-

är det något mer som behövs? Kom gärna med förslag på allt möjligt!
Vi har endast spelat lite Western innan (utom våran sl, som är wester lirare sedan länge) så jag tänkta byta av honnom och själv vara DM nu då vi börjar med DnD.

Iaf, saknar jag några böcker? Vad mer kan behöva införskaffas innan nästa speltilfälle?

MVH
/Andreas "DivinuZ"

Troberg

Sinister eater
Players Handbook REA 199:-
Dungeon Master Guide 199:-
Monster Manual REA 199:-
Dungeon Master Screen 99:-
Character Sheets 99:-
är det något mer som behövs? Kom gärna med förslag på allt möjligt!
Borde räcka fint. Har ni tillgång till en vettig skrivare kan ni hitta rollpapper på internet och skriva ut, så sparar ni en hundring som ni kan köpa en tärningspack till för. Ni kommer att ha mer nytta av den än färdiga rollpapper.

Dungeon master screen är en smaksak, själv använder jag aldrig spelledarskärm och skulle därför inte köpa den.

anth

Vetefan
Re: nybörjarhjälp

Hösten år 2000 släpptes DnD v.3.0
I sommras släpptes DnD v.3.5
Om du har hittat PHB/DMG/MM för 199kr styck så är det antagligen den gamla versionen.

Skillnaden är inte så stor och många här på forumet använder fortfarande v.3.0, men jag tycker att du ska känna till att du köper den äldre versionen.

Grunden är de 3 core books: PHB/DMG/MM,
Dungeon Masters screen är användbar
Personligen så laddar jag ner Characer Sheets från nätet
Ett tärningsset om 7 tärningar = en av varje + 2 tiosidiga,
jag anser att alla som är med borde ha varsitt tärningsset. (hur dyra tärningar man vill köpa är upp till var och en)

Jag vet inte hur bra du är på att göra egna världar/äventyr.
Du kanske vill köpa en färdig värld eller äventyr för att komma igång snabbare.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Som påpekats är det stor risk att de reade böckerna är till gamla utgåvan av D&D. På de nya står det "v.3.5" på kopparplattan längst ner på bilden. Visst kan man spela den gamla versionen också, men om du nu tänker pynta ut närmare 800 pix på D&D är det ju inte så kul att finna att allt nytt som kommer använder andra regler än de du har köpt. :gremfrown:

Annars har jag ju ett mycket prisvärt förslag... D&D på svenska. :gremcool:

Och det är verkligen D&D. Visserligen är bara Bok 1 enligt de nya reglerna ännu, men jag jobbar på det...

/Mikael

DivinuZ

Veteran
Tack för tipps och hjälp!

Att jag köper en lite äldre version är jag medveten om, anledningen är att böckerna är 100:- dyrare styck för 3.5.

Rollformulär tänkte jag köpa för jag har ingen skrivare, men jag kanske gör så att jag ber en kompis skriva ut några (har hittat på internet), struntar i skärmen och köper ett äventyr istället.
Jag vill hälst att mina äventyr (både både köpe och egna) ska utsepla sig i Fearun. Måste man köpa till något för det? Tipps på fösta äventyr?

/edit om man behöver mer böcker (tänkte på världen) så bifoga gärna priser, samt bokens fulla namn.

anth

Vetefan
Jag vill hälst att mina äventyr (både både köpe och egna) ska utsepla sig i Fearun. Måste man köpa till något för det?
Det underlättar om du har Forgotten Realms Campaign Setting som är "världs-boken" till Faerun, den borde kosta någonstans runt 400kr - men du får MYCKET för pengarna.
FRCS ser ut så här

Äventyr från Wizards finns här
(troberg kallar dem för scenarion :gremsmile:)
Om du ska köpa äventyr, se till att det är för 1st level charcters, det är inte så kul att börja som 1st level character och gå ett äventyr som är designade för 10th level characters.

om du tänker köpa 3.0-versionen så kan du alltid tanka ner den nya versionen här
Lite ändringar som kan vara intressanta att tanka ner:
Classes: vissa classes är rejält omgjorda och det finns betydligt fler prestige classes.
Feats: det finns flera nya feats.
Dessutom kan du även tanka ner Psionics handbook.

Mer om skillnaderna mellan v3.0 och v3.5 kan du läsa om här

DivinuZ

Veteran
hittade detta på www.tradition.se
Forgotten Realms Campaign Settings - Dungeons & Dragons 3:ed 299.00 kr

blir inte så farligt om jag struntar i skärm och formulär. Föjer tydligen med två små äventyr också =)

Kan knappt vänta tills på måndag då man får börja läsa in regler osv. :gremsmile:

Tack för all hjälp! och för länkarna!

/Andreas

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tur för dig

Kan knappt vänta tills på måndag då man får börja läsa in regler osv.
Tur att du längtar efter att få läsa regler. För det är inihelvete mycket regler att läsa in. Ja, löjligt mycket faktiskt. Mitt förslag är att du inte försöker lära dig mer än de allra mest grundläggande reglerna (typ d20+värde mot DC), utan snarare kör på så gott det går och improviserar där du inte kommer ihåg. Du har tid att lära dig reglerna efter hand, mellan äventyren.

Men du får en gedigen lunta välgjort rollspel att bära runt på och bläddra i. Jag älskar mina core-books + FR även fast jag inte förstår dem. :gremsmile:

/Vulf

Shaggy

Swordsman
Som andra har skrivit (men som knappast skadar att understryka): Se till att köpa 3.5 (utgiven 2003) istället för 3.0. Den är bättre på alla sätt och vis.

Jag skulle definitivt skippa DM Screen och Character Sheets. Det är rätt onödiga och (i förhållande till vad man får) dyra saker. I första hand skulle jag köpa en "Setting" istället, d v s en världsbeskrivning, innan jag börjar fundera på några andra saker utöver grundböckerna. T ex Living Greyhawk Gazetteer eller Forgotten Realms Campaign Setting.

Mattis

Swordsman
Mitt råd är att stryka Monsters Manual (helt värdelös, om du frågar mig) och karaktärsbladen. Köp valfri kampanjmodul istället, till exempel Forgotten Realms.

Och om du vill pynta ut 300 spänn extra för att få lite modifierade regler och nytt omslag: Köp 3.5 versionerna. 3.0 duger gott.

DivinuZ

Veteran
Änengång, tack för hjälpen!

Min lilla inköps lista ser nu ut såhär:
Players Handbook 3.5 299:-
Dungeon Master Guide 3.5 299:-
Monster Manual 3.5 299:-
Forgotten Realms Campaign Settings 299:-

~~~~

Totalt: 1295:-

So, any more comments, eller ser det "bättre" ut nu?

Shaggy

Swordsman
Det tycker jag ser bra ut. Jag tycker åtminstone att det lätt är värt den extra hundralappen per bok att köpa 3.5 istället, men det kan man säkert ha olika åsikter om.

Någon form av skärm vill jag personligen gärna ha också (inte för papper men för tärningskast). Jag köpte en mapp med gummiband som står stabilt på bordet i en bokhandel. Den kostade gissningsvis 5-10 kr eller så och jag använder den för alla spel jag spelar. I den har jag satt fast en plastficka "Self-adhesive Filing Pockets, 3L No. 10060" så att det går att spänna fast ett papper i den också. Jag har även sett olika sorters mappar med fickor (men utan gummiband). På vissa av dem går fickan upp på sidan, och då står ju pappret stabilt utan gummiband, men det skymmer kanske lite mycket om de inte är i plast. Jag vet inte om det finns med ficka+gummiband eller färdigt med fickor i plast.

anth

Vetefan
Nu börjar jag få dåligt samvete för att vi lurat dig att köpa de dyrare 3.5-böckerna. :gremlaugh:

När det gäller spelledarskärm håller jag med Shaggy (och troberg).
Den som Wizards ger ut är användbar, men man kan lätt tillverka en själv.
Själv använder jag 2 gamla pärmar.
Är det någon tabell jag använder väldigt mycket så kopierar jag den och klistrar fast på insidan av pärmarna.

Staffan

Myrmidon
Fast om man vill ha en rejäl SL-sköld rekommenderar jag Kenzers "Kingdoms of Kalamar DM Shield". Tyvärr finns den inte i 3.5-version än.

Shaggy

Swordsman
Nu börjar jag få dåligt samvete för att vi lurat dig att köpa de dyrare 3.5-böckerna.
Det har inte jag. Man måste ju vara medveten om att det inte finns något Rätt eller Fel och att vi bara kan säga vad vi tycker. Själv hade jag utan att tveka en sekund hellre köpt 3.5-böckerna för 300 kr/st än 3.0-böckerna för 200 kr/st. Synd att de inte finns att låna hem på stadsbiblioteket så att man kan låna och jämföra själv.

På väg hem från banken var jag f ö förbi Bokia i Linköping idag. Min gamla skärm är nu uppgraderad till en "Foldermate Cool Grey A4 Pad Folio" ( http://www.foldermate.com/ - varning för extremt hemska WWW-sidor) som reades för 15 kr. Det tycker jag var ett rejält kap. Den är nära nog perfekt; smidig hårdplast med svarta band fastsydda runt kanterna; grå på utsidan och svart på insidan samt med genomskinliga plastfickor. Det blev även en pennburk i konstläder för 10 kr. Den är tyvärr sexkantig vilket är synd om man ska ha den som tärningsburk, men till det priset får jag väl stå ut. Båda prylarna gissar jag har kostat minst 50 kr/st en gång. (Jag köpte dock de sista exemplaren av båda.)

OT kan även nämnas att pocketversionen av ringtriologin nu säljs för 15 kr/st. Det är väl för att det ska släppas en nyöversättning inom kort antar jag. Jag funderade lite på att köpa på mig en uppsättning till, men de jag har får nog räcka.